Köra upp med r1:a

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Var på körskolan idag och skulle ta sista lektionen, det vart dock lite problem vid manöver banan, efter ca: 100 mil med min hoj så vart deras vinglig som satan, + att jag låste framhjulet på broms provet. Så jag bestämde att nu ska jag köra upp på min istället, nån som har gjort det och har lite tips? M.V.H Jonny
 
Det har diskuterats förr, R-hojar är inte lämpliga för uppkörningar, dom är helt enkelt inte gjorda för den sortens körning. Men du kan ju alltid testa! :) Undvik stoppies och slangning bara... :rolleyes:
 
Enligt en trafiklärare på en SMC-grej jag var på i våras så är det "omöjligt" att klara långsamma manöverprovet på en R1, pga för stor vändradie.

Det är klart, du kan ju försöka burna runt eller göra en 180 graders stoppie :D

Vänj dig vid skolhojen istället - tycker att det är ett moment i utbildningen också - att kunna framföra olika sorters hojar.
 
Men man får dispans på vändningen på lågfartsdelen, dom mäter ut vad som går att klara och lägger på ett par dec eller nått
 
Det går. Jag fixade manöverprovet med min ZX9R -99. Lika kass svängradie på den. Det går antagligen inte att komma innanför linjerna på lågfartsprovet (beroende på hur mycket plats du har åt sidorna), men de har överseende med stor svängradie. Stoppies leder inte heller till kuggning, så länge det är kontrollerat och du inte skickar upp bakhjulet alltför långt upp.
 
Rekomendation kör inte upp med din R1:a
den ä stabilare å bättre å bromsa med MEN...

Jag körde upp för ett par veckorsen...( med körskolans cykel)
i samma veva var det var en som körde upp privat där med en R1:a å han ansåg sig själv rätt duktig( det är han säkert oxå) men han klarade inte lågfarts provet pg.a att han hade en R1 som är alldeles för ovig på konbanan.
 
Finns garagesvängarna kvar?, de var väl anpassade efter hojen om Jag inte minns fel. En Jag vet körde upp på R750.

se till så provinstruktören :3freak hänger med på påfarterna bara.
 
Teo skrev:
Finns garagesvängarna kvar?, de var väl anpassade efter hojen om Jag inte minns fel. En Jag vet körde upp på R750.

se till så provinstruktören :3freak hänger med på påfarterna bara.

Nej, nu har de en manöverbana med inbyggda "garagesvängar" istället.
Skillnaden är dock att där har du ett vändområde som är begränsat till 4*8m, oavsett hoj.

Nästan glad att jag tog provet innan nya reglerna.

Dock kan det säkert vara skönt att slippa tidspressen som de slopat på de nya.
 
jo garagevändningen ändras givetvis efter hojens svängradie, fånigt vore det ju annars.
Men en sporthoj är svår att köra väldigt sakta med och balansera (sittställningen kombinerat med en väldigt högt växlad 1a), omöjligt är förstås ingenting, jag kan vända med fullt styrutslag på min iaf.
 
Jag gjorde gamla uppkörningen som privatist med en hayabusa. Det gick bra.
 
xyx skrev:
Nej, nu har de en manöverbana med inbyggda "garagesvängar" istället.
Skillnaden är dock att där har du ett vändområde som är begränsat till 4*8m, oavsett hoj.

Nästan glad att jag tog provet innan nya reglerna.

Dock kan det säkert vara skönt att slippa tidspressen som de slopat på de nya.
Aha, det var som fan, frågan är om det nu har större verklighetanknytning än de gamla testet då, jag minns ju att många har klagat på garagesvängarna.
 
Silwer skrev:
Aha, det var som fan, frågan är om det nu har större verklighetanknytning än de gamla testet då, jag minns ju att många har klagat på garagesvängarna.


Det handlar om spårval numer de är det dom kollar på för de finns 2 olika sorters lågfartsbanor som dom kan välja mellan
 
Jag körde upp på en Triumph Daytona 955 och den har lika taskig vändradie den plus att den är tyngre och de va inga problem. Men de va ju "gamla" uppkörningen jag gjorde, den nya kanske är klurigare!?
 
Enligt min körlärare så ändrar dom lågfartsdelen, just på vändningen och anpassar den efter cykeln, men högfartsprovet är detsamma!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top