Körde på ett LO-djur

Status
Ej öppen för fler svar.
HönaPower skrev:
Håller med ovanstående....

Blir du förvånad över att klippa ett djur om du kör runt 200 km/h?
Lodjuren är fridlysta , ovanliga & i mina ögon det vackraste djuret vi har i Sverige, SKAMLIGT att ett av dessa djur ska behöva dö på detta sätt, & PUCKAT att du ej ringde polisen!! :fatta!

Och för att du lättare ska se skillnad på en "fet katt" & ett Lodjur....

:va
Mja,
Lokatter är inte så ovanliga som man tror , dom är dj---gt skygga normalt , men de har lite svårt att uppskatta hastigheten hos Mc's på väg hem i natten ungefär lika svårt som :fatta! bilister..... Problemet är väl om Bilisten vet ditt REG och ringer å frågar .... Då eru stekt! :arsele
Annars är det som nån sa ... Ring direkt till snuten vid olycka Om djuret är skadat /eller dragit sig undan, märk ut platsen (för viltvårdarens eftersök) , om djuret är dött så är det väl mer än rapport skyldighet för att inte "åka på smitning" ,gäller allt vilt ,inte bara "kronans vilt"
Då jag har jaktmark händer det att snuten ringer och ber en åka ut å kolla efter "roadkill" då och då men ännu ingen Lokatt trots att vi har dom i faggorna ,däremot rådjur verkar vara lika vanliga som Knott och Viltsvin verkar bli nästa "roadkill" som man skall se upp med ...Ett fullvuxet djur är lika "bra"att köra på som en liten låg häst.... DVS inget att rekomendera ,speciellt inte med hoj :huvet

sgtpepper skrev:
Självklart kan viltolyckor drabba även den bästa, det är bara trist att ett av vårt lands finaste rovdjur får sätta livet till bara för att något jävla kronjon inte har tillräcklig med körvana för att kunna anpassa sin hastighet efter siktförhållanden och tid på dygnet, att kronjonet sen inte ens förstår skillnaden mellan en huskatt och ett lodjur och inte rapporterar in det till myndigheterna ställer honom på samma nivå som tjuvskyttar och annat mänskligt avskräde.

allvarligt vaknat på fel sida idag eller? Visst var det kanske inte så smart att inte rapportera in det men du verkar ju å andra sidan överreagera lite åt andra hållet...

En vanlig katt är farlig och kommer att utöva hämnd, en Lo katt är ett fridlyst gossedljur

Bifogat

• katt.jpg
    katt.jpg
    16.4 KB · Visningar: 148
Last edited:
sgtpepper skrev:
Självklart kan viltolyckor drabba även den bästa, det är bara trist att ett av vårt lands finaste rovdjur får sätta livet till bara för att något jävla kronjon inte har tillräcklig med körvana för att kunna anpassa sin hastighet efter siktförhållanden och tid på dygnet, att kronjonet sen inte ens förstår skillnaden mellan en huskatt och ett lodjur och inte rapporterar in det till myndigheterna ställer honom på samma nivå som tjuvskyttar och annat mänskligt avskräde.

Så hade han kört 90 hade han inte varit ett "kronjon" ärligt talat tycker jag att du är den som är körd i den här tråden.
Sånt som händer, nästa gång är det en älg som kliver ut och då är det han som stryker med.

sgtpepper skrev:

Allvarligt, har du sett ett lodjur annat än på bild i T-banan?
Du blir bara mer och mer pinsam för varje inlägg du skriver...

jag blir fan också förbannad på sgtpepper.
man kan köra under laglig hastighet och fortfarande inte klara av att veja för djur. visst, man klarar sig säkert helt utan olyckor om man kör i 20km/h men det är inte riktigt realistiskt. var glad för att killen klarade sig så bra som han gjorde istället. han kunde precis lika gärna varit död nu.

ps. lodjur är nog fan det finaste djur som finns.

Itacha75 skrev:
Ringer du nu kan du åka dit för smitning. Något som har hänt mer än en gång förut. Be aware!

För ett par år sedan körde jag på ett rådjur med bilen (också mitt i natten).
Polaren och jag gick av för att leta men vi hittade inte djuret. eftersom det bara var en touch på rådjurets skinka/bakdel så förmodade vi att djuret klarat sig utan skador. Hur som helst så ringde jag på morgonen efter och anmälde det inträffade. Polisen jag pratade med övervägde att anmäla mig för smitning för att jag inte ringt omgående. Försäkringsbolaget tog emot min anmälan (gjorde de mest för att vara säker på att få ersättning om jag hittade skador på bilen). Efter ca 4-5 månader skuller försäkringspremien betalas och då var premien höjd från ca 3500:- till ca 5.500:-: Jag ringde försäkringsbolaget och undrade varför. Då fick jag veta att jag ju varit med om en viltolycka och därmed så skulle jag få högre premie. När jag påpekade at jag inte utnyttjat försäkringen och att det inte blev några skador på bilen så sa de bara att, de faktum att jag varit inblandat var nog för att premien skulle höjas.
Fram till den dagen hade jag alla mina försäkringar på det bolaget (2 bilar, en mc, en EU-moppe, huset osv). Hur många försäkringar har jag där nu då? Jo, NOLL!!!

LocDog skrev:
Skönt att de inte tog tvärstopp....blev det någe mer på hojen än blod då?
nej som tur var, körde över huvet på han så först stutsade styret till sen
började d vobbla, var nästan 100 på att packboxarna hade gått men icke..

håller med om att det är lite dumt at blåsa närmare 200 en mörk kväll, & att det är synd på ett sånt vackert djur. "pappas" mc-klubb här i gävle heter just "LO-kattens MC" så intresset för dom djuren kom ganska tidigt :)

men men, jag tycker att du ska ringa & berätta för polisen att du kört på ett lodjur, du behöver ju inte berätta att du blåste fram i 170 när det hände :3freak
jag förstår inte varför du är orolig för kortet ?

Hua! Tack för att du klarade dig iaf!
Det kanske var lite dumt att åka i 170km/h och då det var mörkt (hur mörkt vet jag inte, men tillräckligt antar jag), blir ju svårare att stanna eller vejja för någonting som springer ut i vägen.
Ring polisen tycker jag.

HönaPower skrev:
Håller med ovanstående....

Blir du förvånad över att klippa ett djur om du kör runt 200 km/h?Lodjuren är fridlysta , ovanliga & i mina ögon det vackraste djuret vi har i Sverige, SKAMLIGT att ett av dessa djur ska behöva dö på detta sätt, & PUCKAT att du ej ringde polisen!! :fatta!

Och för att du lättare ska se skillnad på en "fet katt" & ett Lodjur....

Jag måste säga att jag skulle bli ärligt förvånad om jag klippte ett djur i 200, precis lika förvånad som i 100...

Men denna tråden går till historien som exempel på att man aldrig någonsin på Sporthoj kan förutse folks reaktioner!

Här berättar en stackare att han har varit nära att krasch för att han kört på en förvuxen katt och förväntar sig (troligtvis) lite sympati och glada tillrop för att han klarade sig.
Vad händer, jo han blir anklagad för det ena värre än det andra.
Viltolyckor händer ju sällan i Sverige så jag förstå att ni blir arga :rolleyes:
Nästa gång jag är på väg att ramma ett Lo-djur så lovar jag att väja och köra på ett icke fridlyst djur istället....

Men tack så mycket för ett gott skratt, riktigt rolig tråd :lol

Chefen Alabama skrev:
Allvarligt, har du sett ett lodjur annat än på bild i T-banan?
Jag har aldrig sett ett lodjur i frihet, nej. Jag antar att varenda Gävlebo gjort det? Ni vadar i argsinta lokatter?

Du känner inte mig och har ingen aning om vad jag har för erfarenhet eller inte.

Du blir bara mer och mer pinsam för varje inlägg du skriver...
Det var ju tråkigt, låt mig notera det i min lilla intressebok; "konstig lantis i Gävle tycker jag är pinsam"... Så, nu är det noterat!

"Det var ju tråkigt, låt mig notera det i min lilla intressebok; "konstig lantis i Gävle tycker jag är pinsam"... Så, nu är det noterat!"

Notera även att en grinig norrköpingsbo tycker att du är PINSAM

Hur f-n kan man börja klanka på killen som nyss kört över ett djur istället för att klappa honom på axeln och säga: Grattis! Du överlevde.

Men det är klart...alla är vi proffs på att köra och klanka tills det händer en själv. Eller just det..det gör det ju aldrig! :fatta!

Grattis att du överlevde! :tummenupp

t-quick skrev:
jag tar ett kort med mobilen på djuret och kollar så han verkligen är död
och tänker jag ringer polisen när jag kommer hem.

Om motivet(djuret) o fotot ser likadana ut så är den nog död...

Du hade inte en tanke på att RINGA på mobilen istället?? till polisen tex... :kocko

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey