Köra utan bokad plats.

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Att det alltid ska finnas folk som måste klaga på något, detta har varit uppe på tapeten hos SSEMSE och tydligen så är det fler nackdelar än fördelar med att ha folk som ska boka sig på plats annars hade det nog redan varit genomfört.

SSEMSE är en förening, inte ett företag. Dom som gör det möjligt för alla oss att köra gör detta frivilligt och på egen fritid! Förändring är bra och tror nog att SSEMSE tacksamt tar emot förslag men det känns som samma sak tjatas om och om igen.

Det GÅR att köra i regn! :tummenupp

Föreningen har för några år sedan haft funktionen att kunna köpa sig en plats på banan. Denna togs bort av olika skäl... ett av dessa var att det utbröt slagsmål om vem som skulle få köra.

Det finns många skäl till att man inte bör ha ett försäljningssytem på plats och de huvudsakliga anledningarna har nämnts längre upp i tråden.

Det är som du konstaterar en ideell förening och de som driver en sådan har inte all tid i världen att lägga på föreningsarbete.

Jag har personligen varit FÖR en försäljning av platser på banan men har genom erfarenhet sett att det inte fungerar.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
...
Det GÅR att köra i regn! :tummenupp

Va har du för bevis för det:confused:

Kan man betala denna sista minuten plats med poäng?
NEJ

Ska man göra skillnad på medlem/ ikke medlem?
NEJ

Hur gör man för att tilldela platserna ?
Kösystem

och som du själv sa så kontanthanteringen.
Endast med kort (trådlös BABS)
Fakturabetalning i efterhand kanske...

en liten tråkighet kan också vara om det kommer 5 rödförare som gärna vill köra o har tagit sig hela vägen till banan men så finns det bara plats i gul...
Då är där inte plats till dem

Det ska vara utan lunch och 30-50% dyrare.

Shit jag börjar bli gammal
"gnäll mode on"/

Hur hanterar man att kortbetalningen strular?

om vi har kontant... säg att varje plats kostar ca 1500kr... 10 st kommer i vill köra.. 15000kr i kontant... om personen som kör med detta hem blir rånad, vad gör man då?

Sen än en gång så måste allt registreras i efterhand i systemet inte mycket jobb.. men efter en bandag så tror jag inte där e många som vill sätta sig vid datorn o skriva "lite"

men som sagt spåna vidare ingen blir gladare än alla om det kommer ett färdigt förslag i knäet på hur de ska lösas
 
Last edited:

Gadde

Medlem i lowbudgetracing
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Fireblade-08(Gata), Fireblade-08(Racehoj) R6-00 (Racehoj till salu)
Det konstiga e att det funkar på Fivers bandagar, utan slagsmål... :rolleyes:

Anmälan går till så här: Du fyller i uppgifterna på länken här, därefter skickas ett mail i retur till dej där det finns ett anmälningsnummer. Detta nummer uppger du på din inbetalning när du betalar anmälningsavgiften som är 500:- för heldag och 200:- för kvällsträning. Denna del återbetalas inte om du uteblir. Resterande 700:- (för heldag) eller 300:- (för kvällsträning) betalas på plats när du kommer till banan, dvs totalpriset för en dags körning är 1200:- och 500:- för en kväll. Vill man betala hela summan på plats går det också bra, men då är priset 100 kr högre för heldag samt 50 kr högre för kvällskörning.

Sen kunde det varit ett högre belopp, än 100:- för efteranmälan :nicka
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tråkigt om folk är så obildade att de ska slås om en plats. Sådana medlemmar borde man nästan utesluta ur föreningen. Lite civiliserade får vi ändå förväntas vara. Hoppas det var en engångsföreteelse. Kanske kan det vara värt ett nytt försök i syfte att få platserna att fyllas upp. Eftersläntare kommer alltid att finnas. Kan föreningen få in ett par tusen extra på varje körning är det ett gott tillskott i kassan i slutet av säsongen.

Det är ju inte helt ovanligt att kortbetalning elektroniskt strular ibland. Funderade på om det kanske hade räckt med att ta en papperskopia som på gamla heliga sättet med underskrift samt personuppgifter. Tar ett par extra bankdagar att få in pengarna jämfört med om man dragit det elektroniskt och man kan inte se om deltagaren har teckning på kortet. Annars ser jag väl inga direkta nackdelar med den metoden. Vad jag vet används den fortfarande ibland just när kortmaskinerna ligger nere.

En annan metod man skulle kunna använda sig av kräver viss godtro om människans ärlighet. Om det på något sätt går att öppna en särskild betalningskanal på hemsidan med kortbetalning för sent anmälda skulle de själva kunna gå in i efterhand och betala via hemsidan om man öppnade en särskild kanal för det. Så godtrogen kanske man inte kan vara i dagen samhälle?

Kontant betalning är nog att föredra om ovan inte går att lösa på ett smidigt sätt. Skulle personen i fråga som har hand om kontanterna bli rånad är det väl inte så mycket att säga om saken. Huvudsaken är att hon eller han klarar sig oskadd. Förhoppningsvis är det en pålitlig person som har hand om pengarna. Möjligt att denne person kan känna sig lite obekväm med att gå runt med 15 000 kr som inte är dennes. Saker och ting kan hända. Personen kan bli rånad eller få inbrott i sitt hem under tiden pengarna förvaras där. Personen kan också anklagas för bedrägeri vilket skulle vara väldigt obehagligt.

Med ovan nämnt förstår och respekterar jag det nuvarande systemet. Det är en förening där allt sker på frivillig basis. Ovan är som sagt bara förslag som tagits upp som en diskussion.

Hur hanterar man att kortbetalningen strular?

om vi har kontant... säg att varje plats kostar ca 1500kr... 10 st kommer i vill köra.. 15000kr i kontant... om personen som kör med detta hem blir rånad, vad gör man då?

Sen än en gång så måste allt registreras i efterhand i systemet inte mycket jobb.. men efter en bandag så tror jag inte där e många som vill sätta sig vid datorn o skriva "lite"

men som sagt spåna vidare ingen blir gladare än alla om det kommer ett färdigt förslag i knäet på hur de ska lösas
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
...
Det är ju inte helt ovanligt att kortbetalning elektroniskt strular ibland......

De tråkiga i detta är att om det strular så innebär detta att någon antagligen får gå igenom betalningarna sen manuellt och antagligen också nån gång upptäcka att det inte finns pengar...

Men som sagt fortsätt o spåna, jag är inte så insatt i denna typ av betalning
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Endast "poängbetalning" på plats? => Ingen kontanthantering + en extra "morot" att ställa upp o flagga.

Iförsig ställer detta samma krav som betalning med kort dvs en uppkoppling men jag tycker de va ett väldigt bra förslag.

Frågan är bara hur många som har 1500poäng av dem som kommer o vill köra i sista sekund:näsblod
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det kan innebära lite extra arbete men också en förtjänst som föreningen annars missar. Man får väga för och nackdelar mot varandra.

Om man inte vill förlita sig på tekniken kanske manuella metoden är att föredra. Det går snabbt och smidigt att kopiera uppgifterna på ett kort med kalkylblad + en signatur. Vi kan ju utgå från att folk är ärliga och har ärligt uppsåt när de åker ut till en bankörning. Skulle betalningen strula så skulle åtminstone jag vilja göra rätt för mig - även i händelse av att det inte finns täckning på kortet. Tyvärr är jag inte heller så insatt i hur betalningssystem fungerar i praktiken. Kanske någon i föreningen som arbetar i bankvärlden eller i butik eller rent av är butiksinnehavare som har något att bidra med när det gäller dessa frågor?

Funderade på om det skulle räcka med t ex en laptop (och en kortläsare) med trådlös internet uppkoppling där man går in via föreningens hemsidan och sköter själva betalningen? En sak man kan tänka på med elektronisk betalning är att det kan ta tid ibland. Kan vara lite frustrerande om det är 10 st som väntar på att få betala.

Sista utvägen är väl att skicka med en faktura till deltagaren så att han kan betala in i efterhand. Det skulle kunna fungera om man åter igen tror gott om människor.

Missbrukas förtroendet är det bara att lägga ner direkt och återgå till nuvarande systemet. Man kan ju ge medlemmarna och övriga deltagare chansen att visa att de kan göra rätt för sig



De tråkiga i detta är att om det strular så innebär detta att någon antagligen får gå igenom betalningarna sen manuellt och antagligen också nån gång upptäcka att det inte finns pengar...

Men som sagt fortsätt o spåna, jag är inte så insatt i denna typ av betalning
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag är lite insatt i detta med betalningar, och kan tipsa om
att betalning via faktura går att lösa utan att föreningen tar
en ekonomisk risk.

Dock kräver det förstås ett mobilt bredband på plats och ett
avtal med ett factoringföretag, men det är ju på sikt mycket
enklare än kontanter och en kortterminal.

En kortterminal kan också användas över ett mobilt bredband och
kostar oftast bara ett par hundralappar i månaden, ska tilläggas..

Att det finns en risk att kortterminalen strular är inget man kan
råda över. Den risken tar alla butiker/serviceställen varje dag:)

/Petter
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kortbetalning hade varit det absolut smidigaste sättet, det är väldigt sällan det strular och gör det så är det uppkopplingen som är dålig. Dock är det väldigt sällan det är problem med själva kortmaskinerna, det går dra manuellt annars.

Det som kan vara ett problem med sista minuten betalande är att det kommer droppar in folk hela tiden. SSEMSE är ett visst antal personer som gör allt själva. Både när det gäller på banan och utanför. Då ska en person sitta hela dagen och bara vänta på att folk ska komma och boka sig. Ska det vara möjligt att komma och boka sig när som helst under hela dagen?

Att ha massa fakturor bidrar till pappersarbete och det tror jag inte föreningen är i behov av. Tror att det smidigaste sättet är kortbetalning på plats, även om det kanske kostar en slant mer i internetuppkoppling och babsterminal.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Kortbetalning hade varit det absolut smidigaste sättet, det är väldigt sällan det strular och gör det så är det uppkopplingen som är dålig......



en obesvarad fråga just nu är juh om de aktuella banorna är i "täcknings" området för att använda trådlösa kortterminaler, om jag inte e helt bakom tanklocket så kör väl dessa med gprs?


Men så är nästa problem med att en sån kostar som sagt en fast summa varje månad... är det då helårs så blir det juh genast lite dyrare o då måste dessa kostnader täckas upp av "boka på plats avgiften"
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
en obesvarad fråga just nu är juh om de aktuella banorna är i "täcknings" området för att använda trådlösa kortterminaler, om jag inte e helt bakom tanklocket så kör väl dessa med gprs?


Men så är nästa problem med att en sån kostar som sagt en fast summa varje månad... är det då helårs så blir det juh genast lite dyrare o då måste dessa kostnader täckas upp av "boka på plats avgiften"

De går på helt "vanligt" bredband (eller vilken uppkoppling som
helst...)

Det kostar ca 2-300 kr i månaden att hyra och varje transaktion
kostar ca 1-3 kr, beroende på vilket avtal man lyckas förhandla
sig till.

Grejen är ju den att föreningen redan har ett inlösenavtal med
dibs (hemsidan), så det borde ju vara en smal sak att lösa det
med dem om man nu tycker att det är en bra idé.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
en obesvarad fråga just nu är juh om de aktuella banorna är i "täcknings" området för att använda trådlösa kortterminaler, om jag inte e helt bakom tanklocket så kör väl dessa med gprs?


Men så är nästa problem med att en sån kostar som sagt en fast summa varje månad... är det då helårs så blir det juh genast lite dyrare o då måste dessa kostnader täckas upp av "boka på plats avgiften"

tror inte täckningen är något problem. jens hade sin bärbara laptop med sig sist och den funka fin fint på knudan. :tummenupp

Eftersom det är eftersläntarna som vill kunna boka sig på plats så får ni räkna in babskostnaden i det priset dom betalar på plats. Blir det dyrt så blir det dyrt, tanken är ju att folk egentligen ska boka sig via hemsidan i förväg. :)

folk är ju tydligen villiga att betala extra bara för att kunna boka sig på plats, då får dom hosta upp stålarna. :D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top