Köra upp för A1?

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Håller på och tar A1 nu, klarat teorin nu får 2 dagar sen utan porblem, hade nu tänkt att köra upp men är lite osäker på hur de blir, jag ägen ingen Lättviktare och har inte kört nån i trafik nån gång, däremot har jag kört cross(mycket på vägen :Bugar ), moppe och allt möjligt och har inga problem med att köra saker, har även epa och traktorkort och har inga problem med trafikregler mm, de kan jag sedan innan, nu är frågan, kan jag köra upp direkt útan att ta några körlektioner? Skulle jag kunna fixa de..? Nån som vet vad som man borde tänka på i så fall.

Saabmosare skrev:
Håller på och tar A1 nu, klarat teorin nu får 2 dagar sen utan porblem, hade nu tänkt att köra upp men är lite osäker på hur de blir, jag ägen ingen Lättviktare och har inte kört nån i trafik nån gång, däremot har jag kört cross(mycket på vägen :Bugar ), moppe och allt möjligt och har inga problem med att köra saker, har även epa och traktorkort och har inga problem med trafikregler mm, de kan jag sedan innan, nu är frågan, kan jag köra upp direkt útan att ta några körlektioner? Skulle jag kunna fixa de..? Nån som vet vad som man borde tänka på i så fall.

om du inte äger en hoj så blir det svårt att köra upp..
Jag har kört cross sedan jag var 8:a *har dock lagt av nu* men iaf, jag övningskörde privat en hel del osv. men vart kuggad på uppkörningen, var väll lite kinkigt på det sättet jag vart kuggad, men jag rekomenderar dej att ta iaf 1 kör lektion så ser dom vad som behövs.

*Foxen* skrev:
om du inte äger en hoj så blir det svårt att köra upp..
Jag har kört cross sedan jag var 8:a *har dock lagt av nu* men iaf, jag övningskörde privat en hel del osv. men vart kuggad på uppkörningen, var väll lite kinkigt på det sättet jag vart kuggad, men jag rekomenderar dej att ta iaf 1 kör lektion så ser dom vad som behövs.

Ok, nä men jag hyr en hoj av körskolan då eller om jag hinenr fixa en, kanske skulle vara ide ändå. men de blir ju +-o 2 upkörningar kostar ju lika mycket som en uppkörning och en lektion.. :P

Jag har haft goda möjligheter till att öva med en 125:a då jag äger en själv. Köra konerna, det behövs! Klarar du inte manöverbanan kommer du inte ut i trafiken. Körde privat, tog dock en dubbellektion (80 min = 1000kr). Fixade kortet på en bit över 2 papp:

Diverse tillstånd, ex syntest.. 250 kr (kanske?)
2 x Teori 360 kr
1 dubbel (2 x 500) 1000 kr
1 x Uppkörning 840 kr
Tillverkning av kortet 200 kr (typ, vet inte ännu!)
---------------------------------------------------------
Kostnad: 2650 kr

Målet är inte att hålla kostnaderna nere! Utan att få en bra och lärorik utbildning, mor är halvutbildad trafiklärare så där fanns mycket att hämta. Öva mycket, kör ofta! Tog lektionen för att "kolla" att allt var med, samt köra vv´s äkta uppkörningsbana.

Lycka till! :tummenupp

/Mvh Johan
Som haft körkort i en dag! :yoparty

Det ska nog mycket till om du ska klara konbanan utan att ha kört den tidigare. Gå till en körskola och ta någon lektion, du kommer behöva det hur du än gör.

Det går att boka upp sig via VV direkt. Uppkörningarna är mycket lärorika och priset för dem inte mycket högre än för vanliga dubbellektioner. Kör uppkörningar istället för lektioner :hihi

ok, de där med konbanan har jag övat ganska mycket på, inte just på den banan men när man åker runt på moppen så kör jag nästan alltid sicksack och så mellan alla linjer på vägen, tar ofta ut punkteroch övar på när de inte finns, men de är ju som sagt med en moppe och inte den hoj jag komemr köra upp på. När man kugar en uppkörning så går man igenom de man gjorde fel efteråt va?

mb skrev:
Det går att boka upp sig via VV direkt. Uppkörningarna är mycket lärorika och priset för dem inte mycket högre än för vanliga dubbellektioner. Kör uppkörningar istället för lektioner :hihi

Och ta dom få uppkörningstider som finns från dom som verkligen är redo att köra upp, det låter som en skitbra idé.

5 timmar i teoriboken, 5 timmar på manöverbanan(privat såklart!!) och 5 i trafik, sen kanske du kan klara det

good luck

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...