Körkänsla SF vs Sport

2.3t

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
UPV
Hoj
CBR900RR -97
Hej alla åkare

Är lite sugen på att konvertera hojen till en SF. Har lite frågor till er där ute som åker på en sån maskin, hur är körkänslan jämfört med originalet? Har en blade -97 som jag är mycket nöjd med idag, men som sagt är jag lite sugen.

Om ni jämför original och SF, hur upplever ni att hojen vart efter ombyggnad vid tex:

Kökörning, kryssa mellan bilar och hitta en smidig väg fram.
Stadskörning, ja köra i stan på ett "normalt" sätt.
Landsväg, nöta landsväg för en fika eller a till b, snitta 130-150.
Åka onödigt fort bara för att det är kul :) +180
Busa, ja det har jag nog förstått att det är roligare och kanske enklare på en SF.

Kort och gott vad är fördelar vs nackdelar med en ombyggnad?



Kör väl där ute och se upp för alla mottrafikanter :)
 
Körde Hornet -08 först, och nu kör jag en ZX7R.

Kawan är bättre på allt. Får lite mer ont i handlederna bara när jag kör Kawan.
 
Tar man en orginal sporthoj och bygger om den till Streetfigter så blir den bra mkt roligare att köra - min åsikt.
Jag tycker de är lite fel att jämföra en fabriks hoj, i fallet ovan så anser jag de är en "naken" hoj men ingen fighter. med prestanda som oftast är sämre på allt:
Ram
Motor
Dämpare/fjädring
osv..

Edit: inget man kör onödigt fort med, 160km/h tycker jag är gränsen vad gäller hastighet ett längre tag (blir svårt att hålla huvudet uppe/rakt, iaf om man inte har någon form av kåpa eller lampa fram)

Stadskörning blir smidigare, man klarar dessutom av längre körning om man kör i lämplig fart, 110-120km/h
 
Last edited:
har inte så mycket erfarenhet men måste hålla med om att köra längre sträckor i lämplig hastighet med fighter är riktigt bra då vinden håller upp en så man sparar på händerna :)

sen måste jag säga att man får mycket uppmärksamhet på en fighter gentemot sporthoj så det är ju lite kul, värre är väl att polisen också är rätt intresserade ;)

och som sagt att köra fort tar lite i nacken och jag som har lite dålig hjälm så lider av att den bokstavligen trycks upp i ansiktet på mig men hoppas det blir bättre med tightare hjälm, och man kör ju inte så fort långa sträckor heller.

stadskörnig tycker jag är skönare på SF då man får sitta rakare med båda händerna på styret, kryssa mellan bilar är väl lite samma förutom att man har lite bredare styre på SF men det är en vanesak.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top