Köra utan termostat

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

En kamrat har fått lite problem med sin aprillia pegaso 650. Det är alltså en en cylindrig vätskekyld 650 kubiks motor på den. Förra sommaren så fick han byta termostat till vattenkylningen då den inte flödade alls. När vi tog första turen för säsongen förra helgen så var problemet tillbaka. Är det någon som har hört talas om att detta är ett vanligt fel på denna modellen? eller kanske ett aprillia fel?

Vad skulle hända om man helt sonika plockade bort termostaten och körde utan? Skulle den aldrig nå arbetstemperatur då eller skulle det bara ta lite längre tid?

Tacksam för bra och sakliga svar. Inga spekulationer tack. Den delen sköter vi själv..

Tack på förhand
Simon
 
Svårt att vara saklig, det beror väl på omständigheterna. Klart är att det kommer att ta längre tid att nå arbetstemp (om den gör det öht.). Det är ju det som termostaten främst hjälper till med.

Hur kallt är det ute, fartvinden osv spelar ju roll för hur mycket den kyls. I vilket fall så lär el-fläkten (om det finns sådan) hålla tempen på rätt sida arbetstemp.

Det går nog mao inte att säga med säkerhet om den kommer upp i arbetstemp. Ett gammalt trick kan ju vara att stoppa för något för kylaren tills motorn blir varm. Gamla bilar hade en "gardin" framför kylaren, så att man själv kunde reglera kylningseffekten, kanske vore något?
 
Körde min 250 2t förra sesongen utan termostat. Under sommaren gick den upp i arbetstemperatur långsammare men den nådde helt klart upp. Det jag märkte av senare på vårkanten var en högre bränsleförbrukning då den inte uppnådde rätt temp. Det ni kan göra är ju såklart att plocka bort termostaten och prova utan. Skulle gissa att den når arbetstemperatur efter en stund.
 
Det är inte så att impelleren i vattenpumpen är kass då får du inte cirkulation i systemet.
 
På min hoj, som har Yamahas enstånka med 660 kubik, blir kylaren nästan aldrig varmare än att jag kan ta på en med handen. Den blir 40-50 grader kanske. Bara om jag låter den stå på tomgång länge blir kylaren så varm att fläkten börjar gå.
 
slangarn skrev:
2095884 Det är inte så att impelleren i vattenpumpen är kass då får du inte cirkulation i systemet.

Det är ju tänkbart men förra gången så försvann problemen efter att termostaten hade bytits ut. Det kan ju förvisso var ett nytt fel denna gång men eftersom symptonen är precis samma och vid samma tid på året dvs efter vinterförvaring så känns det som om det är samma fel..
 
Att termostaten ger upp och vägrar öppna eller hänger sig öppen är ett hemsk vanligt problem på Pegason. Demontera termostaten och när du ändå är inne så byt packningen till vattenpumpen då även denna är en svag punkt.

Det är inga som hellst problem att köra utan termostat såvida du inte sysslar med motorvägstransporter i laglig fart vintertid...

Sen när du är klar så demontera motorn och skicka den för massage, det går att få ut 100hk innan vevhuset spricker.... :tummenupp
 
Boris JR skrev:
2095918 Att termostaten ger upp och vägrar öppna eller hänger sig öppen är ett hemsk vanligt problem på Pegason. Demontera termostaten och när du ändå är inne så byt packningen till vattenpumpen då även denna är en svag punkt.

Det är inga som hellst problem att köra utan termostat såvida du inte sysslar med motorvägstransporter i laglig fart vintertid...

Sen när du är klar så demontera motorn och skicka den för massage, det går att få ut 100hk innan vevhuset spricker.... :tummenupp


Du verkar veta vad du pratar om. Egna erfarenheter? Har du själv kört utan termostat? Hur lång tid tar det att nå arbetstemp utan? det känns ju som att den sitter där av en anledning...
 
Simp skrev:
2095937 Du verkar veta vad du pratar om. Egna erfarenheter? Har du själv kört utan termostat? Hur lång tid tar det att nå arbetstemp utan? det känns ju som att den sitter där av en anledning...

Jo jag har stuckit mina fingar i en pegasomotor eller två......

Ja jag har kört utan termostat, demontage av termostaten är det första jag gör när jag lägger fingarna på en pegasomotor och det tar inte särskilt lång tid att nå arbetstemp (under milen)
 
Boris JR skrev:
2096291 Jo jag har stuckit mina fingar i en pegasomotor eller två......

Ja jag har kört utan termostat, demontage av termostaten är det första jag gör när jag lägger fingarna på en pegasomotor och det tar inte särskilt lång tid att nå arbetstemp (under milen)

man kan ju tejpa kylaren lite också ( de gjorde ja )
 
Termostat

Detta kanske du redan gjort men här kommer ett enkelt tips...

Plocka ur Tstaten och koka den i en gryta ståendes på en träbit... har du en termometer så ska den öppna sig vid ca 80-84 grader... och då ska den öppna sig ca 8 mm...

Tror inte det löser ditt problem men lycka till i alla fall..

//Scopeman
 
En medelväg kan också vara att tvångsöppna termostaten. För in en distans så att den hålls öppen. Då får du ju ett flödesmotstånd som motsvarar fullt öppen termostat istället för att ha helt fritt flöde.

/J
 
Boris JR skrev:
2095918..det går att få ut 100hk innan vevhuset spricker..
Med turbo ? Låter annars som väl högt varvtal o kolvhastighet.
(Lite kan du väl berätta, även om det är ot o lite trådstöld.)
/u
 
ulf_lundin skrev:
2097075 Med turbo ? Låter annars som väl högt varvtal o kolvhastighet.
(Lite kan du väl berätta, även om det är ot o lite trådstöld.)
/u

Har själv aldrig ägt en men där går cyklar i supermono EM med 780cc (vill minnas att strokervev från Falicon och borr till lövtunna foderger något ditåt) samt komp som kräver startrulle och kammar öppna längre än seveneleven skall ge något ditåt i kräm.

Sen att supermonoåkare skruvar dubbelt så mycket som de de värsta blåkaktstalibanerna hör inte hit....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top