Körde av kamkedjan(husaberg 650)

Ok, gött

Bara en fråga kvar då, om han ska gå tungt att kicka även om man tagit bort tändstiftet?

Om tändstiftet är borta och kamaxeln är inkopplad med nya kedjan (så att den i sin tur trycker på vipporna som trycker ner ventilerna) så går det rätt tungt. Kolla innan som Boost sa om du har full komp när kamaxeln är borta och tändstiftet på plats. Det ska vara jävligt tungt att i det läget dra runt motorn. Pyser det så väck med toppen och byt ventiler.

Det är sällan man har sån tur att ventilerna klarar sig från att krocka med kolven när kedjan går av. En kamkedja bör klara mer än 70 timmar. Om kedjan går av innan kan det bero på att den gick av just för att den inte nitats ihop på ett korrekt sätt.
 
Om tändstiftet är borta och kamaxeln är inkopplad med nya kedjan (så att den i sin tur trycker på vipporna som trycker ner ventilerna) så går det rätt tungt. Kolla innan som Boost sa om du har full komp när kamaxeln är borta och tändstiftet på plats. Det ska vara jävligt tungt att i det läget dra runt motorn. Pyser det så väck med toppen och byt ventiler.

Det är sällan man har sån tur att ventilerna klarar sig från att krocka med kolven när kedjan går av. En kamkedja bör klara mer än 70 timmar. Om kedjan går av innan kan det bero på att den gick av just för att den inte nitats ihop på ett korrekt sätt.

Testade med stift och det i och det var omöjligt att kicka runt den den då. den pös till superlite prisis när jag rörde kicken sen ingenting.

Haft borta toppen och ventilerna ser ut som dem ska, inga märken på kolven eller nått.

Så borde bara va att smacka ihop.
 
Testade med stift och det i och det var omöjligt att kicka runt den den då. den pös till superlite prisis när jag rörde kicken sen ingenting.

Haft borta toppen och ventilerna ser ut som dem ska, inga märken på kolven eller nått.

Så borde bara va att smacka ihop.


Då hade du lite flyt. Det blir inga märken på kolven, iaf inte på alla dom motorer som jag har fixat iordning med krökta ventiler. Om du fortf har toppen borta, kolla i insug och avgaskanalerna om du kan se ljusinsläpp mellan ventiltallriken och ventilsätet.
 
Hej!

Satt och tänkte på en grej nu, får ju min toipppackning imorgon så ska smacka ihop det då.

Om du ställer kolven längst upp, och sedan sätter på kammen och kedjan, då ställer du kammen efter dem två små punkterna. och då ska det klappa på båda ventilerna, när du satt på ventilkåpan.

Men tydligen ska det finnas två sätt att "sätta" den på, men det borde inte spela någon roll tycker jag för om du ställer om den ett varv så gör du ju det på det undre drevet kedjan går på bara. Men du nollar ju kammen lika dant ändå. Då tycker jag att du inte borde kunna se om du är rätt eller fel genom att kolla så båda ventiler är stängde(alltså glapp mellan alla ventiler)

Så hur vet man att man är på rätt varv(Tändpungt)
 
Hej!

Satt och tänkte på en grej nu, får ju min toipppackning imorgon så ska smacka ihop det då.

Om du ställer kolven längst upp, och sedan sätter på kammen och kedjan, då ställer du kammen efter dem två små punkterna. och då ska det klappa på båda ventilerna, när du satt på ventilkåpan.

Men tydligen ska det finnas två sätt att "sätta" den på, men det borde inte spela någon roll tycker jag för om du ställer om den ett varv så gör du ju det på det undre drevet kedjan går på bara. Men du nollar ju kammen lika dant ändå. Då tycker jag att du inte borde kunna se om du är rätt eller fel genom att kolla så båda ventiler är stängde(alltså glapp mellan alla ventiler)

Så hur vet man att man är på rätt varv(Tändpungt)


Jo det spelar roll, för du lär ju ställa ventilspelet. Annars har det ingen teknisk betydelse. Men monteringspraktisk betydelse har det. Vänd nockarna på kammen neråt så vipporna är obelastade när du monterart på ventilkåpan. Det läget med prickarna på kamaxeldrevet i linje (genom centrum på kamaxeln) med toppen är förbränningsläget/tändläget. Ladda gärna hem workshopmanual på husabergs hemsida.
 
Nu är den startad och går kanon igen.

Tack för alla svar.... Mycket tacksam
 
tja

bytte du bara kamkedjan eller bytte du också lite annat när du ändå var inne och grävde i den.
Tänkte nämligen göra det på min, och det är väl säkert bra att byta lite annat om man ändå är på g.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top