Köra standalone ECU / Megasquirt på lämpligt objekt

Precis, det är löjligt tidsödande att hitta en eller två hästar vid varvtalet för maxvrid. För en vanlig modern 4-ventilare med hyffsad kompression är det normalt att man börjar med 10 grader på tomgången och bygger upp till 32 grader 1/3 in på maxvarvet och sen håller sig där upp till varvstoppet. Om man tycker sig ha tid kan ställa upp mot ca 38 grader vid 1/2 gas och halva maxvarvet dvs en "bula" mitt på mappen.
 
Tack för all hjälp grabbar!

Ska definitivt kika på LINK då deras packetering verkar bra.

En annan generell fråga:
Givet att jag hår fatt i en lämplig map att utgå ifrån / skriver en egen.
Det enda som är "farligt" för hojen är om den går för magert eller?

Tänker att det blir ganska mycket att labba fram och vore ju tråkigt att ha sönder hojarna bara för att de första chansningarna inte var helt rätt från början?
 
Både magert och rikt är dåligt, magert så kan du bränna kolvar och ventiler, rikt så fyller du vevhuset med bränsle vilket medför att oljan slutar smörja och lagerras på det. Att justera in bränslekurvan på alla trottellägen och varvtal tar tid, har du dessutom turbo på det sen så tar det ännu längre tid. Tändkurvan som sagt kan du nästan ta innan och lägga, bränslet kan ge enorma förändringar bara på små justeringar. problemet med en tändkurva är för att komma riktigt nära så vill man helst mäta cylindertrycket. En startmapp går rätt fort att göra men sen tar det tid. men det är lärorikt att hålla på.
Lycka till.
 
Tex Autronic har ju autotune, ställ in "bör-värden", kör omkring och den mappar bränslet själv i princip :) Finns väl säkert i fler sprut nu för tiden.
 
Tex Autronic har ju autotune, ställ in "bör-värden", kör omkring och den mappar bränslet själv i princip :) Finns väl säkert i fler sprut nu för tiden.

Problemet med dessa är bara att du måste köra motorn inom givna ramar som i bänk annars ligger du för korta tider på samma varvtal/last/tps och då överkompenserar det. Man måste i princip köra som i bänk på givna trottelpåslag för att det ska kunna justera rätt på egen hand.
Och jag vet vem du är och att du har en skitsnabb E30 och jag föringar absolut inte det du kan :yoparty, dock så hävdar jag att med mc och turbo så är den här autotunegrejen nästintill omöjlig att använda på gata om man har 300 hjulhäst. Blir svårt på en snabb sughoj också, bänk är så mycket enklare för att justera och sen logga och finjustera i efterhand.

Jag tror att autotune är ett bra sätt för att sälja grejer till folk som inte riktigt vet hur det funkar och jag tror man kan lyckas bättre med det i bil där man troligtvis kan hålla gasen lite längre på samma % och göra svep upp till höga varv lite lättare än på en svinsnabb hoj.
 
Problemet med dessa är bara att du måste köra motorn inom givna ramar som i bänk annars ligger du för korta tider på samma varvtal/last/tps och då överkompenserar det. Man måste i princip köra som i bänk på givna trottelpåslag för att det ska kunna justera rätt på egen hand.
Och jag vet vem du är och att du har en skitsnabb E30 och jag föringar absolut inte det du kan :yoparty, dock så hävdar jag att med mc och turbo så är den här autotunegrejen nästintill omöjlig att använda på gata om man har 300 hjulhäst. Blir svårt på en snabb sughoj också, bänk är så mycket enklare för att justera och sen logga och finjustera i efterhand.

Jag tror att autotune är ett bra sätt för att sälja grejer till folk som inte riktigt vet hur det funkar och jag tror man kan lyckas bättre med det i bil där man troligtvis kan hålla gasen lite längre på samma % och göra svep upp till höga varv lite lättare än på en svinsnabb hoj.

Håller med, skulle inte ens försöka få det funka på turbohojen. Gathojen har jag det på och det funkar faktiskt över förväntan men på den har jag en Motty AFR tuner, har kört den i 6 år nu och den kompenserar bra, funkar bättre än Power comandern faktiskt.
 
Var nog lite otydlig, menar inte att man ska mappa hojjen till 100% med hjälp av autotune, men att få den körbar utanför laddtrycket funkar finfint! Och är man lite ovan sparar man på det viset både tid i dynon sen och kan också upptäcka ev fel, läckage mm och åtgärda innan man sölar ner golvet i dynorummet :D
 
Om du nu vil lära dig ALLT från grunden finns knappast nån anledning att avstå från Megasquirt! Jag var absolut grön när jag började med just Megasquirt på min hemabyggda SuperSeven m Ford Zetec. Jag hade mycket hjälp av hjälpsamma killar på olika forum i Sverige. Jag köpte ett färdiglödad av en greek i Sthlm som levererade allt anpassad för just min bil. En stor fördel med MS tycks vara att kodnycklar är helt fria så alla kan laborera med det vilket knappast gillas av de etablerade leverantörer av styrsystem. Senast har jag glada amatör lyckats med att montera ett MS på en GSX1100 med Kawasaki 1400 sprut och det fungerar faktiskt bra! Kör på bara. Du lär dig! :-)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top