Köra till Berlin!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hej!

Vi tänkte köra ner till berlin till valborg. Vilken är bästa vägen?
Har tidigare kört till amdam, och då kört rödby-putgarden, vilket har funkat. Smidigt och snabbt och bra och behöver inte boka nåt i förväg osv.
Är det en omväg till berlin?
Vad gör man i berlin?

Bästa vägen är båt från Trelleborg till Rostock och sen raka spåret till Berlin!
Man kan även åka Trelleborg - Sassnitz, då får man se lite tysk landsbygd också.

I Berlin kan jag rekommendera mur-museet, ligger på Friedrichstrasse vid checkpoint Charlie.
Varuhuset KaDeWe är också värt ett besök, Berlins svar på Harrolds.

Vi åkte Trelleborg-Rostock förra sommaren. Vet inte om de är bästa eller snabbaste men jag tyckte den funkade riktigt bra. Om jag inte minns fel så är bara ca 20 mil från Rostock til Berlin.
Vi bokade ingenting i förväg utan åkte bara till färjan.

En sak som jag kan rekomendera är att hyra en tandemcykel. Fick se mycke av Berlin som man kanske inte ser i vanliga fall. Sen att man kan stanna och ta en öl lite då och då gör ju inte saken sämre!

Du kan även åka Helsingborg - Helsingör sen Gedser - Rostock. Tror det går fortare än Trelleborg - Rostock.

citat: "Hej!

Har tidigare kört till amdam, och då kört rödby-putgarden, vilket har funkat. Smidigt och snabbt och bra och behöver inte boka nåt i förväg osv.
Vad gör man i berlin?"

Varför åker men till Berlin om man inte har en aning om vad man ska göra där :va

citat: "Hej!

Vad gör man i berlin?"

Varför åker men till Berlin om man inte har en aning om vad man ska göra där :va

Var vill du att vi ska åka då?

Du kan även åka Helsingborg - Helsingör sen Gedser - Rostock. Tror det går fortare än Trelleborg - Rostock.

Ja det var ju en idé också!
Vill helst slippa boka nåt alls,kan man ta den då?

Last edited:
Vill du inte boka så är Öresundsbron och Rödby-Putgarden da shit......

Den jävla färjan går ju på grund titt som tätt i Gedser.
Har för mig att båtjävlen hetter Pricess Margrete.
Satt på grund i 12 timmar där.
Rätt va de var lacka en jänkare ur o sa till kaptenen om detta hänt over there
hade det kommit en helikopter o lyft iland skiten:3freak

Gedser - Rostock är bästa vägen. Du hinner till Berlin innan Trelleborg - Rostock-färjan har gått i hamn i Rostock, den är sanslöst långsam.

Kan också meddela att det är vägarbete på Autobahn ett par mil söder om Rostock som man får köra runt på småvägarna. Ta med GPS:en för det är skyltat som vanligt i Tyskland, alltså knappt alls.

Gedser - Rostock verkar ju lite nice... Verkar som man måste boka det i förväg bara.
Rödby - Putgarden verkar vara det billigaste... Kan det stämma?

Om du är i Berlin så missa för guds skull inte att boka in dig på Trabi Safari!www.trabi-safari.de Jag tjöt av skratt i en halvtimme medans jag körde, sen var det tyvärr dags att låta sambon köra. Satt och gnagde på knäna när jag körde, inget jätteutrymme i bilarna! Hade t.o.m. en guide som talade svenska! (tyska och engelska är standard)
Sen skall du inte missa fernsehturm, ta en bit mat i den roterande restaurangen.
(och missa för allt i världen inte ölen :fyllisar )

Gedser - Rostock verkar ju lite nice... Verkar som man måste boka det i förväg bara.
Rödby - Putgarden verkar vara det billigaste... Kan det stämma?

Rödby - Puttgarden är billigare men sen är själva resan i Tyskland drygt 15 mil längre och inte lika smidig som Rostock - Berlin. Men färjan är betydligt mer flexibel och du behöver inte boka. Det behöver du inte Gedser - Rostock heller men med tanke på att de bara går varannan timme så är det trist att bli stående. Men, som sagt, Rödby - Puttgarden är mer flexibelt men nästan dubbelt så långt att köra i Tyskland.

Gedser-Rostock är klart bästa vägen, behövde inte bokas när jag for ner senast men det var några år sedan.
Väl i Berlin bör man kolla mur-museet som nämnts tidigare, brandenburger tor kan tänkas. Om man har ont om tid men vill få en snabb överblick över stan kan man ta en guidad rundtur i en buss. Man hinner se mycket på kort tid och kan sedan ta sig tillbaks till det som verkar intressant. Fördelen är att man får med många sevärdheter och lite förklaringar med mera.

Slutligen MÅSTE man prova ölen, Schultheiss är i alla fall min favorit även om den är lite lurig: första klunken smakar alltid lite beskt och torrt, vänta någon minut och låt smaklökarna vänja sig och ta sedan nästa klunk, -Plötsligt är den len och fin i smaken (?). På hemvägen handlar man lämpligen med sig ett antal 12-pack 50cl strax innan färjan i Rostock.

Gedser-Rostock är klart bästa vägen, behövde inte bokas när jag for ner senast men det var några år sedan.
Väl i Berlin bör man kolla mur-museet som nämnts tidigare, brandenburger tor kan tänkas. Om man har ont om tid men vill få en snabb överblick över stan kan man ta en guidad rundtur i en buss. Man hinner se mycket på kort tid och kan sedan ta sig tillbaks till det som verkar intressant. Fördelen är att man får med många sevärdheter och lite förklaringar med mera.

Slutligen MÅSTE man prova ölen, Schultheiss är i alla fall min favorit även om den är lite lurig: första klunken smakar alltid lite beskt och torrt, vänta någon minut och låt smaklökarna vänja sig och ta sedan nästa klunk, -Plötsligt är den len och fin i smaken (?). På hemvägen handlar man lämpligen med sig ett antal 12-pack 50cl strax innan färjan i Rostock.

Får försöka hinna med allt det där då =>

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...