Köra trehjulig Mc utan åldern inne, konsekvenser?

McMax

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
mitten till höger
Hoj
Gasgas Ec125
Jag har fråga angående straff om man kör en trehjulig Mc på B-kort, det är så att jag har bilkörkortet men har inte fyllt 21 än. Så vad kan konsekvensen bli om man blir stoppad av polisen och har rätt körkort för fordonet men inte åldern? Finns det en risk att körkortet blir indraget på grund av det?
 
Indraget körkort är väl alltid en risk vid olovlig körning?
Beror säkert på hur påläst polisen är också, jag kom undan med att ha en TL1000 reggad på 34kw trots att mitt körkort var A.beg och jag fick ha max 25kw, vissa poliser har inte helt koll.
Slog upp regnr och granskade mitt körkort i några minuter dessutom, fortfarande osäker på om det var sköna poliser som tittade åt annat håll eller om det var puckon.
Dumt att chansa dock :tummenupp
 
I 3 § i Lagen om straff för vissa trafikbrott finnes straffstadgandet om olovlig körning. Där framgår att den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill döms till böter. Om inte bötesformen är föreskriven, vilket är fallet med olovlig körning, ådöms dagsböter enligt 25:1 Brottsbalken (BrB). Antalet dagsböter bestäms till ett antal av minst 30 och högst 150. Beloppet varierar det också och bedöms efter vad som är skäligt med hänsyn till bland annat den tilltalades inkomst och förmögenhet (25:2 BrB).

I 3 § i Lagen om straff för vissa trafikbrott föreskrivs vidare att den tilltalade kan dömas till fängelse i högst sex månader om brottet är att anses som grovt. Om den tilltalade tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller om brottet har skett vanemässigt eller eljest är att anse som grovt kan han eller hon som gjort sig skyldig till olovlig körning dömas till fängelse. Bland omständigheter som kan föranleda att brottet bedöms som grovt kan nämnas att gärningsmannen fört motorfordon efter att ha vägrats körkort på grund av uppenbar olämplighet eller att det varit fråga om olovlig körning i större omfattning
 
Att bli tagen av polisen är väl jnte hela värden, kör man utan körkort tar man med det i kalkylen och första gången är det väl böter som gäller.

Men vad händer om du är inblandad i en olycka? Triken eller nån annans fordorn blir skadade, du blir skadad, ännu värre att nån annan blir skadad? Det är ju då som problemen kan komma med försäkringar och ersättningar. Du saknar körkort i och med åldern och då tror jag som lite sämre läge än om man hade kortet.

Dock tror jag att det är många som kört hoj utan kört innan dom tagit det, jag vet i alla fall av en ;)
 
Kör du ihjäl någon ska du leva med vetskapen att du inte hade på vägen att göra resten av livet.

Köp en rolig cabbe istället. Eller tälta och sup bort sommaren. Båda är bättre val.
 
Jag har svårt att förstå folks dragning till att köpa saker som de inte får använda. Enstaka provturer med kamraters fordon är mer begripligt. Att ge sig ut regelbundet i trafiken med ett fordon som är bortom ens gränser är korkat på så många plan.
 
Ja, men man måste ha fyllt 21.

Åfan, lärt sig något nytt idag då... Dock får jag ju medge att det öppnar upp en hel värld av nya frågor. Kan ju börja med den mest uppenbara: Varför? Bilar är väl så gott som alltid både snabbare och tyngre (och därmed farligare för omgivningen) än vad en trike är? Och en bil får framföras från 18 års ålder, helt utan krav på måttlig effekt och dylikt (dock halvkul att försäkra en sportbil som 18-åring med färsk lapp), men för att köra trike ska man vara 21? Har det skett så många olyckor med trehjulingar som framförts av förare i ålder mellan 18 och 21 att detta måste regleras?? Hur ofta ser man ens en trike ute i trafiken? Någon gång per sommar känns det som, de är inte överdrivet vanliga häromkring iallafall... Ärligt talat, den där regeln förstår jag inte alls... Någon vänlig själ som kan förklara?
 
Jag har svårt att förstå folks dragning till att köpa saker som de inte får använda. Enstaka provturer med kamraters fordon är mer begripligt. Att ge sig ut regelbundet i trafiken med ett fordon som är bortom ens gränser är korkat på så många plan.

För en Trike kan du ju köra per automagik från den dagen du fyller 21, innan dess är de helt okontrollerbara... :rolleyes: Är det inte mer orimligt isåfall att 18-åringar får köpa vilken bil de vill? Jag skulle nog hellre se en 18-åring på trike än i en BMW M5 eller motsvarande...
 
För mig är det mest mystiska att det öht är en MC. Den kräver B kort. Den välter inte av sig själv. Den lutar inte i svängar (ja jag vet att vissa lutar...). Det är ett tråkfordon. Det blir noll ligga. Man behöver inte borra i tCket kJetting för ingen vill sno den (även tjuvar vill ligga). En trehjulig bil är det. Klassa om! :D
 
För mig är det mest mystiska att det öht är en MC. Den kräver B kort. Den välter inte av sig själv. Den lutar inte i svängar (ja jag vet att vissa lutar...). Det är ett tråkfordon. Det blir noll ligga. Man behöver inte borra i tCket kJetting för ingen vill sno den (även tjuvar vill ligga). En trehjulig bil är det. Klassa om! :D

Hur dom än registreras så blir det...

MC-OLYCKA!

...som rubrik i media när ett sådant här paragraffordon kör åt helvete, och brödtexten nämner sällan att föraren varken hade utbildning eller ens behörighet att framföra maskinen.
 
Jag som förväntade mig en tråd om att köra trike utan att vara långt upp i gubbålder, och effekten på det sociala av det. :hihi
 
Begreppsförvirring här? Eller?

Är det bara jag som likställer ordet "trike" med en trehjuling med två hjul bak? Sådana som ofta byggdes på 70-talet med en VW-motor längst bak. Eller som de Goldwing-trikarna som man ser ibland.

Till skillnad från scootrar och mc med med två hjul fram? Som tex Piaggios MP3 och Yamahas Niken. Dessa skulle jag kalla trehjulig mc. De lutar ju och svänger som en mc, till skillnad från en trike (enligt min defintion ovan) som är "styv" i svängarna och inte lutar.

Har jag rätt eller har jag rätt? ;)

De två konstruktionerna ställer ju (delvis) olika krav på föraren.
 
För en Trike kan du ju köra per automagik från den dagen du fyller 21, innan dess är de helt okontrollerbara... :rolleyes: Är det inte mer orimligt isåfall att 18-åringar får köpa vilken bil de vill? Jag skulle nog hellre se en 18-åring på trike än i en BMW M5 eller motsvarande...

Jag sa inte att det var logiskt utan menar att regelverket finns där att förhålla sig till. En enstaka provkörning är lika olaglig, men jag tror att det ofta sker med lite mer sans i framfarten än om man dagligdags använder ett fordon. Att konstant köra olovligt kan ställa till det ganska ordentligt för en själv i framtiden.

På ren svenska: att oftast följa lagen brukar löna sig i längden.
 
Trike för mig är ett motoriserat fordon på tre hjul. Trehjuling åkte man innan man lärt sig att två räcker.
 
Jag skulle trots både körkort och ålder inte våga köra en gammaldags trike...

Skulle köra ihjäl mig direCkt!
 
Mycket är ju ologiskt finns ju trehjuling bilar som Messerschmith, BMW Isetta och Reliant? Vad avgör om det är en trehjuling motorcykel eller en trehjuling bil?
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top