Körde mc i 150 - med sexåring på bönpallen

Hårn1 skrev:
2231458 Ja du. Min grabb är 5 bast, dock så åker vi endast 50vägar och korta turer. Och han älskar det.

Beror väl kanske på hur, var och vem som kör. Har själv åkt med på hoj sen jag va 4år utan problem

hade personligen ätit dubbel dos snorkråkor om jag hade fått åka motorcykel när jag var 6bast!:öga jag tyckte inte att det lät så farligt

EBS skrev:
2231444
Fatta vad som händer om man krashar, oberoende av hastighet.

Är en krasch med hoj värre för en 6-åring än för en vuxen om båda har schysst utrustning? Du lät så säker så jag bara undrar. Visst är det värre att riskera ett ungt liv, det håller jag med om.

-skulle överhuvudtaget aldrig ta med mig mina barn på hojen,....finns ingen anlednig alls för ett barn att sitta på en motorcykel hur kul det än är,....inte värt risken för fem öre,....skulle inte va så kul att orsaka sitt barns död eller livslånga skador om nått skulle gå snett,... spelar förresten ingen roll hur rutinerad och van föraren är (är själv aktiv tävlingförare sen 17 år tillbaka), finns ju medtrafikanter som lika väl kan orsaka en ev olycka...IDIOTI!!!,.. :mad: :mad: :mad:

Last edited:
pwracing skrev:
2231787 -skulle överhuvudtaget aldrig ta med mig mina barn på hojen,....finns ingen anlednig alls för ett barn att sitta på en motorcykel hur kul det än är,....inte värt risken för fem öre,....skulle inte va så kul att orsaka sitt barns död eller livslånga skador om nått skulle gå snett,... spelar förresten ingen roll hur rutinerad och van föraren är (är själv aktiv tävlingförare sen 17 år tillbaka), finns ju medtrafikanter som lika väl kan orsaka en ev olycka...IDIOTI!!!,.. :mad: :mad: :mad:

Håller med, min dotter kan börja åka med när hon är runt 15år. Då har hon säkert moppe och är lite mer riskmedveten än hon är nu, 5år gammal.
Personligen tycker jag att barn inte har på en hoj att göra.
VI HAR VÅRA LEKSAKER, DOM HAR SINA.

Skyldig skrev:
2231492 Jag har också åkt med på hoj, enduro sedan jag var liten. Höll fast mig i fågelpinnen bara och hade skorna på motorblocket. Ett barn borde nog inte sitta bakom en vuxen men framför föraren (som kör med omdöme) så är det inga problem.

Barnet framför är ju totalt livsfarligt. Tänk om kotten får för sig att pilla eller styra, eller ni tvärnitar, tror du han kan hålla i sig?

Det är lagligt att ha knodd bakpå oavsett ålder, sen om man vill dra fast dom med silvertejp runt midjan spelar ingen roll. Konstigt nog

PacMan skrev:
2231786 Är en krasch med hoj värre för en 6-åring än för en vuxen om båda har schysst utrustning? Du lät så säker så jag bara undrar. Visst är det värre att riskera ett ungt liv, det håller jag med om.

Ja, det är skillnad på muskler och kroppsbyggnad på en 6-åring och en 26-åring. Hur tror du att muskeluppbyggnaden kring nacken ser ut på en 6-åring i jämnförelse med en 26-åring? Vad tror du händer när du sätter ett extra kilo på barnets huvud och kastar det i backen? Risken för nackskador är rätt överhängande. Är det verkligen värt den risken?

I slutändan är det ju så att INGEN skulle köpa kvälls tidningarna om det enda som stog var sanning & fakta.

Det som säljer i dagens samhälle är ljug om kändisar och ljug om vanligt folk.

Har själv möte en stjärna här där jag bor ett pargånger nu, har har en ungen på styret i en cykel sadel, kanske 2år. och en ungen bak, som åker åt fel håll i en cykelsadel, och den kanske 3-4år. Allt dom har är en cykelhjälm, och dom åker på en trimad jefla gammal moped. i säkert 6knyck. Blir så tokförbannad när jag ser dom. Idag åkte samtliga i shorts och tshirt. Och den ena ungen som sitter på styret sitter bra och skymer all hans sikt så han måste kolla vid sidan på ungen. Det är värre än detta.

PacMan skrev:
2231786 Är en krasch med hoj värre för en 6-åring än för en vuxen om båda har schysst utrustning?

Ja du, tror du det blir någon skillnad om man slår en 6-åring över käften jämfört med en vuxen person. Varför har man egentligen BARNSTOLAR i en bil :tomten

EBS skrev:
2231918 Ja, det är skillnad på muskler och kroppsbyggnad på en 6-åring och en 26-åring. Hur tror du att muskeluppbyggnaden kring nacken ser ut på en 6-åring i jämnförelse med en 26-åring? Vad tror du händer när du sätter ett extra kilo på barnets huvud och kastar det i backen? Risken för nackskador är rätt överhängande. Är det verkligen värt den risken?

Visst, det KAN vara så att ett barn med hjälm inte tål samma våld som en vuxen, men jag frågar eftersom jag inte ser hur det skulle vara så fullständigt självklart som du får det att låta. 6-åringar sätts t.ex. vad jag vet framåtvända i bilen, så att deras nackar skulle vara så väldigt mycket svagare i proportion till huvudets vikt tycker jag inte är självklart.

För övrigt tycker jag nog att man ska hålla ungarna borta från hojar, i alla fall tills de närmar sig tonåren, så nej, det är inte värt risken.

min tös är 11 år, hon har åkt bakpå ett par gånger, men bara på 50 & 70 vägar, så 70-75 har hon väl fått åka i.

Tycker det känns olustigt att ha henne bakpå iaf. så numera är det totalstopp, oavsett hur mycket hon ber

Werzion skrev:
2231435 http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,840639,00.html

ska man skratta eller gråta?
kanske beror på att jag inte är förälder (och ung) men... jag får det inte till att låta allt för farligt... känns som att aftonblaskan försöker få det till att föraren lekte med sin egna dotters liv!?

står inte vart det skedde
aftonblaskan har inga kommentarer varken från föraren eller dottern, bara polisens (icke objektiva om du frågar mig) kommentarer
och så självklart aftonblaskans egna "här-kan-vi-förstora-allt-med-rubiker-osv"-skit

om det var på en 70-väg eller mindre blir jag ordentligt orolig... men på en rak/lugn 90-väg eller (vad det troligen var?) motorväg/110 så vettifasen...
40 km/h mer... ser inte att det som livsfarande, och är 150 det, så borde ju 110 beräknas som det med (om jag får svara på frågan hehe)

sen att hon höll i sig "för glatta livet"... var får dom det ifrån? hennes kommentar? något polisen vet? något polisen tror? troligen något polisen tror... eller iallafall väljer att nämna... eller kanske ännu troligare, något redaktionen i härliga aftonblaskan väljer att skriva dit...

(hmmm... det jag stör mig mest på, och alltid har gjort, är nog tidningars brist på att skriva ner FAKTA och INFORMATION...)

Har själv en son på 6 år som har åker bakom mig på hojen, givetvis i låg hastighet. Men jag har köpt en sele, som man kopplar ihop sig med. Det är två bälten, ett för mig och ett för grabben, sen är det två kraftiga karbinhakar som gör att vi "kopplas" ihop, funkar perfekt! :tummenupp
Sen att han har en anpassad juniorhjälm (lättare), modell integral förstås och andra nödvändiga skydd, är ju en självklarhet.
Så jag tycker att det är acceptabelt att skjutsa, bara det sker med rätt utrustning och med vett i huvudet, dvs inte blåsa på i 150 knyck med det käraste man har på bönpallen!

busa76 skrev:
2232001 Har själv en son på 6 år som har åker bakom mig på hojen, givetvis i låg hastighet. Men jag har köpt en sele, som man kopplar ihop sig med. Det är två bälten, ett för mig och ett för grabben, sen är det två kraftiga karbinhakar som gör att vi "kopplas" ihop, funkar perfekt! :tummenupp
Sen att han har en anpassad juniorhjälm (lättare), modell integral förstås och andra nödvändiga skydd, är ju en självklarhet.
Så jag tycker att det är acceptabelt att skjutsa, bara det sker med rätt utrustning och med vett i huvudet, dvs inte blåsa på i 150 knyck med det käraste man har på bönpallen!

Fast jag tycker att det verkar riskabelt att vara ihopkopplad med ungen, ifall man får sig en flygtur så kan man faktiskt landa på barnet och fullkomligt mosa sönder kroppen. Så jag förespråkar nog att inte sitta ihopkopplade, eller med selar som kopplas isär vid ett visst moment ungefär som dagens cykelhjälmar.

Hur många är det inte som står utanför den lokala korvmojen o ska impa på småtjejerna ??..Lånar en hjälm o drar iväg på bakhjulet med en 15-årig fnittrig blondin därbak som aldrig suttit på en mc innan ??... Hon är såpass stor så hon kan påverka var hojen tar vägen med sin vikt om det är en ovan förare , det kan inte ett barn.
Är du dessutom far till barnet , så får man ju verkligen hoppas att du har såpass mkt vett att du kör därefter. En finnig 18-åring med nytaget körkort tror inte jag har det vettet... Han ska impa på brudarna med sin stora snabba hoj o skiter högantningsfullt i den som sitter därbak... Bara hon får en skräckupplevelse som heter duga !

Nä.... Då förespråkar jag nog hellre fäder som skjutsar sina 6-åringar på hojen en liten runda i maklig takt , än en vildhjärna som ska skrämma skiten ur sin medpassagerare !

Vilken hastighetsgräns gäller med barn bakpå? Skyltad? Tio över eller tio under?

Ses mc-körning i allmänhet som så farligt att barn aldrig bör åka med i vissa lagstadgade hastigheter?

Vad gäller för flickvänner?

busa76 skrev:
2232001 Har själv en son på 6 år som har åker bakom mig på hojen, givetvis i låg hastighet. Men jag har köpt en sele, som man kopplar ihop sig med. Det är två bälten, ett för mig och ett för grabben, sen är det två kraftiga karbinhakar som gör att vi "kopplas" ihop, funkar perfekt! :tummenupp

-inte för att göra nån typ av påhopp,..men varför ursäktar du (och flera andra i tråden) dig med att "köra i låg hastighet"? :confused: ,...är det mer acceptabelt då?,...kan inte en dödsolycka, eller olycka av allvarligare art kunna hända i en hastighet av 50-70 km/h?,.... ursäkta, men förstår inte resonemanget med det, visst, risken för olycka stiger med ökad hastighet,....men ändå.

Intressant, intressant...

Det verkar finnas många åsikter, kanske mest från personer utan barn (???) likväl som en del präktiga påståenden som " ja, jag kör bara 30 eller 50.."

JAG kör sporthoj och båda mina barn åker med (en i taget då, förstås)
Båda med FULL skyddsutrustning inkl lättare hjälm, avsedd för barn..

Den lilla sitter för övrigt utmärkt, på min dyna, och kommer ingen vart, vid normal körning, eller om man nu skulle vilja, lite sportigare körning :7peta

Jämför det med nästan alla (av någon konstig anledning glidare och andra "vanliga" motorcyklar), där barnen ofta har vuxenhjälm, och inte tillstymmelse till skyddsutrustning.. :va

(Varför jämför jag nu olika motorcyklar nu då - jo, bland sporthojsåkarna är det ett visst mått av mode med ordentliga skyddskläder. Jämför hur den genomsnitslige glidaren är klädd.. Dessutom ser jag i min del av landet ytterst få barn på sporthojjar, där av mina förutfattade meningar) :tungan

Eller ta exemplet med den stressade mamman på trampcykel, för att inte tala om alla dessa bilister med barn utan bälte :arsele

En 15 åring då ?? Är inte det också ert barn ?? Det är väl för fan ingen skillnad om barnet är 5 år eller 28 år !!! :mad:

Skilj på fakta och vad det egentligen är ni diskuterar
och kom inte och snacka om ni inte är eller har varit i samma sits !!

/ Micke

micke.r skrev:
2232166 Intressant, intressant...

Det verkar finnas många åsikter, kanske mest från personer utan barn (???) likväl som en del präktiga påståenden som " ja, jag kör bara 30 eller 50.."

JAG kör sporthoj och båda mina barn åker med (en i taget då, förstås)
Båda med FULL skyddsutrustning inkl lättare hjälm, avsedd för barn..

Den lilla sitter för övrigt utmärkt, på min dyna, och kommer ingen vart, vid normal körning, eller om man nu skulle vilja, lite sportigare körning :7peta

Jämför det med nästan alla (av någon konstig anledning glidare och andra "vanliga" motorcyklar), där barnen ofta har vuxenhjälm, och inte tillstymmelse till skyddsutrustning.. :va

(Varför jämför jag nu olika motorcyklar nu då - jo, bland sporthojsåkarna är det ett visst mått av mode med ordentliga skyddskläder. Jämför hur den genomsnitslige glidaren är klädd.. Dessutom ser jag i min del av landet ytterst få barn på sporthojjar, där av mina förutfattade meningar) :tungan

Eller ta exemplet med den stressade mamman på trampcykel, för att inte tala om alla dessa bilister med barn utan bälte :arsele

En 15 åring då ?? Är inte det också ert barn ?? Det är väl för fan ingen skillnad om barnet är 5 år eller 28 år !!! :mad:

Skilj på fakta och vad det egentligen är ni diskuterar
och kom inte och snacka om ni inte är eller har varit i samma sits !!

/ Micke

-ett "barn" på 28 år borde kunna fatta ett vettigt beslut om sina egna handlingar och sitt eget bästa,....den förmågan har inte ett barn på 5 år!,...han/hon lever under beroendeställning av målsman,... :fatta!

EBS skrev:
2231444 Va fan gör en 6-åring på en motorcykel överhuvudtaget? :mad:

Fatta vad som händer om man krashar, oberoende av hastighet.

En 6-årings nacke klarar knappast att hålla en smäll mot asfalten om man har en tung hjälm på huvudet också.

Är man sex år är det inget hjälmtvång.... tror jag enligt smc. tror jag läste det i deras folder......sjukt

Har själv sett flera (hittills bara män) som kört med sina barn (olika åldrar) där bak. Har nog inte reagerat eftersom barnen haft skyddskläder och hjälm. Kör man lugnt och försiktigt så vet jag inte om jag ser några problem med det.
Har visserligen inte själv barn och vet inte hur jag själv skulle ställa mig i frågan om mitt barn ville åka med på en tur.
150 km/h tycker jag däremot är illa om man har ett litet barn där bak.
Visst kan det gå snett även i lägre hastigheter så som 50km/h men det är ju fruktansvärt dumt att utmana ödet.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka