Köra upp med sporthoj

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Jag ska köra upp (inom 1 månad) och jag ska köra upp med min R6,a! Är det mycket svårare?? och har det några stora nackdelar??

Showtime skrev:
Jag ska köra upp (inom 1 månad) och jag ska köra upp med min R6,a! Är det mycket svårare?? och har det några stora nackdelar??
Den största nackdelen är att du bara får ett mellanklasskort om du kör upp med en R6:a.

svårare är det ju inte om du är säker på att köra. Nackdel kan det dock vara om man jämför med en lättare hoj och med lite mera upprätt sittställning t ex en offroadare, då du måste ta ut svängen mycket mera när du vänder i serpentinbanan etc.

Men det ska nog gå bra ska du se :tummenupp

Showtime skrev:

Jag körde upp med en Hayabusa och det var inga problem...

Surt att lägga sin egen hoj ner i garagevändningen bara vilket är lättare hänt med en vägbåge. :mad:

Showtime skrev:

Har själv en r6a, kan säga att garagevändningen är 823874 ggr svårare än med en gsx 750 som trafikskolan hade. Händerna tar i tanken vi fullt utslag osv... ne fy fan för o köra upp med den! iof bara just garagevändningen som är klurig med den, allt annat lär gå lika lätt som med vilken annan hoj som helst...

Hyr en cb 750 eller 500 hos ahlqvist och kör upp med den, garanterat lättare att göra garagesväng med den.

Ahlqvist AB, Motorfirman Åke
Friggag. 20, 411 01 GÖTEBORG

Försäljning 031-15 51 30
Uthyrning 031-15 88 88

Showtime skrev:

Har inte provat på någon annan än med den jag har, men jag har hört att det ska vara lite lättare att köra med en hoj som inte är så jättesportig.
Jag körde upp med min cbr, det gick hur bra som helst! Tränar man ett tag så sätter det sig... Jag tränade intensivt i drygt 1 vecka och det gick bra för mig. Ut å träna så ska du nog se att du lär dig! Känns omöjligt i början men har man lite tålamod så...

Lycka till! :tummenupp

//Jens

Som sagt så kanske det inte är kul att göra garagevändningar på r6:an. Men det jag skulle oroa mig över är uppkörningsinstr. syn på dig kanske kommer han att kugga dig för det minsta eftersom du kör upp privat och med en sport maskin. Du vet hur de tänker
"Den här killen/tjejen är inte kapabel att hantera en sådan maskin"
Hur som haver lycka till på uppkörningen :tummenupp

Har du inte fri tillgång till något annat som du kan börja öva med redan nu tror jag nog du ska ta R6:an iaf, då jag utgår ifrån att du är van vid den.

Jag har ju 10 lektioner med R6,an innan, så då får ja träna garagesvängar, då borde de inte bli ngt problem.. hoppas jag variefall...

capoeira-R1 skrev:
Som sagt så kanske det inte är kul att göra garagevändningar på r6:an. Men det jag skulle oroa mig över är uppkörningsinstr. syn på dig kanske kommer han att kugga dig för det minsta eftersom du kör upp privat och med en sport maskin. Du vet hur de tänker
"Den här killen/tjejen är inte kapabel att hantera en sådan maskin"
Hur som haver lycka till på uppkörningen :tummenupp

Jo det är just det jag också funderar över! Men ja får la hoppas på att de inte spelar ngn roll.

Showtime skrev:
Jo det är just det jag också funderar över! Men ja får la hoppas på att de inte spelar ngn roll.
Det kommer inte att spela någon roll om du sätter provet 100%.
När jag körde upp så var det en privatist med en R liknande 125:a som skulle ta lätt kortet och han blev kuggad och anledningen han fick först var att hojen var ful. Så när han återvände efter banan och berättade det för sin far så blev det en jävla munväder mellan pappan och inspek.
Inspek. förklarade att hojen visserligen var ful för att någon kåpa var trasig men det var inte därför han kuggade honom anledningen var att inte trodde att killen kunde hanter hojen.
Det var killens 3:e uppkörningsförsök.
Det viktigaste är att du körupp med en hoj som du känner väl men jag tror att det är bättre om du kan hitta en "lämpligare" hoj och börja öva med :tummenupp

Du bör klara det med din R6a.

Jag har lovat mig själv att jag ska köra upp med min 750 om jag mister mitt kk nån dag. :D

750RR

maverick_750rr skrev:
Du bör klara det med din R6a.

Jag har lovat mig själv att jag ska köra upp med min 750 om jag mister mitt kk nån dag. :D

750RR

vad ska du göra för att bli av me de... utan att få tbx de efter ett par månader?? :confused:

man kan köra riktigt fort :)

min jobbarkompis blev av med kortet i 1 år å 1 månad då var han tvungen att ta om kortet... surt som fan
men han får väl skylla sig själv iofs

han körde förbi en laserskjutande polis i 170 på 70 väg å stannade inte förens han kom till jobbet..

efter ett tag kom polisen till jobbet å hämtade honom. Men han nekade å de blev han skitlack polisen..

jaja det blev iaf rättegång å grejjer.. å han åkte dit :fakta

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...