Körglädje per krona

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Vet inte om det finns en sån här tråd här på sporthoj men jag startar en i alla fall.

Sen jag införskaffade en räjshoj har gatåkandet minskat och för att förbättra min ekonomi ska nu "finhojen" säljas. (zx10r -04) Frågan jag ställer mig är, klarar jag mig verkligen HELT utan gathoj!? :confused:

Om man tänker sig att man lägger ca 25.000kr på en gathoj, vad får man då?

Mina idéer i nuläget:
Kawasaki ZXR 400/750
Suzuki RGV 250
Yamaha FZR 600/1000
Honda CBR 600f
Yamaha TZR 250/RD 350
Suzuki GSXR 750
Aprilia RS 250
Cagiva Mito (!?)

Vad anser du/ni vara mesta körglädje per krona? :rock
(Inte mest hästkrafter per krona...)

Den enda jag har testat av de där, är cbr600f. Tycker det kändes vara en behändig lättkörd sak =). Skulle kunna ha en utan några tvivel.

//Robert

Ska man ha en sporthoj för 25k så verkar en cbr600f från mitten av 90talet hålla ihop bra och vara relativt trevliga att köra och serva. Inte i nivå med 2000 talare dock och en del färgsättning från 90talet känns väldigt 80-tal :D

Annars funkar väl dom flesta 90-tals sportare, ganska billiga i inköp och försäkringen är betydligt mindre än 2000talare. zx6or av första generationen (95-98) brukar också ligga under 30 papp och ge mycket körglädje, eller så letar du upp en gammal vfr750 men då får du nog några år äldre, 92 eller så...

Gsx 750r eller cbr 600f utan tvekan av dem två. Cbr:en går ju bra och är lättskött o.s.v samma gäller gsx.

Gör helt tvärtom - köp en 250 2-taktscross och lek på crossbana/endurobanor - roligare än så blir det inte, och det är inte farligt dyrt heller.

Lätt framhjulsres i 100 blås på gräsprovet gav mer ståpäls an 220 på Gelleråsens raka.

/J

I den listan hade jag tagit RGVn. Har inga rationella argument alls, skulle bara ta den.

Haha... lutar faktiskt åt 2-takts hållet. Började min karriär på RD350 för länge sen och den va rolig. RS 250 verkar också kul, samma motor som RGV fast med lite mer effekt! :banana

Gammel retta, dock så skulle jag köpa mig en cross/enduro. Bra träning och riktigt roligt.

Jag säger definitivt Rd350. Visserligen liiite lätt partisk, men betänk väl att man kan få tag i riktigt fina exemplar för runt 10 000 kr, reservdelarna är billiga, de är enkla att pilla själv med, de har bra väghållning för att vara lite äldre och känslan i accet är riktigt skönt, de hänger utan problem med lite större fyrtaktare:tummenupp

Så alla dessa fördelar och lågt inköps- och servicepris gör att det blir mitt självklara svar:tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla