Körförbud passera polisen

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
Honda CBR 929
Ska på Besiktning imorn men tog en sväng för att kolla så att allt är OK med bågen körde lagligt och fint. men mitt på en allmän väg stod en polisbil och gjorde typ inget.

Jag körde bara förbi och artig som man är så hälsade jag trots att bågen är belagd med körförbud, försäkring och påställning gäller först imorgon.

Han följde inte efter utan stod bara kvar när jag passera i 90 på 90väg.

Frågan är då kan dom kräva böter i efterhand genom att bara ha sett regplåten?

Jag har svårt att tänka mig att han över huvud taget bryr sig om att göre någon registerslagning på ditt regnummer och även om han gör det så är det föraren som är ansvarig att hålla koll på fordonets status och alltså blir det ändå meningslöst för honom att försöka göra något eftersom han aldrig kan bevisa att det var just du som körde.

bådar gott..
Man måste ju kolla så allt är funkis innan besiktningen å våryran
Ja den där Tommy är en lurig en
:tummenupp

Last edited:
Farbror polisen bryr sig väl knappast om att göra registerslagning på alla fordon som kör förbi.

MEN om några år kommer situationen nog bli annorlunda. Det finns ju redan idag system där polisbilar utrustas med kameror som konstant spanar av alla nummerplåtar. Då skulle man fastna direkt i en dylik situation. Jag vet dock inte om detta system finns i Sverige - än.

Farbror polisen bryr sig väl knappast om att göra registerslagning på alla fordon som kör förbi.

MEN om några år kommer situationen nog bli annorlunda. Det finns ju redan idag system där polisbilar utrustas med kameror som konstant spanar av alla nummerplåtar. Då skulle man fastna direkt i en dylik situation. Jag vet dock inte om detta system finns i Sverige - än.

Lite off topic men jo, det systemet finns i Sverige men inte särskilt utbrett än.

MEN om några år kommer situationen nog bli annorlunda.

Det tror jag också. Men de kommer säkert att ha högre prioritet på andra typer av brott. Inte säkert att man åker fast med andra ord.

Polisen kommer säkert att utrusta sina bilar med automatisk övervakning om man inte redan börjat göra det där de blir upplysta om någon trafikant inte betalt vägskatten, kör utan trafikförsäkring eller obesiktigat.

Detta är inget önskvärt scenario. Vi går mot en tid där allt mer av övervakningen sköts automatiskt. Vore jag myndigheterna skulle jag utnyttja tekniken maximalt. Anpassat lagstiftningen så att man kan utföra automatiserade kontroller längst vägarna. En scanner vid t ex trafikljus och andra strategiska platser.

Nej, eftersom dom inte vet att det var du som körde och vi inte har ägaransvar.

Vid körförbud är det ägaransvar i de fall ägaren lånat ut fordonet och gett sin tillåtelse till någon annat att framföra det trots körförbud.

Rent teoretiskt så skulle du kunna få böter. För oavsett om du lånat ut fordonet eller om du själv kört så är det du som är ansvarig. Enda sättet att slippa undan i detta fallet är om du inte vet vem som kört fordonet, och då har ju denne okände förare i praktiken gjort sig skyldig till olovligt brukande.

Men detta är rent teoretiskt som sagt, och högst långsökt.

Utvecklingen lär ju snarare gå åt det hållet att regplåt osv avvecklas helt och att man istället har nån typ av chip eller t om gps inbyggd i hojen som enkelt kan läsas av på avstånd.. eller t om via satellit.

det där med en skylt och kameror som läser skyltar är nog bara en mellanlandning.

RFID används ju redan idag i det mesta..

Hur ska dom kunna ge dig böter i efterhand om han inte stoppade dig då de hände?

Back