Körkort 2005

Klart man ska ta kortet!

Körkortet är ju helt nödvänligt när det börjar kännas vår i luften!
Man har ju teorin klar och bokad uppkörning.. någon som har några tips på vad man kan köra hemma?
 
Hej hej

Jag har nu snackat med en uppkörningsgubbe (kommer inte ihåg vad de heter på riktigt.)
Han sa iaf att konbanan får ansappas om hojen uppenbarligen inte klarar banan han visste dock inte hur banan skall anpassas. :P

//Mvh
 
Ni som vill öva inför uppkörning, ta fram mallen för banorna och öva hemma! Ta några tomma drickaflaskor och fyll med lite vatten, funkar fint som koner... :hihi
Leta bara reda på en ledig parkering eller öppen plats, nyttigt och lära sig känna hojen. Föreskrifterna och banorna (med instruktioner) finns på följande länk: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Ett bra tips! :)
Lycka till.. :tomten
/mvh Johan
 
Har nog min näst sista lektion i morgon...sen blir det till att vänta snällt. Har en körlektion den 26:e, sen uppkörning den 27:e (April). Önskar jag kunde säga att jag har nerverna under kontroll...men så är inte fallet :gnissla

Tränade för första gången på manöverprovet ...vet inte om man hade 8m (Mitt ögonmått = :3freak ) i sidled, men det var inga problem att vända inom markeringarna iaf.


27:e, ängelholm...ca kl15.00, då vet jag om det blir :squid eller :gråta i sommar
 
Inget gör en så bajsnödig som en uppkörning.
Hotet av ett överhängade kärnvapenkrig är inget i jämförelse!

Måtte det gå väl den 18 Maj, orkar inte vänta på en ny tid. :(
 
knut-sporthoj skrev:
vilka böcker ska man läsa. är det körboken och någon mera eller??

MC-boken innehöll en del matnyttigt den med... åsså hade jag fått med något papper med alla vägmärken på. Allt som är rött betyder "kör snabbare". Med några undantag. ;)
 
savage skrev:
Helt jävla omöjligt att vända på lågfartskonbanan! Jag hamnade en bra bit utanför de 8m som verkar vara tillåtet. Och då har jag inte ens en sporthoj! (Sporttourer)
Fick en knäck i självförtroendet när jag testade.. Måste boka lektioner!!

Vad har du för hoj med så taskig svängradie? Man måste väl minst kunna göra en U-sväng på en vanlig 6 meter bred landsväg :va

Sätt igång och fila på styrstoppet :rolleyes:
 
Bara jag som tycker att första lågfartsbanan är en apkonst utan dess like? :huvet

Ni som tyckt att den gått galant, hur mycket behöver ni styra ut för att klara den? På min feta sak behöver jag hålla fullt styrutslag genom hela saken för att ha någon som helst chans att klara den (dvs. fullt vänster, fullt höger, fullt vänster, osv.). Då har jag dessutom moddat banan lite så det är extra utrymme att svänga runt på i slutet.

Just nu känns det väldigt fjärran att kunna klara detta så pass pålitligt att man fixar uppkörningen. :(
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Samma som jag då :)


Första konbanan tycker jag var väldigt enkelt, inga probs med min lillknarr


Edit: Har man 8m att vända på (bredden) i slutet av den första lågfartsbanan? Står det inget om här http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm :confused:
Nej du har bara begränsningslinjen 4 meter från sista konen! På högfartsleden har du dock 8 meter.
Själv har jag ingen som helst chans att klara det :( Det går inte att ta ut hur mycket som helst innan man kommer till sista konan. Har prövat att styra med fullt styrutslag och innan jag kommit runt har jag passerat på fel sida om konen som jag ska tillbaka genom :huvet Har en hjulbas på 1490! Hur f.. ska man göra???
 
DrZeus skrev:
Bara jag som tycker att första lågfartsbanan är en apkonst utan dess like? :huvet

Ni som tyckt att den gått galant, hur mycket behöver ni styra ut för att klara den? På min feta sak behöver jag hålla fullt styrutslag genom hela saken för att ha någon som helst chans att klara den (dvs. fullt vänster, fullt höger, fullt vänster, osv.). Då har jag dessutom moddat banan lite så det är extra utrymme att svänga runt på i slutet.

Just nu känns det väldigt fjärran att kunna klara detta så pass pålitligt att man fixar uppkörningen. :(

Håller med dig!

Körde banan idag och den första är riktigt knixig...satte nästan alltid ner ett ben. Den andra är betydligt lättare!

Men men skam den som ger sig!

Mvh A
 
Extreem_ skrev:
Ni som vill öva inför uppkörning, ta fram mallen för banorna och öva hemma! Ta några tomma drickaflaskor och fyll med lite vatten, funkar fint som koner... :hihi
Leta bara reda på en ledig parkering eller öppen plats, nyttigt och lära sig känna hojen. Föreskrifterna och banorna (med instruktioner) finns på följande länk: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Ett bra tips! :)
Lycka till.. :tomten
/mvh Johan
kan nån typ dra den exakta säkerhetskontrollen med alla delar noga berättat, kan hela hojjen men hur vill dom ha den utförd??
ska köra upp snart!
 
Ni som tycker låghastighetsbanan nr 1 är väldigt svår borde fundera på att låna en hoj av en polare.. ruskigt lätt med min lillknarr (125a) och den är knappast optimerad för det heller
 
Usch idag är inte min dag!

I lördags gick de så jävla bra att köra idag gick de inte alls.
Jag vinglade, vinglade och ramlade och gjorde illa mig. :(

Nu känns de som jag aldrig kommer kunna köra en hoj! :4skrika

Hur kan de va sån skillnad från ena dagen till den andra?

Ja ja jag är ju nybörjare så man får väl bara ge de lite tid...


/Ledsen RQ
 
Lågfartsbana 1 är klart jobbigare än 2 an. Det svåra är sista svängen, det gäller att inte räta ut styret när man rundat sista konan utan fortsätta runt.

Men det är en vettig övning som jag kan förstå. Jag tänkte ta körkort förra året men sket i det när det drog ut på tiden.

Nya lågfartsbanan är en barnlek jämfört med den meningslösa garagevändningen.

Efterlyser även lite tips angående grusvägskörning. Är det helt förbjudet att använda frambroms på grus eller ?
 
Körkort 05 skrev:
Lågfartsbana 1 är klart jobbigare än 2 an. Det svåra är sista svängen, det gäller att inte räta ut styret när man rundat sista konan utan fortsätta runt.

Men det är en vettig övning som jag kan förstå. Jag tänkte ta körkort förra året men sket i det när det drog ut på tiden.

Nya lågfartsbanan är en barnlek jämfört med den meningslösa garagevändningen.

Jag håller inte med. Har provat garagevändningen och jag upplever den som enklare än denna bana. Iaf på min hoj. Men det är väl det som är riktigt :fatta! med den nya uppkörningen. Vilken hoj man kör på har nu enorm betydelse.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ni som tycker låghastighetsbanan nr 1 är väldigt svår borde fundera på att låna en hoj av en polare.. ruskigt lätt med min lillknarr (125a) och den är knappast optimerad för det heller

Får ju fel kort om jag kör upp på en 125:a bara :hihi
 
DrZeus skrev:
Jag håller inte med. Har provat garagevändningen och jag upplever den som enklare än denna bana. Iaf på min hoj. Men det är väl det som är riktigt :fatta! med den nya uppkörningen. Vilken hoj man kör på har nu enorm betydelse.


Min körskolare lärare sa idag. Stackars er som ej får köra garagevändningen. Detta är MYCKET svårare. :brinnerup
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top