Körde rattful och blev friad

Det här var ju ett specialfall. Tror knappast att det är nånting som funkar som generell ursäkt om du blivit tagen för rattfylla.

Hursomhelst så var det väl föraren som anmälde sig själv, inte att han blev tagen på bar gärning?

Coola Ola skrev:
Det här var ju ett specialfall. Tror knappast att det är nånting som funkar som generell ursäkt om du blivit tagen för rattfylla.

Hursomhelst så var det väl föraren som anmälde sig själv, inte att han blev tagen på bar gärning?

Jo, han anmälde sig själv. Och det var väl tur det att han gjorde det istället för att bara strunta i det som säkerligen många andra skulle ha gjort.
Men det känns ändå lite fel att han blev friad, jag vet liksom inte riktigt vad jag ska tycka om det, samtidigt så var det ju jätte bra att han räddade livet på tjejen, men kunde han inte ha bett någon annan köra? Ringa morsan/farsan eller något?

Känns som att ett straff i ett sånt här läge inte har någon funktion att fylla.

Tänk att en av dina bästa vänner skadar sig allvarligt på en fest och måste in till akuten, visst hade man kört honom till sjukhus fast man var tankad då?

Att rätten friar en om man bryter mot lagen i särskilda nödsituationer har jag inga problem med.

Chris Ash skrev:
Känns som att ett straff i ett sånt här läge inte har någon funktion att fylla.

Tänk att en av dina bästa vänner skadar sig allvarligt på en fest och måste in till akuten, visst hade man kört honom till sjukhus fast man var tankad då?

Att rätten friar en om man bryter mot lagen i särskilda nödsituationer har jag inga problem med.

Det förståss, tror inte jag tänkte så långt, Jo självklart hade jag gjort det för en kompis jag också. Och i detta fall så hade dom ju tagit kontakt med polisen först utan resultat och därefter gett sig ut själva.
Ja, jag skulle nog gjort samma sak, men jag skulle nog tveka ganska länge innan jag gav mig ut i trafiken påverkad, en nära bekant dog på det viset några år sedan och det sätter ju sina spår, och tur är väl det.

Beror på hur full man är. Har man 5 promille i blodet kan man vara glad om man klarar sig till bilen.

Men har man bara tagit ett par öl eller så så e d ju lugnt.

Hinkas skrev:
Det förståss, tror inte jag tänkte så långt, Jo självklart hade jag gjort det för en kompis jag också. Och i detta fall så hade dom ju tagit kontakt med polisen först utan resultat och därefter gett sig ut själva.
Ja, jag skulle nog gjort samma sak, men jag skulle nog tveka ganska länge innan jag gav mig ut i trafiken påverkad, en nära bekant dog på det viset några år sedan och det sätter ju sina spår, och tur är väl det.

Citat Aftonbladet:

Övervägde sitt beslut

Martin Andersson förklarade för rätten att han noga övervägt sitt beslut, och beskrev bilfärden - som var lugn med ingen mötande trafik. Han berättade också att han såg en ekorre på vägen. Slut citat.

Jag skulle gjort samma sak om jag statt i hans situation!

Mavve skrev:
Har man 5 promille i blodet kan man

Hade han haft 5 promille hade han nog åkt dit för rattfylla trots sin "heroiska" insats.

Det handlar väl någonstans om att insatsen väger tyngre än förseelsen. Hade han vinglat genom centrala Sthlm med 2 promille och repat ett tiotal bilar i sin väg hade han nog knappast klarat sig undan ett straff eftersom den risk han då tar och den fara han då utsätter andra för väger tyngre än det han försäker åstakomma....

...precis lika enkelt som att en polis "får" skjuta en beväpnad rånare som riktar vapnet mot honom men i samma situation vid ett andra tillfälle skulle kunna dömmas för tjänstefel om han sköt mot en rånare samtidigt som Mälarhöjdens Scout-flickor passerade precis bakom rånaren...

Han hade ju faktiskt ringt polisen først, så jag tror inte att han ljøg direkt...
Bra snubbe, inte så lätt att gøra som många tror jag, att agera på det viset alltså :)

Han ska gå fri, med all rätt....inget snack om saken.
Att han sedan till och med anmälde sig själv gör ju saken än mer glasklar....

Ändamålet helger medeln ibland..

Skulle ni acceptera att en läkare tog en frisk patients liv för att garanterat rädda 10 andra?

Enda rimliga alternativet vore ju om han blev dömd men utan påföljd, men det här är ännu bättre. :)

Det som däremot inte känns färdigdiskuterat är subban på V&S som kom undan med att hon inte haft för avsikt att bli onykter, hur kommer den tillämpningen av lagen användas framöver? :skrämd

/Diskussionsfuckot #1

Markus skrev:
.. subban på V&S som kom undan med att hon inte haft för avsikt att bli onykter...

Har inte hört... Finns det något att läsa någonstans om detta eller är det en AB-rubrik?

...Nu håller man ju på inför "efter-supnings-förbud" för att bli av med ytterligare undanflykter..

korvgubbe skrev:
Har inte hört... Finns det något att läsa någonstans om detta eller är det en AB-rubrik?

...Nu håller man ju på inför "efter-supnings-förbud" för att bli av med ytterligare undanflykter..

Ingen Ab rubrik, återkommer.

Markus skrev:
Ingen Ab rubrik, återkommer.

på tal om rubrik...
Hade man velat göra si lustig så hade man ju med tanke på trådens namn kunnat hävda att det är självklart att han borde få gå fri för det är väl inte olagligt att vara ful vid ratten! :hihi

...även om man skulle önska det...

"-Jag pratar inte med fula människor för annars kan de få för sig att det är ok att se ut så!"
:tungan

Doh! Det missade jag helt, ja, en rattful borde ju ha dömts på engång väl? ;)
Ja, då tror jag vi har lyckats kommit fram till något vettigt här också? Han gjorde helt rätt som körde på fyllan för att rädda ett annat liv.
Men det där med att en läkare ska strunta i ett liv för att rädda 10, är det inte så dom redan gör? Jag älskar att kolla på läkarprogram, t.ex. Life In The E.R på discovery, och är det då t.ex. en masskrock eller liknande så koncentrerar dom sig ju på dom som går att laga utan risk. Och arbetar sig därifrån uppåt eller vad man ska säga.

kan ju meddela att när en kompis ringer å säger att han/hon ska ta livet av sig så får du bråttom.. jag vet.. träligt att avgassystemet på bilen ramlade av efter 100meter.. STRESS

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8