Köra upp med ABS?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Får man verkligen ha ABS:en inkopplad på uppkörningen? Själv tyckte jag bromsprovet var ungefär 90% av svårigheten när jag tog mitt kort. Fick lägga mycket tid på det där, fast förhoppningsvis fick man lite mer rutin på dom andra bitarna på köpet. Tar man bort svårigheten med bromstestet (vilket borde vara det viktigaste att lära sig) så behöver man ju inte mer än ett par lektioner för att ta ett A-kort.

Säger inte detta för att jag e bitter över att mitt kort kunde varit lite billigare. Det skrämmande är att de kommer ut folk i trafiken som knappt suttit på en mc. En mc som kanske gör 300 knyck, har världens bästa bromsar men ingen förare! Man får väl hoppas att den har ABS...

Agamemnon skrev:
Tar man bort svårigheten med bromstestet (vilket borde vara det viktigaste att lära sig) så behöver man ju inte mer än ett par lektioner för att ta ett A-kort.
Det där är ju högst personligt. Jag hade inga problem med bromstesterna, de övade jag på endast lite vid sidan av, det jag fick lägga tid på var garagevändningen och till viss del konbanan.

Sant, alla har sina svårigheter. Garagevändningen satt redan från början för mig, men hur meningslös är inte den manövern jämfört med bromstestet! Förövrigt slipper man ju den nu för tiden. Känner en tjej som försökt ta mc-kort periodvis under några år där de största hindren var just bromstestet och garagevändningen. Hon lär kunna ta sitt kort rätt lätt nu när trafikskolorna skaffat ABS-hojar och cirkuskonsten är borttagen. I hennes fall är det ju bara positivt för hon kör bra och förnuftigt, men generellt sett så kan man nog påstå att dessa förenklingar är av ondo.

Agamemnon skrev:
Sant, alla har sina svårigheter. Garagevändningen satt redan från början för mig, men hur meningslös är inte den manövern jämfört med bromstestet! Förövrigt slipper man ju den nu för tiden. Känner en tjej som försökt ta mc-kort periodvis under några år där de största hindren var just bromstestet och garagevändningen. Hon lär kunna ta sitt kort rätt lätt nu när trafikskolorna skaffat ABS-hojar och cirkuskonsten är borttagen. I hennes fall är det ju bara positivt för hon kör bra och förnuftigt, men generellt sett så kan man nog påstå att dessa förenklingar är av ondo.
Det är sant att garagevändningen är borta, men det har ju kommit nya krypkörningsövningar istället.

Vad skulle vara så svårt med bromsningarna egentligen? De var det som jag behövde träna minst på när jag tog hojkort, en av varje och sedan satt det. Dessutom blir man ju inte odödlig i bromsningarna bara för att man har ABS-bromsar. Det blir enklare, men säkert inte helt problemfritt om man har haft problem med dem tidigare.

Däremot så har jag hört att ABS-bromsar underlättar ganska mycket i de nya serpentinbanorna.

Vad menar du med att "trafikskolorna skaffat ABS-hojar"? Långt ifrån alla trafikskolor i Sverige har motorcyklar med ABS-bromsar.

Nyttiga länkar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56752
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Esquire skrev:
Däremot så har jag hört att ABS-bromsar underlättar ganska mycket i de nya serpentinbanorna.

Varför skulle ABS underlätta i en konbana, där det handlar om att köra lagom snabbt och ha ett bra flyt i körningen? Enda gången jag bromsade där var i vändningen, och vid inbromsningen så klart. Kan inte se varför man ska bromsa sig runt konerna? :va

Agamemnon skrev:
Får man verkligen ha ABS:en inkopplad på uppkörningen? Själv tyckte jag bromsprovet var ungefär 90% av svårigheten när jag tog mitt kort. Fick lägga mycket tid på det där, fast förhoppningsvis fick man lite mer rutin på dom andra bitarna på köpet. Tar man bort svårigheten med bromstestet (vilket borde vara det viktigaste att lära sig) så behöver man ju inte mer än ett par lektioner för att ta ett A-kort.

Säger inte detta för att jag e bitter över att mitt kort kunde varit lite billigare. Det skrämmande är att de kommer ut folk i trafiken som knappt suttit på en mc. En mc som kanske gör 300 knyck, har världens bästa bromsar men ingen förare! Man får väl hoppas att den har ABS...

Bromsprovet byggde väl på att man inte ska låsa hjulen så då borde det vara att inte abs ska gå i ? Eller får man bromsa hur man vill?

OBS jag har ingen aning bara en fundering

/Urban

jag fråga uppkörnings gubben om dedär med ABS när jag körde upp ispetember. jag tyckte att de va fusk att dom vissa trafikskolor skulle få använda hojar med ABS, de e ju busenkelt :va
men i med att ABS låser hjulen en kort stund så blir broms sträckan längre o på så sätt klarar man inte bromstestet, alltså kan man inte använda ABS funktionen.
Det var vad vägverkets uppkörnings instruktör sa till mig, om det är rätt eller fel vet jag inte? :va

Så hårt behövde man väl inte bromsa att man skulle hamna i gränslandet mellan hur Rossi bromsar och hur Svensson klämmer in handtaget på en hoj med ABS. :D Som jag minns det skulle bromsningen vara kontrollerad och rätt utförd utan krav på någon speciell bromssträcka.

Skulle nog vara betydligt enklare med ABS en nervös dag som uppkörningsdagen.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Så hårt behövde man väl inte bromsa att man skulle hamna i gränslandet mellan hur Rossi bromsar och hur Svensson klämmer in handtaget på en hoj med ABS. :D Som jag minns det skulle bromsningen vara kontrollerad och rätt utförd utan krav på någon speciell bromssträcka.
.
Precis... förstår inte hur någon kan ha problem med bromstestet, ? Man skulle ju som sagt inte ligga och snudda på gränsen till att låsa framhjulet eller låta bakhjulet lätta... Fanns inte ens ngn minimum stoppsträcka...

:va :va

Hehe
sumpade själv uppkörning på just bromstest... Funkade hyfsat på träning men sen :-)
Jaja , man lärde nog sig ett å annat iaf *S* På vanlig väg har de funkar bra, undvikit hare å grejer :banana

ABS gör nog mest nytta ute i trafiken hursomhelst...

Hehe
Nja kommer knappt ihåg men gjorde nog alla lustigheter *S*
Var väldigt hård på frambromsen :-) Konstigt men det blev fel iaf *S*
Löste det med att ta det lite piano å flytta start av broms lite framför konen *S*

Hoztic skrev:
Varför skulle ABS underlätta i en konbana, där det handlar om att köra lagom snabbt och ha ett bra flyt i körningen? Enda gången jag bromsade där var i vändningen, och vid inbromsningen så klart. Kan inte se varför man ska bromsa sig runt konerna? :va
Det är undanmanövern i den ena av de båda nya serpentinbanorna som kan bli lite hårig utan ABS. Men det är bara vad jag har hört, jag har inte kört någon av dem än. :)

Agamemnon skrev:

Nackdelen är väl att alla som kör upp på hojar med abs(körskolehojar) och om de kör med abs privat, den dagen de byter till en hoj UTAN abs, då har de glömt/får stora problem med bromsningen. Vet en som i princip hade glömt hur man bromsade..

Har för övrigt själv aldrig haft problem med bromsning, man vet hur bromsarna reagerar o kör därefter beroende på väder o vind o väglag.

Last edited:
sir Urban skrev:
Bromsprovet byggde väl på att man inte ska låsa hjulen så då borde det vara att inte abs ska gå i ? Eller får man bromsa hur man vill?

OBS jag har ingen aning bara en fundering/Urban

Man ska inte fisbromsa med en ABS då gör den ingen nytta. Övningen handlar om att lära sig var gränsen går för hjulsläpp.

fezt skrev:
Man skulle ju som sagt inte ligga och snudda på gränsen till att låsa framhjulet eller låta bakhjulet lätta... Fanns inte ens ngn minimum stoppsträcka...

Jo, det är precis det man SKA göra. Man ska visa att man kan effektivbromsa kontrollerat. Inspektören har ett vasst öga för hur mycket du egentligen kan bromsa ner din hoj. Jag frågade hur viktigt det var att hjulen inte låste sig och då sa han att litegrann inte gjorde något. Litegrann i detta fall betyder väldigt lite och gäller framförallt de högre hastigheterna.

Hoztic skrev:
Varför skulle ABS underlätta i en konbana, där det handlar om att köra lagom snabbt och ha ett bra flyt i körningen? Enda gången jag bromsade där var i vändningen, och vid inbromsningen så klart. Kan inte se varför man ska bromsa sig runt konerna?

Jag tror inte att Esquire pratade om att bromsa i serpentinen. Man ska bromsa innan och genom en del av vändningen efter serpentinen. Då jag lyckades missa i stort sett hela uppvärmningen innan min uppkörning så var jag lite stressad och lyckades få ett rejält bakhjulssläpp där. Men på uppkörningen hade jag lugnat ner mig något som tur var.

Sen har jag själv en liten fråga då jag inte har ABS på min hoj. Går det verkligen att slå av ABS:en? Tycker det låter ganska konstigt om man skulle kunna göra det "on the fly". Snacka om att man skulle kunna bli förvirrad lixom.

Last edited:
Jag körde upp en regnig dag på en hoj med ABS. Den dagen var det 2 killar som ramlade just på bromsprovet. Dom som inte hade ABS blev nog rätt skrajja, medan jag bara blev mer säker. Det var riktigt najs.

Sen är det ju inte tänkt att man ska bromsa så hårt så att hjulet låser sig, rullar, låser sig. Men det är tryggt att vetskapen om att man inte kommer att låsa hjulet och sen lägga skiten ner. (Kan man kaske även om man har ABS, men inte lika lätt/svårt)

Last edited:
Hyperdrive skrev:
Jo, det är precis det man SKA göra. Man ska visa att man kan effektivbromsa kontrollerat. Inspektören har ett vasst öga för hur mycket du egentligen kan bromsa ner din hoj. Jag frågade hur viktigt det var att hjulen inte låste sig och då sa han att litegrann inte gjorde något. Litegrann i detta fall betyder väldigt lite och gäller framförallt de högre hastigheterna.
Ja behövde inte bromsa särskilt hårt iaf... :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park