Körde 75 mil med avställd hoj. Ooops...

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Tecknade en försäkring hos Folksam den 14/4 men som inte kom till bilregistret. Ringde dem igen den 17/4 och fick det fixat, trodde jag. Frågade om de gick in i bilregistret och ställde på den och fick ett jakande svar. Idag kom ett brev från Vägverket.

Vägverket har fått in ett trafikförsäkringsbevis för detta fordon med er som försäkringstagare, men enligt vägtrafikregistret är fordonet avställt. Enligt lag får ett avställt fordon inte användas.

Tjenahejsan... Jag har hunnit köra 75 mil varav 15 med flicka bakpå. Man kan ju fundera på vad som hade hänt om olyckan varit framme. :confused:
Summa kardemumma: Dubbelkolla, trippelkolla och kvadruppelkolla att hojen verkligen är påställd och försäkrad innan du ger dig ut för säsongens första tur. Hade jag bara försökt ställa på den igen via Vägverkets hemsida så hade jag upptäckt att den inte var påställd och jag hade kunnat köra mina 75 mil med en gällande försäkring. Nu är jag bara glad att inget hände.

Exakt samma har ju hänt mig. Jag har rattat runt 100 mil samt en sväng i Tjeckien. Spännande :)

skit pomfritt...tur inget hände..

jag gjorde "liknande" groda... :rolleyes: hade körförbud på hojen (missat..host...host....besiktningen).... i 1 år och där körde jag glatt omkring!!! :huvet

Tristan skrev:
Tecknade en försäkring hos Folksam den 14/4 men som inte kom till bilregistret. Ringde dem igen den 17/4 och fick det fixat, trodde jag. Frågade om de gick in i bilregistret och ställde på den och fick ett jakande svar. Idag kom ett brev från Vägverket.

Försäkrings bolaget kan aldrig ställa på ett fordon det MÅSTE ägaren göra själv det enda som försäkringsbolaget gör är att dom meddelar bilregistret ett sk trafikförsäkringsbevis så dom vet att den är försäkrad, för om giltig försäkring saknas i bilregistrets uppgifter så går det inte ställa på.

MrGreen skrev:
Försäkrings bolaget kan aldrig ställa på ett fordon det MÅSTE ägaren göra själv det enda som försäkringsbolaget gör är att dom meddelar bilregistret ett sk trafikförsäkringsbevis så dom vet att den är försäkrad, för om giltig försäkring saknas i bilregistrets uppgifter så går det inte ställa på.

Och ändå svarade hon ja på frågan om den var påställd och klar att ta ut i trafik. Ja ja, nu vet jag det tills nästa gång. :)

Är det inte då man brukar få betala typ 100kr om dagen i "straffavgift" :va
En rolig surprise som dyker upp efter ett tag.....

X-up skrev:
Är det inte då man brukar få betala typ 100kr om dagen i "straffavgift" :va
En rolig surprise som dyker upp efter ett tag.....

Det får man väl bara göra om hojen är påställd och inte har nån försäkring.

Hade även jag folksam innan... När jag skulle ställa på hojen (hos VV) gjorde dom (folksam) felet att det blev hel istället för halv. När jag påpekade det hela så "fixade" dom till sitt misstag. Det verkade ju bra ända tills det i brevlådan damp ner ett papper om uppsägning av försäkringen.... :brinnerup

-Nämen ojdå... Tihi! Blev svaret i luren... Som sagt, hade inte vart kul om det skett en olycka... eller jag haft den påställd en längre tid, med tanke på trafikförsäkringsföreningen...

Så 5 :tummenupp av 5 möjliga till Folksam!

Ingen hojhistoria men ändå... Hade hemförsäkring på min bostadsrätt(takvåning med fönstrena uppåt) Min tjej hade just åkt hemifrån och lämnat fönstrena öppna. Jag kommer hem två timmar efter att hon har åkt och det har regnat i ungefär en och en halv timme :huvet Hela våran ek-parkett är täckt med 2 cm vatten. Jag ser att golvet börjat bukta ut på sina ställen och efter ett tag pangar det till och jag har ett spräckt ekparkettgolv. Tur att jag hade sån där drulleförsäkring så nästa dag ringer jag försäkringsbolaget och förklarar vad som hänt. Är det bostadsrätt du bor i? får jag till fråga. Men,du har ju inget bostadsrätts tillägg på försäkringen säger kärringfan!! Jag kan ju säga att det blev dyrt att ersätta 58 kvm ekparkett.DUBBELKOLLA försäkring oavsett det gäller mc bil båt eller vadsomhelst. Försäkringsbolagens jurister är mkt måna om att skydda sina klienter från att betala ut i onödan!
Mvh grott-mongo

Det är nog lugnt. Är den besiktigad och har trafikförsäkring är det enda problemet att den ej är skattad och påställd.
Kanske sticker ut hakan lite om jag säger att det inte är några problem om en olycka händer, men jag tror att försäkringen gäller som den skall.

Gjorde en liknande miss en gång vilket kostade 600 kr samt jag fick mig en utskällning för att jag bedrog staten och slet på vägarna utan att betala 187 kr i vägskatt.

i och för sig med bil, men jag veckopendlade Helsingborg - Stockholm i 1,5 år med en bil som det sen visade sig hade körförbud :huvet

Fick ta ett snack med min chef angående det här med besiktningar av firmans bilar sen :va

Summerat :Försäkringsbolag är klantarsel o har alltide en paragraf eller undantag o ta till :fatta! :fatta! :fatta!

...men pengar vill de alltid snabbt ha in :mad:

bara min lilla åsikt.. :rolleyes:

Gula faran skrev:
Summerat :Försäkringsbolag är klantarsel o har alltide en paragraf eller undantag o ta till :fatta! :fatta! :fatta!

Nja, jag ringde mitt bolag igår och frågade om jag var försäkrad mot idioti eftersom jag lagt glasögonen på biltaket och sen kört iväg :huvet

Jo det var jag fick jag till svar, ingick i hemförsäkringen

Frågade lite försiktigt om det här med kvitto (som jag inte sparat) för att kunna få ut nya.
- Behövs inte, be bara din optiker ringa oss så löser det sig

Så, jag ahr beställt nya glasögon och ska betala 1500:- i självrisk istället för 6000:- som ett apr nya kostar :D

Men hallå vi terrar försäkrningsbolag i denna tråden , INTE prisar dom! :fatta! :7peta

//Mar

Ben Pool skrev:
Nja, jag ringde mitt bolag igår och frågade om jag var försäkrad mot idioti eftersom jag lagt glasögonen på biltaket och sen kört iväg :huvet

Jo det var jag fick jag till svar, ingick i hemförsäkringen

Frågade lite försiktigt om det här med kvitto (som jag inte sparat) för att kunna få ut nya.
- Behövs inte, be bara din optiker ringa oss så löser det sig

Så, jag ahr beställt nya glasögon och ska betala 1500:- i självrisk istället för 6000:- som ett apr nya kostar :D

Gula faran skrev:

...men pengar vill de alltid snabbt ha in :mad:

bara min lilla åsikt.. :rolleyes:
Väldigt underligt summerat av dig.
Det är ju uppenbart att det är trådskaparen som inte har koll i detta fallet.
Att man inte ställer på ett fordon via försäkringsbolaget borde väl alla veta?
Det är upp till ägaren att göra hos vägverket.
Försäkringsbolaget har ju bara varit extra snälla och försäkrat ett fordonet trots att ägaren inte har ställt på det via vägverket.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park