Körkort 2005

Tack så hjärtligt alla!
tjet: :tungan
Jag körde upp på min knarr, TZR 125

Vi va 4 i gruppen, jag som privatist och de 3 andra med sin körskolelärare

Först blev det säkerhetskontroll. Fick kolla rubbet, han sa att det får alltid privatisterna göra. Dom andra fick kolla bromsar och drivpaket.
Jag började och fick köra manöverbanan utan stopp, den med svängen i slutet alltså. Den gick kanon. Körde ungefär som i "kryp1,wma"-filmen som någon postade, behövde inte köra så sablarns långsamt med andra ord. Nån gång blev hastigheten lite hög och han sa åt mig att sänka så jag bromsade lite lätt med fotbromsen.

Sen blev det höghastighetsbanan, jag fick köra den med undanmanöver i början.
50 knyck va det som gällde. Körde ner en kon i början och missade att runda den sista konen (blev så när jag övade också), men fick köra om och då gick det gallant.
Sen bromsning från 70 och 90, tog det extra försiktigt och blev godkänd.

Efter de 3 andra (1 kuggade på manöverbanan) kört så blev det trafik. Först 15 minuter kurviga 70-vägar (dålig sikt m.m, höll ca 50). En snabb sväng på motorvägen nästa, sen in i Ängelholm och snurrade runt en hel del.. Gick kalas det också! Hur det gick för dom andra vet jag inte.
"Anton, din körning är godkänd!" :)

Lycka till ni andra!!
 
Hoppsan skrev:
Glöm inte vad jag sa till dig om högerregeln! :)


Nämen, är det uppkörningskillen? :D Inte första stället man förväntar sig att se dig på :) Nej då jag ska inte glömma det!!
 
Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
;)

Den här mannen ska ni köra upp för, schysstare kille blir svårt att hitta
Vafan smörar du nu för, du fick ju ditt körkort? :va
Aaaah.. du kommer tillbaka om nåt år å vill ha bilkörkort, så e de förstås! :tummenupp
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Tack så hjärtligt alla!
tjet: :tungan
Jag körde upp på min knarr, TZR 125

Vi va 4 i gruppen, jag som privatist och de 3 andra med sin körskolelärare

Först blev det säkerhetskontroll. Fick kolla rubbet, han sa att det får alltid privatisterna göra. Dom andra fick kolla bromsar och drivpaket.
Jag började och fick köra manöverbanan utan stopp, den med svängen i slutet alltså. Den gick kanon. Körde ungefär som i "kryp1,wma"-filmen som någon postade, behövde inte köra så sablarns långsamt med andra ord. Nån gång blev hastigheten lite hög och han sa åt mig att sänka så jag bromsade lite lätt med fotbromsen.

Sen blev det höghastighetsbanan, jag fick köra den med undanmanöver i början.
50 knyck va det som gällde. Körde ner en kon i början och missade att runda den sista konen (blev så när jag övade också), men fick köra om och då gick det gallant.
Sen bromsning från 70 och 90, tog det extra försiktigt och blev godkänd.

Efter de 3 andra (1 kuggade på manöverbanan) kört så blev det trafik. Först 15 minuter kurviga 70-vägar (dålig sikt m.m, höll ca 50). En snabb sväng på motorvägen nästa, sen in i Ängelholm och snurrade runt en hel del.. Gick kalas det också! Hur det gick för dom andra vet jag inte.
"Anton, din körning är godkänd!" :)

Lycka till ni andra!!


Grattis!
 
Grattis Anton!! :tummenupp

Själv har jag fått tid i mitten av maj så det blir till att öva krypkörning i helgen!

50 knyck genom hela undanmanövern? Inget gassläpp precis innan alltså?
 
Jaha, sista gången man skriver här innan uppkörningen (Kanske ett inlägg eller 2 till senare kanske). Har längtat sååååå mycket efter den dagen, men nu när den är så nära är jag mer rädd för den :gnissla

En körlektion i morgon, sen på Onsdag, kl 13.15....då är det dags! Så snälla Ängelholmare...se till att det är fritt på gatorna när jag glider omkring :)

Lycka till nu alla som har uppkörning innan jag är här igen!

Hoppas vi ses på vägarna, utan övningskörningsväst/skylt :tummenupp
 
Sad Glad skrev:
Grattis Anton!! :tummenupp

Själv har jag fått tid i mitten av maj så det blir till att öva krypkörning i helgen!

50 knyck genom hela undanmanövern? Inget gassläpp precis innan alltså?


Japp 50 knyck genom hela! Inga problem bara du övat lite.

Se till att inte acca för lite på tillbakavägen, det gillar dom inte
Försök komma upp i 50 till dom två sista slalomkonorna, typ
 
Ok, tack för hjälpen!

Jag hoppas vi ses ute på vägarna kring Lund snart ;)
 
okej? krypkörningsfilmerna var skitvettiga. :tummenupp

finns det några liknande på höghastighetsdelen? :huvet

det är där jag är sunkig vågar ju inte gasssa på jueee

hjälp mig någon :Bugar
 
Socrates skrev:
Här har ni filmerna, hoppas det funkar, skicka PM annars!

1. www.dabe.se/Kryp1.wmv

2. www.dabe.se/Kryp2.wmv

3. www.dabe.se/Kryp3.wmv

Titta lite på filmerna. mitt tipps är solklart.

TITTA UPP!!! Föraren tittar alldeles för mycket ner i marken. Konerna ser du i perforin.

1. Titta i horisonten. Fäst blicken på någon fast punkt.
2. Byt fästpunkt efter varje vänning.
3. Sitt rak i ryggen och mjuka amar.
4. Glöm det där med att stå upp. Vist går det.. Men

Det kan kännas svårt i början, men sedan......

När du tappar balansen och tittar ner, är det lätt att följa med i fallet. Du som förare reglera inte bara farten, utan oxå balansen med koppling, gas och broms. För att klara detta, ska du titta upp. Hojjen är på tok för tung för att du skall kunna balansera den med din tyngd! Tänk på att den kan väga upp till 200 panner. Och då skall du vara motvikt till det, med små lätta rörelser...

Det finns ingen ballerina som tittar på linan när hon går.
Tänk på det.

Lycka till... :banana
 
Alicia skrev:
Haha ne ingen uppkörning än, men jag ska kolla upp tider å så, sen får man se om man beställer en tid.
Jag ska se om jag har råd å köra nu efter tävlingen i Anderstorp.
Ska försöka ta licens sen så jag kan köra bana oxå
så himla kul var det att åka med så nu vill jag köra själv =)

Bullarna som låg i racebussen smakar bensin :3freak


Kul att du ska försöka ta licens!

Håller på att får till mina inbromsningar nu.
Balansen är mycket bättre.
Ja förutom att jag gick omkull igår i en inbromsning vid 40.
Så nu sitter jag här med ont i nacken och blå märken. :brinnerup

No pain no game!
 
RocketQueen skrev:
Kul att du ska försöka ta licens!

Håller på att får till mina inbromsningar nu.
Balansen är mycket bättre.
Ja förutom att jag gick omkull igår i en inbromsning vid 40.
Så nu sitter jag här med ont i nacken och blå märken. :brinnerup

No pain no game!

Aj då! Låste du framhjulet eller vad hände? Hoppas inte det var din egen hoj du körde omkull med ;)
 
Sad Glad skrev:
Aj då! Låste du framhjulet eller vad hände? Hoppas inte det var din egen hoj du körde omkull med ;)


De gick bättre än de lät men fasen så stel jag är.

Eftersom jag ej har nån vana alls av att köra så har jag tagit typ en grej i taget. Nu sitter allt vid inbromsningen utom själv kramningen av bromsen.
De jag gjorde igår var att jag låste framhjulet genom att dra till för hårt och ej släppa efter.
Jag har övat 2 lektioner nu på bara inbromsningar eftersom mina lärare verkligen vill att de ska gå klockrent innan jag får köra i trafik.
De vill ej se mig bland dödsannonserna som de sa till mamma. :3freak

Men jag blev bättre igår så de går framåt. :)
O näää de va skolans Gucci. hehe
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top