Körde på däckväven i bortåt tio mil...

Hazel

Ge mig en SP-1a
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
CeBeÄrr 600
Körde mellan Skåne och Göteborg, låg på rätt bra. Stannade i Falkenberg för att sträcka på benen, då upptäcker jag att stålradialen framträder hur tydligt som helst på flera ställen på däcket. Inser att det inte borde gå en mil till men vad ska man göra? Körde i mellan åttio och nittio resten av vägen (ca tio mil) på E6an (ganska genant) men var jäkligt glad att jag kom fram helskinnad.

Någon som har en aning om hur nära en explosion och således också vurpa jag kan ha varit?

:brinnerup

Förmodligen ingen fara. Jag körde till korden kom fram på ett Michelin Pilot Sport. Oväntat och jag hade problem med släpp i blötan så jag bytte när jag var i Finland (semester). Hans gissning var att jag nog kunnat köra upp till Luleå, ca 50 mil, om det knipit så det såg värre ut än det var.

Nicke skrev:
Förmodligen ingen fara. Jag körde till korden kom fram på ett Michelin Pilot Sport. Oväntat och jag hade problem med släpp i blötan så jag bytte när jag var i Finland (semester). Hans gissning var att jag nog kunnat köra upp till Luleå, ca 50 mil, om det knipit så det såg värre ut än det var.

OK, då var det kanske inte lika bad som jag trodde men det var ju ganska sladdrigt... :hihi

När jag rasade min första motor så sprutade oljan ner hela framdäcket och sen fick hojjen stå några veckor utan att jag tvättade eller körde med den.

Sen när jag hängt på ny motor tog det cirkus 40 mil, sen hade ett näst intill nytt däck blivit helt rent på gummi, bara väv kvar i princip.
Jag gissar att det var oljan som mjukade upp däcket eller nåt.

I vilket fall som helst så körde jag många, många mil i hastigheter som inte frestar så hårt på däcken så du hade nog kunnat klara dej ett bra tag till.

Finns MINST 8 lager cord i däcket. Så man kan köra en bra bit på det...
Inget att rekomendera, men om man tar det cooolt så går det bra

SENSEI skrev:
Finns MINST 8 lager cord i däcket. Så man kan köra en bra bit på det...
Inget att rekomendera, men om man tar det cooolt så går det bra

Är du säker?
Nyloncord ligger väll i många lager men stålcord bara i ett?
Sen är det säkert inte helt nyttigt att köra så stålcorden börjar gå av och slåsönder/fastna.

Jag har kört så jag hade stålcord framme runt hela däcket med 3cm bredd.
"förbannade idiot" sa de på däckfirman när de bytte. :)
Halt blir det att åka med ståldäck och det känns inte helt säker heller.

Det är lika fascinerande varje gång ämnet "Hur långt kan jag köra på corden innan däcket exploderar?" kommer upp.

Man väntar bara på trådarna "Jag körde tills styrlagret bara gick att vrida två grader åt varje håll" eller "Mina bromspads är spegelblanka och skivorna skrynkliga, hur långt kan jag köra nu?" eller "Min kedja har gått av tre gånger nu men jag har skarvat den med kedjelås varje gång, hur snart tror ni jag måste byta den?" :näsblod :D

Tror inte jag läst: "Reservlampan började lysa nyss, hur nära tror ni jag var att få soppatorsk?". :lol

69:an skrev:
Det är lika fascinerande varje gång ämnet "Hur långt kan jag köra på corden innan däcket exploderar?" kommer upp.

Man väntar bara på trådarna "Jag körde tills styrlagret bara gick att vrida två grader åt varje håll" eller "Mina bromspads är spegelblanka och skivorna skrynkliga, hur långt kan jag köra nu?" eller "Min kedja har gått av tre gånger nu men jag har skarvat den med kedjelås varje gång, hur snart tror ni jag måste byta den?" :näsblod :D

Nej nej, frågan handlade från början om hur nära jag var en incident, hur långt man KAN köra är väl inte så intressant i sig... (Antar att de flesta lägger på en ny sula när det börjar glittra i gummit) :7peta

Men hur långt kan man egentligen köra HELT UTAN bakdäck..? Avd Stoppies... :yoparty

?Denn sista mm verkar gå ganska länge?

Tur att det inte fanns vassa stenar,glas,etc.
då har du nog varit illa ute i tom 50km/h

undrar vad försäkringskillen hade sagt eller övermakten om du skapat en olycka med tredje part.Eller bara dig själv ,inget att rekomendera alltså..

men det har du förstått själv.
så 1mm på däcket, men då får man byta varannan vecka?
?Denn sista mm verkar gå ganska länge?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...