Körkort är veck.. liksom jobbet.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
thomas80 skrev:
Hehe... självklart tror jag inte ens själv på det :tummenupp

Puh. jag blev lite orolig.

Den kommentaren är uppe väldigt ofta när det gäller sånt här.
Därav mitt "sura" inlägg. :)
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Sitat Kent W:Men jag kan INTE acceptera att en enskild polisman ska ha befogenhet att både vara polisman, utredare, åklagare, domstol, och domare, vilket är fallet när det gäller hastighetsöverträdelser.

Jag tycker precis som du kent, det ar ju fan lagløst att en snutjævel ska agera bødel ensam.... :kocko
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Sensei: jag va i samma situasjon i somras, men jag va bara utan kort i 3veckor medans jag hade semester. om jag varit utan kort sålange som du hade jag med varit arbetsløs....hoppas det løser si for dig!

Mvh Ronny
 

sandstream

Guest
Arctic#1 skrev:
Sitat Kent W:Men jag kan INTE acceptera att en enskild polisman ska ha befogenhet att både vara polisman, utredare, åklagare, domstol, och domare, vilket är fallet när det gäller hastighetsöverträdelser.

Jag tycker precis som du kent, det ar ju fan lagløst att en snutjævel ska agera bødel ensam.... :kocko
När det gäller fortkörningar som inte leder till indraget körkort tycker jag att det är helt rätt att polisen har den rätt de har idag.

Har ni funderat på vad det skulle innebära om alla småbrott i trafiken skulle gå till domstol?
Tror ni att fler eller färre andra brott skulle bli uppklarade (tänk på att polisen måste vara med vid rättegången och vittna)?
Fundera man på det i minst 4 sekunder så inser man att det är jäkligt bra att den typen av byråkrati har tagits bort (om den någonsin existerat). :tummenupp
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Jag tror du tar det här hårdare än ca Sensei gör :D
Kan dessutom lova att jag inte kommer att bespara varken dig eller någon annan mina åsikter i olika ämnen :pannkyss
.

Möjligt, men åsikter kan fortfarande uttryckas på olika sätt, klumpigt och osmidigt eller med respekt. Jag föredrar det senare, i synnerhet när man talar till någon som råkat ut för något riktigt trist. Självförvållat eller ej.


sandstream skrev:
Vad polisen har med det indragna körkortet att göra förstår jag inte :va
De mäter hastigheten och är den så pass hög att det ska leda till indraget körkort så går ärendet till länsstyrelsen som beslutar.
Det är alltså inte den enskilde polisen som bestämmer.
Det vet säkert du men en del andra verkar ha missuppfattat detta.

Sen tycker jag fortfarande att om man behöver körkortet i jobbet så får man anpassa sin körning på fritiden.
Man "råkar" inte köra +30 för fort, det beror isf på att man antingen inte bryr sig eller tänker på något annat.


Du missar poängen.

För det första så kan man visst "råka" köra över 30 för fort. Händer sannolikt inte så ofta men jag vet flera ställen i bla Uppsala där polisen emellanåt står och där väldigt många bilister, näst intill ingen, håller hastigheten. Att du inte har förmåga att förstå vad en polis har med saken att göra framstår ju som en aning trångsynt. Du kan ju inte heller, med all respekt, vara så naiv att du utgår från att polisers agerande jämt är klanderfritt? Att plocka körkort har inget egenvärde i sig eller utgör någon målsättningen med trafikpolisens verksamhet, isf skulle du har rätt. Nej, deras målsättning borde rimligen vara att med tillgängliga resurser generera bästa möjliga positiva effekt på trafiksäkerheten. Till detta anser inte jag hör att ex plocka körkort för 140 på motorväg som man bla annat praktiserar rätt hårt längs E4:an söder om stan. Det är heller inte länsstyrelsen som talar om för polisen var det ska stå eller hur de ska hantera enskilda ärenden. Har personligen aldrig åkt dit för fortkörning och har positiva erfarenheter av de flesta trafikpoliser jag mött. Dock har jag många gånger förundrats över den ansvariga trafikpolisens platsval för hastighetsövervakning.

/Olzki
 
Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
sandstream skrev:
När det gäller fortkörningar som inte leder till indraget körkort tycker jag att det är helt rätt att polisen har den rätt de har idag.

Har ni funderat på vad det skulle innebära om alla småbrott i trafiken skulle gå till domstol?
Tror ni att fler eller färre andra brott skulle bli uppklarade (tänk på att polisen måste vara med vid rättegången och vittna)?
Fundera man på det i minst 4 sekunder så inser man att det är jäkligt bra att den typen av byråkrati har tagits bort (om den någonsin existerat). :tummenupp

Det jag har funderat på ar individets skydd mot øvergrepp i från poliser och annan overmakt ifrån myndighetarna, om det måste brukas mera pengar for å få det till så måste vi gjøra det.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Lite OT men i bl,a Tyskland använder man ett poängsystem när det gäller körkortsindragning, det är lite "familjespel" över det hela, hehe.

(Obs! Det här är något vi alllldrig kommer få i Sverige :) )

Olika förseelser "kostar" olika många poäng, när man "handlat upp" hela potten så ryker körkortet en stund.

Visserligen lite hycklande eftersom det då mer eller mindre "ger folk rätt" att köra "för" fort vilket inte verkar så genomtänkt med tanke på att hastighetsbegränsningar finns där för trafiksäkerhetens skull.

Å andra sidan kan de omöjligt göra på något annat sätt så länge det finns några frifartssträckor kvar :tungan
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
SENSEI skrev:
Har nu varit av med Körkortet i hmm typ 3 månader.. 3 månader kvar..
Har överklagat och överklagat med hänvisning att jag förlorar jobbet...
idag blev jag uppsagd...
Chefen sa när jag blev av med kortet att eftersom det är svårt att få tag i folk som har kunnskap och att det tar ca 2 år att lära upp en ny oerfaren kille så skulle jag få behålla jobbet... Men ekonomin sa tydligen ifrån...
Inte har man varit med i a-kassan tillräckligt länge heller..
Dock lovad att få tillbaka jobbet när körkortet är tillbaka..

hade en kompis som vart av med lappen och var oxå i behov av det i jobbet, men hans chef ringde länstyrelsen å sa att båda var i behov av varandra tog 2veckor å han fick lappen tillbaka...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
wdac skrev:
hade en kompis som vart av med lappen och var oxå i behov av det i jobbet, men hans chef ringde länstyrelsen å sa att båda var i behov av varandra tog 2veckor å han fick lappen tillbaka...

Min chef har skickat brev.. Det hjälper inte... Tyvärr
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top