köra upp på MT-01 eller VFR?

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Honda vfr750
ja körskolan har bara en tung hoj, yamaha mt-01 1700cc....
själv har jag en honda vfr750, å det jag undrar är ju såklart vilken som är mest lättkörd? jag har inte kört yamahan än, har fått åka på deras ruttna suzuki DR650, som o köra trimmad moppe ungefär:rolleyes:
så är ju frågan om jag ska ta med hondan på släp inför ett par lektioner, för o få in manöverbana o broms med den istället för deras offroad häck, och köra upp med min egen, vad tycker ni?

en VFR är ingen höjdare på manöverbanan, jag lovar dig.

jag övade lite med en sådan (iofs VFR800) och det var helt omöjligt jämfört med körskolans seventyfifty. dock har jag ingen erfarenhet utav en mt-01

Helst ingen av dem, men VFR:en om du måste välja. MT-01:an lär inte vara en dröm på manöverbanan.

Jag hade kört på VFR:en. Själv körde jag upp med körskolans gsx 750. Jag tycker det är märkligt att alla måste köra på en hoj som man inte kommer att köra på sen för att klara uppkörningen. Vad jag förstår är det nästan omöjligt att klara provet på en sporthoj :va

ja körskolan har bara en tung hoj, yamaha mt-01 1700cc....
själv har jag en honda vfr750, å det jag undrar är ju såklart vilken som är mest lättkörd? jag har inte kört yamahan än, har fått åka på deras ruttna suzuki DR650, som o köra trimmad moppe ungefär:rolleyes:
så är ju frågan om jag ska ta med hondan på släp inför ett par lektioner, för o få in manöverbana o broms med den istället för deras offroad häck, och köra upp med min egen, vad tycker ni?

Jag körde upp med deras DR. smidigast. den är ju 700cc. Är ju skitsamma om det är drag i hojjen du kör upp på. ta den som är lättast att manövrera.
Per åkes MT01 känns lätt klumpig :P

Jag körde upp med deras DR. smidigast. den är ju 700cc. Är ju skitsamma om det är drag i hojjen du kör upp på. ta den som är lättast att manövrera.
Per åkes MT01 känns lätt klumpig :P

fick du köra upp för tung mc på den? tyckte han sa att den var "fusk" eller nåt sånt, inte riktigt 700cc eller hur det var...

Jag hade kört på VFR:en. Själv körde jag upp med körskolans gsx 750. Jag tycker det är märkligt att alla måste köra på en hoj som man inte kommer att köra på sen för att klara uppkörningen. Vad jag förstår är det nästan omöjligt att klara provet på en sporthoj :va

Suzuki GSX 750 är kung för uppkörning!

Vilka som sedan köper den? Inte en aning, jag har inte sett någon sedan körskolan - för eoner sedan! :Bugar

Jag körde upp på skolans GSX750 (kalasbåge, som gjord för't) - och övade privat på min VFR800...viffern är relativt nära sporthojarna i brist på svängradie, och sittställningen är inga mil från heller.

Njä...MT01:an är väl en sitta-rakt-upp-och-ned-båge, klart att föredra - men man undrar hur den jättetwinnen är att krypa med?

/J

Inget bra svar på frågan kanske, men jag bara måste ifrågasätta vad det är för trafikskola som har mc-lektioner men inte lättkörda hojar att både övningsköra och sen köra upp på?

Lite av hela "svårigheten" med manöverbanorna hänger ju på att man är van vid hur hojen beter sig tycker jag. Så min rekommendation är att se till att få öva med den hoj du ska köra upp på så du känner dig hemma på den.

Inget bra svar på frågan kanske, men jag bara måste ifrågasätta vad det är för trafikskola som har mc-lektioner men inte lättkörda hojar att både övningsköra och sen köra upp på?

Lite av hela "svårigheten" med manöverbanorna hänger ju på att man är van vid hur hojen beter sig tycker jag. Så min rekommendation är att se till att få öva med den hoj du ska köra upp på så du känner dig hemma på den.

Håller helt med... :tummenupp

En körskola skall ju ha så lättkörda hojar som möjligt för sina elever och dessutom så "tyr" man sig till en hoj om man är nybörjare!

Jag tycker MT´n är behändig, samtidigt är jag 190cm och haft körkort i 23år..
Skulle kanske inte rekommendera hojen för uppkörning..

Försök hitta en naken hoj i mindre format, någon nämnde gsx 750..

hm.. brorsan har en harley night train, men det kanske inte är mycket bättre? ganska liten är den dock...

Njä...MT01:an är väl en sitta-rakt-upp-och-ned-båge, klart att föredra - men man undrar hur den jättetwinnen är att krypa med?

/J

Det går alldeles utmärkt... Den drar så pass bra på tomgång, så gasen kan man låta bli helt när man skall krypköra :tummenupp

Eh, ja...koppling, fotbroms och gas är just vad som behövs för att krypköra långsamt med kontroll. :tummenupp

/J

Haha, jag körde bara lågfarten med kopplingen och bakbroms ;) Jag gasade till enbart vid garagevändningen när den höll på att falla inåt för att räta till den. Men det hände sällan.

du ska ju ha en hoj som är lättmanövrerad och har en vanligt styre , inte clip on. sen är det i princip skitsamma vilken hoj. jag körde upp på cb 750 helt underbar hoj

Man får använda bakbroms för att sänka farten, trycka till två tre gånger, men att bromsa med bakbromsen hela tiden... då blir man nog kuggad.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman