Körde 50 mil igår...Ångest

crashtestdummy skrev:
en dag på gelleråsen lärde jag mig att när man kommer in i kurvan och det känns fel, då tänker man "saaatan nu kommer det gå rakt ut i grönsakslandet" då spänner kroppen upp sig som en idiot och man tittar mot ytterkanten på kurvan, cykeln rätar upp sig och det börjar smaka järn i munnen. DÅ så lyfte jag bara blicken in i kurvan mot nästa kurva och försökte slappna av i axlarna så kände jag hur hojen snyggt skar kurvan. att ha rätt gas är också viktigt inga gaspåslag mitt i kurvan då spinner det och highsidern är ett faktum när hjärtat stannar och man släpper gasen.
men som de flesta säger, kör sakta och försiktigt, motstyr, lyft blicken :D and let the good time rule
Prova även att släppa upp bakbromsen så att bakhjulet börjar snurra igen. Det blir lättare att svänga då... :tungan :tungan :D

duckie skrev:
Argh!!!! Hur ska ni ha det? :fatta!
Kan man inte bara vrida på styret och flytta vikten lite?

Du kommer att klara dig finfint. Har du klarat att ta dig hem förut så har du full koll på motstyrningsgrejjen. Mot och mot, det är styrning det handlar om, så svårt är det inte.

edit; Rhoj är en bra förstahoj, Rhoj är en bra förstahoj, Rhoj är en bra förstahoj, Rhoj är en bra förstahoj, Rhoj är en bra förstahoj, .....

Var glad at hojen känns pigg för i slutet av sommaren vill du ha en grövre.... svänga kommer eftersom,det är inte lätt att köra fort i en kurva när man är ovan,hetsa inte det slutar bara illa utan låt d ta sin tid.......

Jag vet va motstyrning är...men det känns som hojen inte vill mer...när jag vill hehe...
Ta som exempel...lååång kurva...runt 170 km/h...inte fasen vill den lägga sig mer...kommer till ett visst läge...sen vill den inte längre...det med blicken vet jag också om...men kan bli grymt mycket bättre på det...

En skarp kurva...låg hastighet....samma sak......

När du motstyr så ta i ordentligt! Ju hårdare du tar i desto snabbare viker hojen ner och sen är det bara att räta upp styret och hålla kvar lutningen. Det finns historier från förr när GP-hjältarna tryckt så hårt så clip-on'et gått av!
Counter steering heter också push steering, så PUSH!

Så den långsiktiga effekten av motstyrning uppväger alltså den lilla svängen åt fel håll som inträffar när man börjar motstyra? (Jag har bara provat att medvetet motstyra med trampcykel.) Eller inträffar styrningen åt fel håll bara för att jag är oerfaren vad gäller medveten motstyrning och motstyr för mycket?

Sad Glad skrev:
Så den långsiktiga effekten av motstyrning uppväger alltså den lilla svängen åt fel håll som inträffar när man börjar motstyra? (Jag har bara provat att medvetet motstyra med trampcykel.) Eller inträffar styrningen åt fel håll bara för att jag är oerfaren vad gäller medveten motstyrning och motstyr för mycket?

Kanske missuppfattar frågan men Ja!. Under motstyrningen roterar hojen runt vertikalaxeln och kursändring sker åt motsat håll relativt kurvans håll. Men bara under en kort period. Kolla filmen eller tänk dig att en sidovangsbåge som inte motstyr. Flakmoppar både och. Om man kör med alla hjulen i backen så behöver man inte motstyra. Men på det roliga sättet med endast två hjul, måste man motstyra rätt rejält för att få upp flaket i luften.

Cykel är en ganska dålig jämförelse eftersom man ligger närmare i fas mellan inputs(motstyrnig) och kurvtagningen pluss att krafterna i styret är så små. Det blir inte så uppenbart. Det blir mer uppenbart i en kurvkombination på hoj i kanske 70-300 eller så när man kanske måste motstyra en hel kurva före nästa kurva man avser genomföra. Det är kanske därför folk brukar tjata om att "man hamnar där man tittar". Vilket är jättefel. Hojen har ingen funktion som vet vad chauffören tittar på. Den reagerar på helt andra saker.

halmstads_kung skrev:
Haft hojen en säsong innan...hehe...200:-mmja....blev mycke sopppengar igår...200km/h ska de va...

När man drar rullen så känns det nästan som den skenar...hoppas det kommer bli bättre sen...
hahaha ja börjar tycka den är rätt slö... :D men jävligt grymt chassi må jag säga...

halmstads_kung skrev:
Jag vet va motstyrning är...men det känns som hojen inte vill mer...när jag vill hehe...
Ta som exempel...lååång kurva...runt 170 km/h...inte fasen vill den lägga sig mer...kommer till ett visst läge...sen vill den inte längre...det med blicken vet jag också om...men kan bli grymt mycket bättre på det...

hojen ska luta så lite som möjligt för att åka snabbt...

MostWanted skrev:
hojen ska luta så lite som möjligt för att åka snabbt...

...rakt fram.

Svänger vägen (och du tänker följa ungefär samma kurva, vilket oftast är den bästa metoden om man vill komma fram helskinnad) blir det en annan femma. Ju snabbare du kör desto mer måste du lägga omkull cykeln. Lägg ner tills någon bit cykel skrapar i. Lägg då ner mer genom att klättra runt på cykeln. När du inte kan luta mer och inte kan flytta ut dig själv mer och du ändå använder hela vägen, då går det som snabbast.

Släpper däcken först gäller inte det ovanstående.

Tack för svaret. Har sett filmen och jag får nog prova lite mer på motorcykeln när jag blivit bättre på att köra mc. Är fortfarande in training hehe :)

halmstads_kung skrev:

Jag vågar påstå att om den inte "vill" mer så behöver du inte luta mer för att ta den kurvan i den hastigheten. Lutningnsvinkel hänger ju ihop med vilken centripetalacceleration som verkar på dej och hojen, och såklart hur du sitter på den. Ska hojen luta mer måste du svänga med mindre radie, hänga som en apa åt fel håll eller åka fortare.

McB skrev:
Snälla människor. Man kan inte "prova" motstyrning. Att motstyra är DET ENDA(tm) sättet att svänga med en motorcykel. Det GÅR INTE att svänga på något annat sätt, så alla som förespråkar sådana idéer kan lägga ner diskussionen redan nu.

håller inte med här.. visst motstyrning är klart det bästa sättet att lägga ner cykeln, utan tvekan!
men att det är det enda sättet stämmer inte! prova att släppa styret sen bara luta dig åt nått håll.. (samma som trampcykel) svänger inte hojen då så vet jag inte vad som är fel.. :va
och det är ju inte så att man motstyr omedvetet heller.... :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...