köra sporthoj på grus HJÄLP!

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
tjena!

provade min r6a idag:D:D
det lät väldigt mkt från den spec fram då, antar att det var allt grus som slog emot. vad kan det annars vara? några ideér?

sen i en lite vänster sväng i tvåans växel låg fart 15 20 km/h slog det till 3 ggr på vänster sida bak. vad kan det vara?
blev orolig att det var ngt med växeln men märkte inget hopp eller så. antar också att det var gruset hoppas det iaf!!

pappa prövade den med men han märkte inget från baken å han körde nog lite snabbare än mig.

mkt tacksam för svar!

Last edited:
Okeeeeej.

Förmodligen var allt det du hörde sådant man brukar höra.
Om inte, så missade du någonting om du inte provkörde hojen vid köpet.
Köpte du ny? Då var det nog grus som lät.
Köpte du begagnad? Lät den så när den provkördes? Inte? Då var det nog grus.

[iNFORMERAR]
Bara så du vet, så kommer du bli... ja... påhoppad här på Sporthoj-forumet. Det hör till tradition att mobba folk som väljer R6 (eller liknande) som förstahoj. Pricken på I'et är väl att du frågar varför den låter och lever om.
[/iNFORMERAR]

Tips. Motorcyklar låter mycket. Kedja skramlar, motor rasslar, och så vidare. Den kommer aldrig vara tyst.. andra hojar "låter lite" för att motorn överröstar det andra - dvs om man kör snabbare än 15-20km/h.

Wow. Jag är imponerad av mig själv som skrev ett så pass seriöst svar. Hade knappt förväntat mig det. :lol

John skrev:
Okeeeeej.

[iNFORMERAR]
Bara så du vet, så kommer du bli... ja... påhoppad här på Sporthoj-forumet. Det hör till tradition att mobba folk som väljer R6 (eller liknande) som förstahoj. Pricken på I'et är väl att du frågar varför den låter och lever om.
[/iNFORMERAR]

Information är bra :tummenupp

Till "fortsomfan"
Ta det lugnt nu i vår och sommar bara (inte bara på rullgrus)...

Det som slår kan vara kjedjan som är för slak eller att motorn tvekar så långt ner i registret som 15km/h är och därför "slår" med kjedjan :)

fortsomfan skrev:
tjena!

det lät väldigt mkt från den spec fram då, antar att det var allt grus som slog emot. vad kan det annars vara? några ideér?

sen i en lite vänster sväng i tvåans växel låg fart 15 20 km/h slog det till 3 ggr på vänster sida bak. vad kan det vara?
blev orolig att det var ngt med växeln men märkte inget hopp eller så. antar också att det var gruset hoppas det iaf!!

pappa prövade den med men han märkte inget från baken å han körde nog lite snabbare än mig.

mkt tacksam för svar!
Grus....fan har ni inte snö hemma nu?

Hemma i Uppsala ligger snön på backen och i Sollentuna där jag är nu så snöar det för fullt.
Det kanske inte snöade när du provkörde, men de bor väl varit lite snö på backen?

fortsomfan skrev:
tjena!

mkt tacksam för svar!

Kan nästan lova att det va grus du hörde specielt om du kör med ett 70 profils däck fram och inte har höjt upp framskärmen

för låg hastighet och för hög växel får det att låta så och hacka lite, man ska inte köra 15kmh i 2:an,

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN