Körde mc i 150 - med sexåring på bönpallen

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,840639,00.html

ska man skratta eller gråta?
kanske beror på att jag inte är förälder (och ung) men... jag får det inte till att låta allt för farligt... känns som att aftonblaskan försöker få det till att föraren lekte med sin egna dotters liv!?

står inte vart det skedde
aftonblaskan har inga kommentarer varken från föraren eller dottern, bara polisens (icke objektiva om du frågar mig) kommentarer
och så självklart aftonblaskans egna "här-kan-vi-förstora-allt-med-rubiker-osv"-skit

om det var på en 70-väg eller mindre blir jag ordentligt orolig... men på en rak/lugn 90-väg eller (vad det troligen var?) motorväg/110 så vettifasen...
40 km/h mer... ser inte att det som livsfarande, och är 150 det, så borde ju 110 beräknas som det med (om jag får svara på frågan hehe)

sen att hon höll i sig "för glatta livet"... var får dom det ifrån? hennes kommentar? något polisen vet? något polisen tror? troligen något polisen tror... eller iallafall väljer att nämna... eller kanske ännu troligare, något redaktionen i härliga aftonblaskan väljer att skriva dit...

(hmmm... det jag stör mig mest på, och alltid har gjort, är nog tidningars brist på att skriva ner FAKTA och INFORMATION...)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Va fan gör en 6-åring på en motorcykel överhuvudtaget? :mad:

Fatta vad som händer om man krashar, oberoende av hastighet.

En 6-årings nacke klarar knappast att hålla en smäll mot asfalten om man har en tung hjälm på huvudet också.
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
Han är ju dum i huv'et, inget snack om saken.
Gott att han blev av med lappen, synd att de inte kan dra in faderskapslicensen oxå! :gnissla
 

Suzuki TL1000R

WWJD- What Would Jesus Do?
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
[Äin kåmma fewra leyters bleau auk woeet Seuwseuwkee gee äss äxx]
Werzion skrev:
2231435 http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,840639,00.html

ska man skratta eller gråta?
kanske beror på att jag inte är förälder (och ung) men... jag får det inte till att låta allt för farligt... känns som att aftonblaskan försöker få det till att föraren lekte med sin egna dotters liv!?

står inte vart det skedde
aftonblaskan har inga kommentarer varken från föraren eller dottern, bara polisens (icke objektiva om du frågar mig) kommentarer
och så självklart aftonblaskans egna "här-kan-vi-förstora-allt-med-rubiker-osv"-skit

om det var på en 70-väg eller mindre blir jag ordentligt orolig... men på en rak/lugn 90-väg eller (vad det troligen var?) motorväg/110 så vettifasen...
40 km/h mer... ser inte att det som livsfarande, och är 150 det, så borde ju 110 beräknas som det med (om jag får svara på frågan hehe)

sen att hon höll i sig "för glatta livet"... var får dom det ifrån? hennes kommentar? något polisen vet? något polisen tror? troligen något polisen tror... eller iallafall väljer att nämna... eller kanske ännu troligare, något redaktionen i härliga aftonblaskan väljer att skriva dit...

(hmmm... det jag stör mig mest på, och alltid har gjort, är nog tidningars brist på att skriva ner FAKTA och INFORMATION...)

Vill ju inte idiotförklara nån så här på en måndag....MEN att köra i 150 med ett barn på sex år på pallen är alltid livsfarligt!!! Spelar ingen roll var det sker eller vem som kör eller sitter på.
Har man inte bättre vett än så så är frågan om man överhuvudtaget ska ansvara för någon annans liv. Frågan är om man ska ha hand om sitt eget liv. Det är en sak att utsätta sig själv för såna saker (det har hänt ofta, och kul är det) men att som vuxen göra det med ett barn som inte kan eller förstår att säga nej är aldrig acceptabelt!!! Så är det bara.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jo det var väldigt löst med fakta men jag håller med dom om att skjutsa en 6 åring på bönpallen i 150 blås är dumt gjort men inget man skulle behöva skriva vansinnesrubriker av. Vi vet ju alla hur kul det kan vara att få åka bak i den sitsen som barn. Själv hade jag nog aldrig kört i de hastigheterna med skjuts under 16 år åtminstonde.
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
EBS skrev:
2231444 Va fan gör en 6-åring på en motorcykel överhuvudtaget? :mad:

Ja du. Min grabb är 5 bast, dock så åker vi endast 50vägar och korta turer. Och han älskar det.

Beror väl kanske på hur, var och vem som kör. Har själv åkt med på hoj sen jag va 4år utan problem
 

Kia

Guest
Tar man med sig sin 6-åring på hojjen och kör 150 då ska man bli väldigt ifrågasatt om sin lämplighet som förälder.... Fy fan säger jag bara..... Idioti...
 

bikegirl

-=free your mind=-
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Norrland
Hoj
...gixxer...
Såg just det där på text-tv... 150 blås och ungen bakpå?!

Stupid stupid stupid...
 

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
Blackbird
Är det nån som tänkt på alla mammor som har ungen bakpå en vanlig cykel,
det kan ju rulla på rätt bra i nerförsbackar......kanske skulle lyncha dom oxå.
:huvet
 

Dakstone

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Landskrona
Hoj
GSX 1400 K5
EBS skrev:
2231444 Va fan gör en 6-åring på en motorcykel överhuvudtaget? :mad:

Fatta vad som händer om man krashar, oberoende av hastighet.

En 6-årings nacke klarar knappast att hålla en smäll mot asfalten om man har en tung hjälm på huvudet också.
Min pojke är 7år och åker med mig,, skyddläder på och sen kör vi så lugnt,, går skitbra,,
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
ähh det där var ju ingen fara. motorcykeln går ju bra mycket fortare!
 

Skyldig

West Coast Xtremes
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Shanghai
Hoj
ZXR, WR360, cr250, kx60, mini,
DJM skrev:
2231476 ähh det där var ju ingen fara. motorcykeln går ju bra mycket fortare!

Jag har också åkt med på hoj, enduro sedan jag var liten. Höll fast mig i fågelpinnen bara och hade skorna på motorblocket. Ett barn borde nog inte sitta bakom en vuxen men framför föraren (som kör med omdöme) så är det inga problem.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Motorcyklistens mätare kanske bara visade 110km/h :tummenupp
Alltså har inte Danmark 120 eller 130km/h (okej km/t som de säger där) på sina motorvägar? :confused:
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag har kört med både min 2 åring (fyller om 2 månader) och min 4 åring. 2 åringen framför mig och högsta hastighet 30 km/h. Sträcka, dagis-hem, ca 300m varav ca 100m på allmänväg resten på parkeringsområden. 4 åringen bakom, högs 50 km/h en 2 km sträcka, men det kändes inte helt OK. Hon får växa till sig lite mer på längden så att hom får ordentlig kontakt med fotpinnarna.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har själv 2 kids på 9 0 11 år o de har åkt med på olika hojar sen 5-års åldern. Givetvis alltid i skyddsutrustning o en hjälm som sitter bra o de fintivt inga 150 km/h. Kör med insidan...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
det som jag själv, sedan barnsben kände som största faran när man satt på därbak var acceleration...

nu kör min farsa "himla lugnt och med hjärnan", men lite då och då hände det att man antingen helt enkelt inte var med (borta dagdrömde eller så) eller att accelerationen tryckte på extra... vid dom få tillfällerna kunde jag känna mig osäker och hålla i extra hårt... sen om vi låg i 50 eller 150 gjorde ingen skillnad... jag sitter ju där bak "passivt aktiv" i vilket fall som helst...

efter lite funderande så är det helt klart aftonblaskans (och polisens?) ordval som jag stör mig mest på. deras försök att få detta till någon helt livshotade (visst är det inte utan risk, men det är det aldrig att sitta på hojen, eller ha en unge fastspänd bakpå en vanlig cykel med "ullemössa" till skydd för huvudet och t-shirt och shorts...)
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
min åsikt om det hela är hur enkel som helst, hade ungen riktiga skyddskläder & dom bara låg & pendlade i 150km/h, så ser jag absolut inget negativt i det.

åkte han & "sicksackade" mellan bilar, nytaget körkort, testade grannens r1 & ungen bara hade hjälm så är det ju självklart idioti. ni förstår nog vad jag menar..

jag förstår mig inte på er som säger att hans "faderskap" ska dras in ? är ni avundsjuka för att inte ni fick åka hoj som små eller vad är det ? (vill inte starta ett 3e världskrig, men ni smutskastar ju föraren utan att veta någonting angående situationen)
jag har åkt med min far bra länge & det finns ingen jag hellre sitter bakom.

ps. men jag kan hålla med om att skulle jag ha en 6åring själv så skulle denna nog vara på gränsen till att få sitta framför..
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
När jag var liten fick jag sitta framför farsan på bågen, minns inte om jag hade hjälm, gick kanske 90 på "grusvägen", tyckte det var små läskigt ibland men det gick bra, bälten för bilar var knappt uppfunna i baksätet så man satt alltid "mellan" framsätena så man kunde se vägen bättre, det gick bra det med.

Åkte senare med någon polare på en GSX1100, det var stormigt i 140, några år senare fick jag åka med en kompis på GSX1100R, pang så var man uppe i 200 och en del på bakhjulet, fort gick det men som på räls, trodde först inte det var sant att det gick 200, tog inte länge så hade jag köpt en själv. Man sitter ju hur bra som helst där bak, faran med små och ovana är väl ifall de sticker ut armar eller så och får det kämpigt i vinddraget.
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
I förra veckan låg jag bakom en stjärna på Nynäsvägen in mot stan som hade sin grabb i ca 7-10 års åldern bakpå, ingen av dom hade några vettiga skydd på sig...man får väl ge pappan som jag nu antar att det var en applåd för att dom hade hjälm iaf....men man såg att grabben hade problem med den allt förstora hjälmen i 140 km/h

Fattar inte vad man tänker med om man nu gör det alls? Visst han kanske va världens bästa hojförare men det finns ju tyvärr fler stjärnor i trafiken som man ska se upp för....


//Simon
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top