Körde där det var nyasfalterat

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Hej!

Som rubriken lyder så körde jag där det var nyasfalterat i veckan några gånger och nu har jag då fått en massa svarta prickar på hojjen (mest troligt tjära, eller?). Hur ska jag då på smidigast sätt få bort dom? Har försökt med avfettning och autosol på saker som svingen men den vägrar försvinna. Några bra tips?

MVH// Ola
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
gnugga på det med diesel men endå inte alldeles för hårt, jag vet inte helt säkert hur det är med lackerade saker ifall det kan bleka de på något vis.

Lycka till
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
olaking skrev:
Hej!

Som rubriken lyder så körde jag där det var nyasfalterat i veckan några gånger och nu har jag då fått en massa svarta prickar på hojjen (mest troligt tjära, eller?). Hur ska jag då på smidigast sätt få bort dom? Har försökt med avfettning och autosol på saker som svingen men den vägrar försvinna. Några bra tips?

MVH// Ola


Vanlig lysFotogen samma som du gör rent kedjan med..
gör mirakel
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Nu har du säkert redan fått bort det, men jag använder "Mac 24 Prickbort" (det heter så!)som jag tjackar på lokala shell-macken.. Funkis!!
 

Fist Woman

Guest
Billigt rengöringsmedel

Testa vanlig matolja.
brukar funka och är lätt att tvätta bort med vanligt handdiskmedel. Bra för naturen och hojen.
Tvätta kedjan med fotogen??? :kocko
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Flytande vax brukar göra susen, vanligt bil vax,
Jag kletar på Sonax & gnuggar, det löser det mesta, & inte skadar det lacken heller! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
WD 40, förträffligt medel, skadar inte lacken såvitt jag vet, luktar gott...
 

Fist Woman

Guest
Förlåt var kanske lite för kategorisk men...
...okej, du har förvisso rätt om avsikten är att få kedjan ren, vilket är nog så viktigt. Vad jag menade var att du sköljer bort att fett även inuti rullarna på kedjan och fotogen är flyktigt och har låg viskositet, dvs inte ett så bra smörjmedel.
Dessutom så är inte fotogen så där jättebra för oringarna i kedjan som brukar vara av EPDM-gummi, ingen katastrof men inte optimalt heller.
Jag tycker det kan vara lagom att tvätta kedjan med något slags miljöavfettning. OBS! ammoniak kan vara direkt skadligt för oringarna!
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
NoPinky skrev:
I handboken till min Bandit står det "Rengör kedjan endast med fotogen."... :va
Det står så i de flesta handböcker. Fotogen är det optimala för att rengöra kedjor (även kedjor med O-ringar). Avfettningsmedel däremot torkar ut gummit, så det skulle inte jag rengöra min kedja med i alla fall....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eldstorm skrev:
Det står så i de flesta handböcker. Fotogen är det optimala för att rengöra kedjor (även kedjor med O-ringar). Avfettningsmedel däremot torkar ut gummit, så det skulle inte jag rengöra min kedja med i alla fall....

Är valfett bara till för att smörja kedjor med?
Skulle det inte funka att ta en stor bit valsvål och vaxa hela hojen, inklusive kedjan med?
Då borde inte vägtjäran ha någon chans att fästa på hojen sen.

För att återgå till allvaret, mellan Umeå och Vännäs måste vägverket åka omkring och sanda vägen på sommaren, för att beläggningen kläcker ur sig olja när det blir varmt, tänk dig att tvätta hojen efter en resa där (om man klarar att hålla sig på hjulen i smörjan).
 

magsnus

Magsnus
Gick med
19 Jun 2005
Ort
skellefteå
Hoj
honda CBR900 RR-98
Prova asfalts tvätt som man sprutar på fälgarna på bilen,d har då funkat för mig...
själv får jag massa prickar från min kedje spray,spraya bara efter varje tank,är d för mycke??
 

sandstream

Guest
Prickbort funkar på det mesta.
Sonax Flytande Hårdvax funkar på det mesta.
OKs gröna pava med Tjärborttagning funkar på det mesta.
Bensin funkar på ALLT! (och luktar gott) :)
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top