Köra tung hoj utan körkort?

Du frågade inte om polisen ville lämna skriftligt på att det bara är böter? Snickesnack!

Så är det. Det är bara att leta upp lagexten.

TBL:
"

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).
"

Kom dock ihåg att körkortsindragning inte är ett straff i juridisk mening. Körkortsindragning ingår alltså inte i straffskalan, utan bedöms från fall till fall av Länsstyrelsen.

Vad gäller körkortsindragning för olovlig körning (ej grov) är den normala påföljden en varning. Har man tidigare förseelser på sig av annat slag, kan säkerligen bedömningen bli annorlunda.

Är det inte lugnare och ta lappen än och köra smitningstricket varenda gång man har en polis i hasorna?

Jo tidigt 90-tal gjordes systemet om så det räckte att du på heder och samvete intygade att du kört 100 eller mer mil, så fick du C behörighet.

Men vi har redan tusentals "körkortslösa" mc förare ute i trafiken, jag syftar på dom som fått det på köpet. Såvitt jag vet har man aldrig fått lastbilskort eller busskort när man tagit B kort.

Alltså jag blir så trött på folk som sitter och ska vara präktiga på internet. Pussar ni eran egen biceps innan ni går och lägger er oxå?

Det här jävla tänket med att folk skulle vara direkt utvecklingsstörda bara för att de inte har tagit körkortet är ju helt befängt. Jag håller med de som tycker att hela körkortscirkusen är helt skev i det här landet.
Jag tvivlar inte en sekund på att de flesta körskolor mjölkar elever på pengar. En lektion hit och en lektion dit extra på varje förare kommer aldrig nån "kontrollant" att märka, och vissa personer utnyttjas nog mer än så.
Sen har vi uppkörningsförrättarna som bedömer folk hur som helst beroende på humör.

Och sen kan vi titta på vad som lärs ut på skolorna. Snackar man med polarna så märker man ju att man lär ut direkta motsatser till eleverna. T.ex placeringen i trafiken. Vissa lärare säger att "du betalar lika mycket vägskatt som alla andra och har rätt att utnyttja hela din fil i bredd" medans andra säger att "man ska hålla höger så mycket att andra tror du är en cyklist".

Nej jag tror personligen att man lär sig mest av "mil på vägen" och det verkar ju direkt motarbetas med 10 veckor väntetid på handledartillstånd och hela handledarapparaten egentligen. En annan sak som är helt skev är att man får ha en gubbe som inte kört hoj på 30 år men haft kort med cornflakespaketet som handledare, men du får inte ha en polare med hojintresse som kört varje dag men bara haft kortet i 3 år? Helt åt helvete.

Skulle man införa körkort på cykel så skulle väl de flesta här sitta och vara präktiga och spotta åt de som cyklar utan oxå.

Bra skriver Dreggel!

Jag själv har ägt och kört ett antal hojar utan körkort, allt ifrån 125a till r1a...

Alltså jag blir så trött på folk som sitter och ska vara präktiga på internet. Pussar ni eran egen biceps innan ni går och lägger er oxå?

Det här jävla tänket med att folk skulle vara direkt utvecklingsstörda bara för att de inte har tagit körkortet är ju helt befängt. Jag håller med de som tycker att hela körkortscirkusen är helt skev i det här landet.
Jag tvivlar inte en sekund på att de flesta körskolor mjölkar elever på pengar. En lektion hit och en lektion dit extra på varje förare kommer aldrig nån "kontrollant" att märka, och vissa personer utnyttjas nog mer än så.
Sen har vi uppkörningsförrättarna som bedömer folk hur som helst beroende på humör.

Och sen kan vi titta på vad som lärs ut på skolorna. Snackar man med polarna så märker man ju att man lär ut direkta motsatser till eleverna. T.ex placeringen i trafiken. Vissa lärare säger att "du betalar lika mycket vägskatt som alla andra och har rätt att utnyttja hela din fil i bredd" medans andra säger att "man ska hålla höger så mycket att andra tror du är en cyklist".

Nej jag tror personligen att man lär sig mest av "mil på vägen" och det verkar ju direkt motarbetas med 10 veckor väntetid på handledartillstånd och hela handledarapparaten egentligen. En annan sak som är helt skev är att man får ha en gubbe som inte kört hoj på 30 år men haft kort med cornflakespaketet som handledare, men du får inte ha en polare med hojintresse som kört varje dag men bara haft kortet i 3 år? Helt åt helvete.

Skulle man införa körkort på cykel så skulle väl de flesta här sitta och vara präktiga och spotta åt de som cyklar utan oxå.

Oj allt det där, från en grottman som du. ;)

(1) Och sen kan vi titta på vad som lärs ut på skolorna. Snackar man med polarna så märker man ju att man lär ut direkta motsatser till eleverna. T.ex placeringen i trafiken. Vissa lärare säger att "du betalar lika mycket vägskatt som alla andra och har rätt att utnyttja hela din fil i bredd" medans andra säger att "man ska hålla höger så mycket att andra tror du är en cyklist".

(2) En annan sak som är helt skev är att man får ha en gubbe som inte kört hoj på 30 år men haft kort med cornflakespaketet som handledare, men du får inte ha en polare med hojintresse som kört varje dag men bara haft kortet i 3 år? Helt åt helvete.

(1) Dåliga lärare finns det inom alla lärarbranscher. Dra inte alla över en kam. Själv hade jag ganska nonchalanta lärare när jag tog körkort - de satt med bar överkropp och solade ca halva lektionen medan jag svettades runt i garagevändningen. Efter halva tiden gick de 50m till mig och kollade hur det gick, för att därefter återgå till solstolen.

(2) Helt fel. Du får enligt lagen inte övningsköra med cornflakesgubben. Handledaren måste ha vana och skicklighet att framföra sin MC, det står t.o.m. i lagtexten. Din handledare får dessutom inte köra bil bakom (till skillnad från trafikskolor), utan måste köra egen hoj eller åka med eleven.

Men vi har redan tusentals "körkortslösa" mc förare ute i trafiken, jag syftar på dom som fått det på köpet. Såvitt jag vet har man aldrig fått lastbilskort eller busskort när man tagit B kort.

:va dom flesta av dom kör ju inte hoj , min farsa elle morsa skulle aldrig komma på tanken att köra hoj trots att de har ett A kort....

Alla har väl inte samma otur som jag då :) Drog ut min hoj för att träna på lite krypkörning drygt 200m från hemmet på en parkering för nått företag. Gatan som går förbi denna parkering blir en återvändsgränd, o gissa vem jag möter där när jag ska krypköra...snuthelvetet. Av alla jävlar liksom, det kommer drygt 3 bilar i timmen där under helgen :D
Snabbt dra iväg på cykelbanan o körde hem skakis. Folk titta lite konstigt då de såg en ZX-9r på cykelbanan:) O ja jag vet det e lite svårt o krypköra med en sporthoj men bättre än inget tyckte jag då.
Hade väl blivit böter men jag våga inte chansa.

Så visst ni som vill köra utan körkort gör det, men inte där jag kör:P

Förstår inte njutningen att köra mc utan körkort - polisnoja varje gång man ger sig ut på en tur.

Pache, låter läskigt det där. Snurrade idag utanför mitt hus och det kändes läskigt. Handledaren är borta så jag övade lite krypkörning på egen hand... kändes inte skönt men gjorde det för att jag måste.

Har inte ens tanke på att ge mig ut i trafiken fyfan!

(1) Dåliga lärare finns det inom alla lärarbranscher. Dra inte alla över en kam. Själv hade jag ganska nonchalanta lärare när jag tog körkort - de satt med bar överkropp och solade ca halva lektionen medan jag svettades runt i garagevändningen. Efter halva tiden gick de 50m till mig och kollade hur det gick, för att därefter återgå till solstolen.

Ericssons mc skola i malmö eller? :)

Det är bara att köra. Lugna puckar!

(2) Helt fel. Du får enligt lagen inte övningsköra med cornflakesgubben. Handledaren måste ha vana och skicklighet att framföra sin MC, det står t.o.m. i lagtexten. Din handledare får dessutom inte köra bil bakom (till skillnad från trafikskolor), utan måste köra egen hoj eller åka med eleven.

Jo men i praktiken så godkänner de en cornflakesförare, men inte en som haft kk i 3 år men kört varje dag. Det är ju det som är skevt.

Jag nämnde väl aldrig nån bil? :confused:

Jo men i praktiken så godkänner de en cornflakesförare, men inte en som haft kk i 3 år men kört varje dag. Det är ju det som är skevt.

Jag nämnde väl aldrig nån bil? :confused:

Jo, problemet ligger i att handledarna inte kollas upp (hur man nu skulle ha resurser till det). Men det är alltså olagligt att övningsköra med farfar som har A-kort men knappt suttit på en hoj.

Att jag nämnde bil har ingenting med din kommentar att göra :pannkyss det var mest ett förtydligande eftersom farfar med cornflakeskörkortet faktiskt måste köra MC bakom. Detta innebär i praktiken att farfar vanligtvis har körvana av MC, även om utbildning på bromsteknik och kurvteknik kanske saknas.

Att jag nämnde bil har ingenting med din kommentar att göra :pannkyss det var mest ett förtydligande eftersom farfar med cornflakeskörkortet faktiskt måste köra MC bakom. Detta innebär i praktiken att farfar vanligtvis har körvana av MC, även om utbildning på bromsteknik och kurvteknik kanske saknas.

Får inte handledaren sitta bakpå samma hoj längre?:confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...