Köra utan kort.....

ontheroad

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
nsr
Någon som har erfarenhet(själv eller via vänner/hört historier etc...)av vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc.... Dessutom är det möjligt att få en nummerplåt till en 125:a utan körkortsinnehav? Bara få reg plåten alltså?
Hur fungerar det med privat import av lätt mc, måste man tulla för cykeln och legitimera sig i tullen? Kollar de om man har kort? Hur funkar det med reg av en importerad hoj?
Hoppas det finns ngn som kan svara på någon av mina frågor. Tack på förhand! :)

//Steffe

ontheroad skrev:
Någon som har erfarenhet(själv eller via vänner/hört historier etc...)av vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc.... Dessutom är det möjligt att få en nummerplåt till en 125:a utan körkortsinnehav? Bara få reg plåten alltså?
Hur fungerar det med privat import av lätt mc, måste man tulla för cykeln och legitimera sig i tullen? Kollar de om man har kort? Hur funkar det med reg av en importerad hoj?
Hoppas det finns ngn som kan svara på någon av mina frågor. Tack på förhand! :)

//Steffe

vet inte hur det ligger till med reggning o tull osv.
men själv åkte jag fast innan när ja körde utan kort.
ja fick mitt mc lämp uppskjutet i 6 månader och 900 kr i böter.

tror det är typ samma straff (kanske något mildare) som för trimmad moppe.. eftersom när du kör trimmad moppe så räknar polisen det som en oreggad lätt mc o du har inget körkort.. straffet kan bli upp till 2 års uppskjutet lämp och många tusenlappar i böter.. en på min skola fick 7000 i böter

själv körde jag hela föra sommaren utan kort ! man åker ju mindre fast om man kör 125a än en trimmad mopped !
eftersom om man kör 125 så e det bara du som e olaglig medans om du kör mopped som e trimmad så e det både du och mopped som e olaglig ! :tummenupp

micke85 skrev:
själv körde jag hela föra sommaren utan kort ! man åker ju mindre fast om man kör 125a än en trimmad mopped !
eftersom om man kör 125 så e det bara du som e olaglig medans om du kör mopped som e trimmad så e det både du och mopped som e olaglig ! :tummenupp

Är det inte bättre att skaffa ett körkort?

Har kört omkring 10 mil utan körkkort, men feg som man är så står hojen i garaget i väntan på just körkort :D

ontheroad skrev:
Någon som har erfarenhetav vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc

Om jag ser dig körandes utan kort, så resulterar det nog i ett panskott med 22:an.. :D

Nä, men seriöst.. Åk inte omkring utan kort.. :fakta

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...