Körde 50 mil igår...Ångest

sandstream skrev:
Varje gång jag läser om motstyrning blir jag lika undrande, hur fan svänger man utan motstyrning :va

Vad jag menar är att motstyrning är helt naturligt men att de flesta inte tänker på att det faktiskt gör så, dvs trycker styret åt "fel håll".

Har aldrig tänkt på hur man kör, förrän ihelgen då man tog sig en cruise :D Vart lite paff när jag gick in i en kurva och faktiskt gjorde en motstyrning, utan att ens veta om det :confused:

och tänker men efter, skulle nog vara riktigt luriigt och kunna lägga ner hojen o få ett vettigt spår utan :tummenupp

Snälla människor. Man kan inte "prova" motstyrning. Att motstyra är DET ENDA(tm) sättet att svänga med en motorcykel. Det GÅR INTE att svänga på något annat sätt, så alla som förespråkar sådana idéer kan lägga ner diskussionen redan nu. Givetvis kan man vara medveten om vad man gör och på så sätt köra bättre, men om man å andra sidan inte vet vad motstyrning är och att det är DET ENDA(tm) sättet att svänga så bör man nog se över sitt val av hobby en gång till.

McB skrev:
Snälla människor. Man kan inte "prova" motstyrning. Att motstyra är DET ENDA(tm) sättet att svänga med en motorcykel. Det GÅR INTE att svänga på något annat sätt, så alla som förespråkar sådana idéer kan lägga ner diskussionen redan nu. Givetvis kan man vara medveten om vad man gör och på så sätt köra bättre, men om man å andra sidan inte vet vad motstyrning är och att det är DET ENDA(tm) sättet att svänga så bör man nog se över sitt val av hobby en gång till.

Vi var väl då lite OTYDLIGA. Givetvis så kan man var omedveten om motstyrning men ändå svänger faanskapet!! Vad som menas är kanske mera medveten motstryrning! Förstår Du vad jag menar?

JB

Läste en tråd för länge sen (BC) på sh.com som mattias hade skrivit.

där gav han tips om att åka på en relativt hög växel som passar för motorcykeln ifråga.
sen ha den växeln i hela vägen man åker någon kurvig väg (t.ex tungelsta)

Sen ska man tänka på att få flyt inte tokgasa på rakorna och panikbromsa inför kurvorna, utan köra relativt lungt, gasa lagom på rakorna och ha bromsat klart rätt långt innan kurvorna.

Jag testade detta och det funkade väldigt bra för mig.
Hoppas det funkar för dif med

Jas-95 skrev:
Vi var väl då lite OTYDLIGA. Givetvis så kan man var omedveten om motstyrning men ändå svänger faanskapet!! Vad som menas är kanske mera medveten motstryrning! Förstår Du vad jag menar?

JB

Visst, jag inser att vissa är omedvetna om att de motstyr för att svänga, men jag förstår det inte. Det är synd att man inte får någon information om det under körskoletiden.

en dag på gelleråsen lärde jag mig att när man kommer in i kurvan och det känns fel, då tänker man "saaatan nu kommer det gå rakt ut i grönsakslandet" då spänner kroppen upp sig som en idiot och man tittar mot ytterkanten på kurvan, cykeln rätar upp sig och det börjar smaka järn i munnen. DÅ så lyfte jag bara blicken in i kurvan mot nästa kurva och försökte slappna av i axlarna så kände jag hur hojen snyggt skar kurvan. att ha rätt gas är också viktigt inga gaspåslag mitt i kurvan då spinner det och highsidern är ett faktum när hjärtat stannar och man släpper gasen.
men som de flesta säger, kör sakta och försiktigt, motstyr, lyft blicken :D and let the good time rule

Jas-95 skrev:
Höve på spiken!! Motstyrning är receptet på din känsla av att åka rakt fram!
Öva på det NU!!. Kan vara livsavgörande om man säger så.

Egentligen är det konstigt att man inte nämner ett smack om detta på mc-skolorna. Jag kan inte heller påminna mig att det står något i övningskörningsboken?

JB

Märkligt.

Jag fick lära mig motstyrning på min första körlektion nere på körgården.
Notera att det var andra gången jag körde hoj överhuvetaget så dom verkar vara rätt noga med det. Iallafall där jag går..

Sen står det i mcboken om hur du motstyr,
när tog du kortet ?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/202-2103626-8789406

0965045021.02.LZZZZZZZ.jpg

Banåkning är ett härligt sätt att lära känna sin hoj och sig själv som förare.

Att tänka på är att besöka ett arrangemang med bra föråkare och hög säkerhet så att ingen hetsas till dumdristigheter.

Väl mött!

//jaG

Motstyrning? Vad pratat ni om? Är det nåt mer jag behöver veta för att köra hoj? Jag är helt värdelös på att köra. Seriöst alltså.

neeoo skrev:
jag motstyr oxå när jag kör män...
Håll sånt där för dig själv va, nu blev jag raskt illamående genom alla konstiga bilder som dök upp i skallen :arsele :gnissla

duckie skrev:
Motstyrning? Vad pratat ni om? Är det nåt mer jag behöver veta för att köra hoj? Jag är helt värdelös på att köra. Seriöst alltså.

Det innebär alltså att du vrider styret åt motsatt håll du vill svänga.. Om du skall svänga vänster så vrider du styret lite till höger. Då viker hojen in till vänster mycket snabbare än om du skulle brotta ner den genom att bara lägga den i kurvan.

Hajjar du?

Jonne_boy skrev:
åka på en relativt hög växel som passar för motorcykeln ifråga.
sen ha den växeln i hela vägen man åker någon kurvig väg (t.ex tungelsta)

Min körskolelärare Matte på Anitas ville vi skulle köra Sorundavägen från slingerbulten utan att bromsa, bara växla och motorbroms. Mycket nyttigt och lite lurigt med en högvarvig rad4, lättare med en stor twin. Sedan var det att köra en lagom kurvig väg med samma hastighet hela tiden. I början typ 50 km/h, sedan snabbare.

Men det absolut viktigaste var nog att förstå det där med motstyrning. Då börjar saker hända.

Mina första två veckor på vägen i år har också varit lite motiga. Bilar som får hjärtat att bulta och jävligt dålig kurvtagning, alltid fel växel mm, det blir bättre och bättre! :banana

duckie skrev:

Det är som McB säger, det är något som man gör utan att tänka på det...man trycker på motsatta sidan i förhållande till svängen.
Sandstream skrev det oxå...ska du svänga vänster så pressar du på högerdelen av styret.
Denna teknink underlättar massor när man tar kurvor :tummenupp

Men det är inget du behöver veta för att köra...för det är nåt du gör iaf :)

//TwinSucker

TwinSucker skrev:
Det är som McB säger, det är något som man gör utan att tänka på det...man trycker på motsatta sidan i förhållande till svängen.
Sandstream skrev det oxå...ska du svänga vänster så pressar du på högerdelen av styret.

//TwinSucker

Usch, jag hoppas du har rätt. Jag ska tänka på detta nästa gång jag kör.
Fast då lär jag väl krascha, om man ska behöva tänka också :-0

TwinSucker skrev:

//TwinSucker
Nej, fel. Lyssna inte på honom.(tankevurpa?) Man ska trycka på vänsterdelen av styret när man inleder en vänstersväng, så att styret vrids åt höger.

duckie skrev:
Usch, jag hoppas du har rätt. Jag ska tänka på detta nästa gång jag kör.
Fast då lär jag väl krascha, om man ska behöva tänka också :-0
Det kommer sig ganska naturligt om man kör med bara en hand på styret har jag märkt.. kanske värt att prova :)

Bearing skrev:
Nej, fel. Lyssna inte på honom.(tankevurpa?) Man ska trycka på vänsterdelen av styret när man inleder en vänstersväng, så att styret vrids åt höger.

Argh!!!! Hur ska ni ha det? :fatta!
Kan man inte bara vrida på styret och flytta vikten lite?

duckie skrev:

Jo fast styret skall åt fel håll kontra vikten,då rätt håll är innåt kurvan,dvs det hållet du svänger åt :3freak

Prova när du kör rakt fram att trycka lite försiktigt på styret.

duckie skrev:
Tryck på vänster del av styret när du vill svänga vänster och höger när du vill svänga höger.

Om du struntar i det som skrivits och istället letar upp en bra lång sväng och håller hög fart så kommer du att märka att du motstyr automatiskt :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8