Köra upp för A-kort med 24kw 660smc

Dubbelpost... Fy mig! Annat än rubriken också, dubbel fy! :huvet

Iallafall...:smasha är det någon som vet om alu-bakpartiet på en 660/625 håller för en flickvän på 60-70kg? Det är då landsvägsåka den ska hålla för, inte trappor. Stålramen kom ju efter -05 va? Med passagerarpegs osv. Skjutspinnar går ju att klämma dit några. Alternativt någon som vågar sig gissa, om alu-ramen skulle se ut som en banan efter en hångel-åktur på mysvägar, hade det kunna förebyggts med att man på egen väg stadgar upp alu-bakpartiet med något rostfritt? Har inte tillgång till att svetsa alu, bara stål... Så lär bli någon borr och bultvariant då.

Jag menar, det ska väl inte falla på målsnöret för en alu-sits åt flickan min?:glömdet

Tack återigen! Ni är bäst! :tummenupp

FÅR du ens ha passagerare på en KTM ? vad säger regbeviset ?

FÅR du ens ha passagerare på en KTM ? vad säger regbeviset ?

Nä, den är bara reggad för en person. Men det spelar ingen större roll för min del. 98% av åkandet kommer ske av enbart mig, men om vi skulle ut till någon strand någon gång och vill ta hojen, så är det lite muppigt om flickvännen skulle ta bilen medan jag åker hoj :död:zpy:va

Nä, den är bara reggad för en person. Men det spelar ingen större roll för min del. 98% av åkandet kommer ske av enbart mig, men om vi skulle ut till någon strand någon gång och vill ta hojen, så är det lite muppigt om flickvännen skulle ta bilen medan jag åker hoj :död:zpy:va

Och vad säger försäkringdbolaget sen när Agda 84 kör ut framför dig och du och tanten får en flygtur. Tro mig dem hittar alla kryphål för göra det så surt som möjligt för dig

Finns det inte någon övergångsregel som tillåter lättare och svagare hojar på uppkörning fram till 2018-19?
Vad regeln sen innebär vet jag inte :rofl
Går själv i banorna att köpa en 690 men hade helst velat kunna köra upp för A med den så nyfiken på vad övergångsregeln innebär...

Och vad säger försäkringdbolaget sen när Agda 84 kör ut framför dig och du och tanten får en flygtur. Tro mig dem hittar alla kryphål för göra det så surt som möjligt för dig

I det här fallet är det ju ett ganska stort problem för försäkringstagaren, eftersom att hojen är helfordonsgodkänd, och således inte får ändras utan registreringsbesiktning. Om den ändras utan registreringsbesiktning är det inte ett lagligt fordon och försäkringsbolaget kan säkert använda sig det för att mycket grundligt ställa till livet för försäkringstagaren vid olycka.

Faceliftade 660n 2005 och framåt har skjutspinnar. Så det är bara att köra.

Finns det inte någon övergångsregel som tillåter lättare och svagare hojar på uppkörning fram till 2018-19?
Vad regeln sen innebär vet jag inte :rofl
Går själv i banorna att köpa en 690 men hade helst velat kunna köra upp för A med den så nyfiken på vad övergångsregeln innebär...

Jo det är nämnt här i tråden, men 660n är reggad med för låg effekt.

Jag ska ta tungt kort nu på våren, 701an jag köpt klarar övergångsreglerna precis. Så det ska även 690n göra.

Trafikverket.se skrev:
Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...