Körförbud eller?

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Detta får jag fram om jag kollar upp min hoj genom www.vv.se

Besiktningsuppgifter

Besiktning senast: 2004-06-30

Senast godkända besiktning: 2003-06-19

Föreläggande: Nej
Körförbud: Ja <-- Detta är det intressanta

Vägmätarställning, km: 23622

-----------------------------------------------------------

...och detta är reglerna som gäller (kopierat från bilprovningen hemsida)
Fordon av årsmodell 1987 eller nyare;
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

Jag borde alltså inte ha körbörbud utan kan köra fram till 2005-06-19, då det gått 2 år sedan sista godkända bes. , right?

Last edited:
OK, hojen är besiktigad inom förelagd tid men avställd och har därför körförbud. Missar jag något väsentligt, eller vad är det som är konstigt med det hela? :va

69:an skrev:
OK, hojen är besiktigad inom förelagd tid men avställd och har därför körförbud. Missar jag något väsentligt, eller vad är det som är konstigt med det hela? :va

Om jag nu ställer på hojen så har den fortfarande körförbud.
Enligt ovan så skulle den ju varit bes. 2004-06-30, vilket borde vara fel ?

Last edited:
nicke30 skrev:
Om MC:n är äldre än 10 år skall den besiktigas varje år.

Eh, nej. Min cykel är en -82. Besiktades senast 040519. Nästa besiktning 060531.

ft skrev:
Eh, nej. Min cykel är en -82. Besiktades senast 040519. Nästa besiktning 060531.
Är andra regler för veteraner... :7peta
VV.SE skrev:
Fordon av årsmodell 1986 eller äldre;
besiktas enligt de gamla reglerna senast 12 månader efter godkänd kontrollbesiktning. Från 1 april 2005 gäller de nya besiktningsreglerna.
VV.SE skrev:
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

Kolla så att inte ditt fordon har hamnat i ett mittläge när de gjorde om reglerna, med andra ord den skulle ha besiktas förra året enligt de gamla reglerna men egentligen i år med de nya reglerna. Men va fan! om du nu kan ut och köra hoj så kan du ju åka och besikta den också eftersom den ska in i år!

morlock skrev:
Kanske är andra regler för veteraner... :7peta

Fordon av årsmodell 1986 eller äldre;
besiktas enligt de gamla reglerna senast 12 månader efter godkänd kontrollbesiktning. Från 1 april 2005 gäller de nya besiktningsreglerna.

förmodligen gäller det de som har besiktat sitt fordon förra året vid denna tidpunkt, därför får de körförbud nu!

Om han med -82 här besiktade sitt fordon efter den 1 april så berörs inte han av de gamla reglerna och behöver inte besitka förrän nästa år!

-------------------------------------------------------------------------

Hojar samt släpvagnar är INTE styrda av slutsiffran i regnr utan när de besiktades senast!

Last edited:
ft skrev:

Hmm.. Ok jag läste detta på vv.se:

"Om mer än tio år har gått sedan fordonet första gången togs i bruk, ska det*besiktas senast ett år efter den månad då föregående*fullständiga kontrollbesiktning utfördes.*"

Och det verkar vara övergångsregler för MC:s äldre än 1986. Från 1 april 2005 gäller de nya reglerna med 24månaders intervall.

http://www.vv.se/templates/page3____660.aspx

Min mc togs i bruk 2002-09-05
Innebär det att jag ska besikta den nästa gång 2006-09-05 ????

hoj sugen skrev:
Borde la vara så om en Mc ska besiktas efter 4 år första gången??

första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning!!!!!!!!

nicke30 skrev:
Och det verkar vara övergångsregler för MC:s äldre än 1986. Från 1 april 2005 gäller de nya reglerna med 24månaders intervall.

Vilket tillämpat betyder att de gäller för alla cyklar äldre än -86 som siktades efter 1:a April förra året. :banana

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka