Köra trots körförbud

1500 kr att köra obesiktat. 1000 kr att köra oskattat.

http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

Men som sagts innan, man får köra den till verkstad och till bilprovningen trots körförbud sålänge felen inte är farliga alternativt att de är åtgärdade. Ta med kvitto från verkstaden så om du blir stoppad kan du visa att du kom därifrån. Och det är kortaste vägen som gäller.

Last edited:
Kör man obesiktat så är man alltid på väg till/från verkstad/besiktning och kör den närmaste vägen. Finns inget skrivet i lagen om att man måste visa kvitton eller andra bevis. Det är ju inte alltid det finns drop-in platser på besiktningen och killen som driver den lilla verkstaden kan ju ha blivit magsjuk så du inte kunde komma in.

Så är fordonet skattat och påställt, i normalt skick och inte körs av någon som liknar en pundare så skall det nog mycket till innan bötesblocket åker fram.

Kanske ett annorlunda synsätt men:

Se till att mc:n är påställd, försäkrad och att du kör kortaste tänkbara väg mellan verkstaden och besiktningen. Strunta i omvägen förbi garaget eller lasta den på släp eller skåp.

Inte för att följa lagen.
Inte för att du vill slippa böter.
Utan för att du inte vill riskera att någon idiot till bilist kör på dig under din mc-tur där någon kan krångla med ansvarfrågan genom att hävda att det var något fel på ditt fordons laglighet.
För det är vår. Och bilisterna är osedvanligt ouppmärksamma och korkade denna årstid.

Läs: Gör allt rätt av ren självbevarelsedrift.

I all välmening,
Morris

Kanske ett annorlunda synsätt men:

Inte för att följa lagen.
Inte för att du vill slippa böter.
Utan för att du inte vill riskera att någon idiot till bilist kör på dig under din mc-tur där någon kan krångla med ansvarfrågan genom att hävda att det var något fel på ditt fordons laglighet.

Läs: Gör allt rätt av ren självbevarelsedrift.

I all välmening,
Morris
Alldeles FÖR rätt!

Därför att:

Precis som en smörad macka vanligen faller ner på golvet med smörsidan neråt så dyker poliser vanligen upp vid de mest olämpliga tillfällen.
Jag skulle början 70-talet flytta ett renoveringsobj (nysvetsad) bil från verkstad -> hem, ute på landet (Linköping) 3 mil från stan..
Bästa tid? kl 11 en söndag morgon??
Inte alls.
Jag möter EN bil, innerstadspolisbilen +2 poliser som visade sig inte ha något annat att göra en sö morgon än att ta en tur på landet..:D
Obes, oskatt, oförs, bara handbroms, inget lyse etc.
Hur det gick? Talar jag inte om..men det finns snälla poliser. Ibland.

Shit vad nojiga man kan vara då.

Under de förutsättningar som beskrivits är det inga problem med vare sig polis eller försäkringsvillkor utan färden med fordonet är korrekt enligt det som tillåts att göra trots körförbudet. Se till att hojen är påställd/i trafik bara.

Familjens Grand Cherokee råkade faktiskt ut för ett missöde under ganska exakt dessa förutsättingar för något år sedan. Körförbud pga missad ombesiktning, råkar ut för ett missöde som tas på helförsäkringen, polis på platsen för missödet då den stod rätt dåligt till innan bärgaren kom. Det delades inte ut några böter och det blev inga förhöjda självrisker eller nedsatta ersättningar.

Bara kör, hur stor är risken? Mindre än minimal. Inte ens du kan ha sån otur :)

Hur är det, förr fick man göra "provkörning i samband med reparation" med avställt fordon/körförbud viket gjorde att man alltid var ute och hade lagat något. Finns det kvar?

Tror inte det, tvivlar på att man någonsin fått göra det överhuvudtaget. Finns så många skrönor om trafiken och trafikregler.

Ryddarn: Nope, det är borttaget. Sannolikt just av anledningen du nämner. Många var alltid ute och provkörde i samband med reparation.

Blev stoppad i min obesiktigade bil i samband med att jag provkörde en runda dagen innan besiktning. Hamnade i rätten då jag vägrade erkänna att jag gjort något fel. Slapp undan böter då jag ju kände till att lagen fanns, men inte att den ändrats till att man endast får köra till och från besiktningsstation eller verkstad.
Hävda delvis okunnskap funkar troligtvis bara en gång..

Tror inte det, tvivlar på att man någonsin fått göra det överhuvudtaget. Finns så många skrönor om trafiken och trafikregler.

Visst fick man det. Var inte jättelängesedan lagen ändrades, gissar på 6-7 år sedan, men någon som orkar rota i juridiken kan säkert pinpointa datumet.

Kollat lite, det ändrades i den nya fordonslagen SFS 2002:574 som upphävde den gamla trafikförordningen SFS 1972:595 och trädde i full kraft 2003-05-01 så snart 11 år sedan

Last edited:
Aha, då vet man. Blev själv stoppad för det för ca fem år sedan, och kom som sagt undan genom att hänvisa till den gamla lagen.
Fick för mig att det var helt nytt när jag råkade ut för det, och det var därför jag slapp undan, men 5-6 år är väl rätt nytt i juridiktermer.

Verkar väldigt komplicerat det här?
1. Nyckeln i tändningslåset
2. Starta hojen
3. Kör och besiktiga

Kostar ju mindre med bötern än att hyra släp.. Se till att den är påställd och försäkrad bara annars är du outlaw!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman