köra?

PGH skrev:
Jag ber om allra största om ursäkt till trådägaren för att jag ockuperar denna med annat skit :rolleyes: Ang min pissmaskin:
- så klart det kommer bensin
- har testa med kabel från bil, funk int. Kan det ändå vara så att ett dåligt batteri gör så att den inte startar? Usch, nu blottar jag min okunskap men jag kanske får bvara med och leka ändå?!

Andra tips?

Du har kollat Huvudsäkringarna 30Amp, det finns 3 st på Yamaha. Vet ej på Sukka. Förmodar att insp. har en separat säkring.

PGH skrev:
Uppdatering:

Andra stift i som fungerat tidigare. Funk int. Men nu är det är mkt kvar på batteriet, och det verkar inte ta emot ngn ström heller. Måste vara det som strular?! Väntar bara på han Maverick skall läsa sina pm... Sen skall det väl funka, annars säljs den för 2,50 kr :mad: Klart jag kommer o leker när den snurrar igen.
Jag har ett jobb att sköta! :mad:
PM läst, PM besvarat.

Håller med ZS, kolla med ett bilbatter först så att du ser om den går igång när startmotorn drar runt. En jävligt dum fråga först bara. Är du säker på att du inte slagit till dödarkontakten av misstag. Vet att det har hänt någon jag känner :rolleyes: och han stirrade sig blind på allt annat skit för det där var ju så jävla dumt...

Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
Jag har ett jobb att sköta! :mad:
PM läst, PM besvarat.

Håller med ZS, kolla med ett bilbatter först så att du ser om den går igång när startmotorn drar runt. En jävligt dum fråga först bara. Är du säker på att du inte slagit till dödarkontakten av misstag. Vet att det har hänt någon jag känner :rolleyes: och han stirrade sig blind på allt annat skit för det där var ju så jävla dumt...

Vad är jobb för ngt, har nog varit utan för länge. No offense, hoppas jag :-)Dödarknappen är inte till, med bilbatteri går den inte heller igång. Alla säkringar ok.

PGH skrev:
Vad är jobb för ngt, har nog varit utan för länge. No offense, hoppas jag :-)Dödarknappen är inte till, med bilbatteri går den inte heller igång. Alla säkringar ok.
Då känns det inte som om ett nytt batteri hjälper dig nåt vidare heller, eller?

Maverick_ou812 skrev:
Då känns det inte som om ett nytt batteri hjälper dig nåt vidare heller, eller?

Ok, får söka vidare efter fel. Tack för alla tipsen iaf.

1. Surar stiften? (Säkerställ att bränsle kommer fram - det är skillnad på att tömma en tank och att få tryck i sprutet! En kass pump kan pumpa ut lite soppa, men inte tillräckligt för insprutningen).
2. Om stiften inte surar - prova försiktigt att med en blomspruta spruta ned lite soppa i insugen vid start... även startgas kan visa om det tänder - ta mycket gas så blir det mer spännande!
3. Om inget ovan funkar kolla så du inte växlat tändkablarna.
4. Kan möjligen vara någon givare som förskjutit sig eller är kass och ger tändpulsen fel - Lämna in skrotet.

Dem surar inte igen. T-kablarna sitter rätt. Bränsle komer fram. Har provat med startgas.

Ja, det klickar. Kan det bero på att kamkedjan kuggat över? Jag har kollat ventilspelen samt haft av kamaxelbryggan. Innan jag satte ihop den så drog jag runt den för hand o allt verkade stämma...

Fortsättning följer, skall kolla imorgon att kamaxlarna o kedjan stämmer, för säkerhets skull.

Last edited:
Vänta lite, klickar det bara! startmotorn går INTE runt? Om det bara klickar är det garanterat startrelät. Det var det på min. Prova kortsluta startrelät (akta fingrarna) genom att lägga en skruvmejsel mellan/på polerna. Du behöver inte ha tändningen på ens:) Inte på Yamma iaf. Då kopplar du förbi startrelät och motorn surra igång så fort motrn går igång så ta bort skruvmejseln ( blir som en tigsvets) så den kan sätta sig lite. Jag fick hålla på så i en vecka innan mitt startrelä kom från leverantör...

Om du inte vågar göra det själv kan jag hjälpa dig i helgen.

PGH skrev:
Fortsättning följer, skall kolla imorgon att kamaxlarna o kedjan stämmer, för säkerhets skull.

Hallå, ska du riva halva motorn? Har du mekat med den efter förra körningen? Om inte, så har knappast dom sakerna ändrat sig i inställning.

Detr är garanterat ett piss enkelt fel som du sett förbi :tummenupp

Zilversurfer skrev:
Vänta lite, klickar det bara! startmotorn går INTE runt? Om det bara klickar är det garanterat startrelät. Det var det på min. Prova kortsluta startrelät (akta fingrarna) genom att lägga en skruvmejsel mellan/på polerna. Du behöver inte ha tändningen på ens:) Inte på Yamma iaf. Då kopplar du förbi startrelät och motorn surra igång så fort motrn går igång så ta bort skruvmejseln ( blir som en tigsvets) så den kan sätta sig lite. Jag fick hålla på så i en vecka innan mitt startrelä kom från leverantör...

Om du inte vågar göra det själv kan jag hjälpa dig i helgen.

Jo, den drar runt bra. Precis som vanligt, men nu har ju batteriet segat ner sig. Skall ladda imorgon. Jo, jag har pillat med vraket sen förra körningen. Alltså ventilspel plus fått den ena kamaxelbryggan omgängad då ena kåpskruven snurrade runt bara. Man får ju riva halva motorn då.

Allt verkar somvanligt förutom att den inte startar. Klickar inte, rasslar inte, surar inte. Inget konstigt alls förutom att den inte startar.

Last edited:
The following guide for troubleshooting does not cover all the possible causes of trouble. It
should be helpful, however, as a guide to basic troubleshooting. Refer to the relative procedure
in this manual for checks, adjustments, and replacement of parts.
STARTING PROBLEMS
ENGINE
Cylinders and cylinder head(-s)
• Loose spark plug
• Loose cylinder head
• Damaged cylinder head gasket
• Worn or damaged cylinder
• Incorrect valve clearance
• Incorrectly sealed valve
• Incorrect valve-to-valve-seat contact
• Incorrect valve timing
• Faulty valve spring
• Seized valve
Pistons and piston rings
• Incorrectly installed piston ring
• Damaged, worn or fatigued piston ring
• Seized piston ring
• Seized or damaged piston
Air filter
• Incorrectly installed air filter
• Clogged air filter element
Crankcase and crankshaft• Incorrectly assembled crankcase
• Seized crankshaft
ELECTRICAL SYSTEMS
Battery
• Faulty battery
• Discharged battery
Fuses• Blown, damaged or incorrect fuse
• Incorrectly installed fuse
• Incorrect spark plug gap
• Incorrect spark plug heat range
• Fouled spark plug
• Worn or damaged electrode
• Worn or damaged insulator
• Faulty spark plug cap
Ignition coils
• Damaged ignition coil
• Broken or shorted primary or secondary
coils
• Faulty spark plug lead
FUEL SYSTEM
Fuel tank• Empty fuel tank
• Clogged fuel filter
• Clogged fuel tank breather hose
• Clogged rollover valve (California only)
• Clogged rollover-valve-to-fuel-tank
hose (California only)
• Deteriorated or contaminated fuel
Fuel pump
• Faulty fuel pump
• Faulty fuel pump relay
Fuel cock
• Clogged or damaged fuel hose
Carburetors
• Deteriorated or contaminated fuel
• Clogged pilot jet
• Clogged pilot air passage
• Sucked-in air
• Damaged float
• Worn needle valve
• Incorrectly installed needle valve seat
• Incorrect fuel level
• Incorrectly installed pilot jet
• Clogged starter jet
• Faulty starter plunger
• Incorrectly adjusted starter cable
Ignition system
• Faulty ignitor unit
• Faulty pickup coil
Switches and wiring
• Faulty main switch
• Faulty engine stop switch
• Broken or shorted wiring
• Faulty neutral switch
• Faulty start switch
• Faulty sidestand switch
• Faulty clutch switch
• Incorrectly grounded circuit
• Loose connections
Starting system
• Faulty starter motor
• Faulty starter relay
• Faulty starting circuit cutoff relay
• Faulty starter clutch

Såja, bara börja felsöka :tummenupp

Detta är ingen pik va :3freak för alla mina frågor ;-) Skall beta av så fort jag kan. Tur att våren inte är här.

Nappe skrev:
du kan få 2500kr av mig :tummenupp

kommer o hämtar direkt

Inga sådan skambud, 2,50 har jag gått ut med :3freak och det vill jag ha. Skall på det idag igen, trippelkolla allt.

Liten uppdatering för de intresserade om så finnes mot förmodan:

Kollade allt vad jag gjort igen, hade kuggat över på kamaxel... Sa jag att jag var säker på att jag fått det rätt tidgare :fatta! på mig själv. Nu går den nästan igång, sen har surat ner sig + att batteriet har satts på megaladdning. Men den går nästan igång, hostar o stånkar så det skall nog lösa sig. Fy fan vikken söndagsmekare man är egentligen :huvet

PGH skrev:
Liten uppdatering för de intresserade om så finnes mot förmodan:

Kollade allt vad jag gjort igen, hade kuggat över på kamaxel... Sa jag att jag var säker på att jag fått det rätt tidgare :fatta! på mig själv. Nu går den nästan igång, sen har surat ner sig + att batteriet har satts på megaladdning. Men den går nästan igång, hostar o stånkar så det skall nog lösa sig. Fy fan vikken söndagsmekare man är egentligen :huvet

hehe gött att de fixar sig iaf :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...