Köra sporthoj med crossstövlar?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Ok, skratta åt min nybörjarfråga men jag måste veta...

Eftersom jag högst troligt kommer att köra cross/quadracer i sommar, samt ta hojkort... Så måste jag lägga upp nån form av budjet för utrustning osv.

Och jag behöver verkligen ett par nya boots, frågan är bara om det är värt att fixa nya crossstövlar, "R"-boots, eller om det kanske finns nåt mitt emellan?

Ett annat alternativ är iofs att köpa beggat..men det jag helst skulle vilja veta är om det funkar att köra långt med sporthoj iklädd crossstövlar (eller vise versa)?

Har ingen erfarenthet alls av varken nyare crossstövlar eller racestövlar, därav min fråga. Kanske inte skiljer nåt?

Kolla på Alpinestars Vector eller Sidi Flexforce. Jag är nöjd med mina vector och dom funkar för både cross/motard/landsväg.

skoteridioten skrev:
Ok, skratta åt min nybörjarfråga men jag måste veta...

Eftersom jag högst troligt kommer att köra cross/quadracer i sommar, samt ta hojkort... Så måste jag lägga upp nån form av budjet för utrustning osv.

Och jag behöver verkligen ett par nya boots, frågan är bara om det är värt att fixa nya crossstövlar, "R"-boots, eller om det kanske finns nåt mitt emellan?

Ett annat alternativ är iofs att köpa beggat..men det jag helst skulle vilja veta är om det funkar att köra långt med sporthoj iklädd crossstövlar (eller vise versa)?

Har ingen erfarenthet alls av varken nyare crossstövlar eller racestövlar, därav min fråga. Kanske inte skiljer nåt?

Crosstövlar och sport hoj är en svårt kombination. Med tanke på att körställningarna är så olika på crossen och sporthojen så blir vinkeln på fötterna väldigt olika. Om jag sätter på mig crosstövlarna så har jag inte en chans att växla på min Monster. På en RR-hoj blir det ännu värre.

Jag hade satsat på beggat - men snåla för fan inte på säkerheten! Det är grymt lätt att krossa en fot.

Crosstövlar är ju mycket stelare o klumpigare än vanliga hojstövlar. Jag skulle skaffat 2 uppsättningar hojstövlar.
Ibland har jag kört min gixxer i stövlarna som jag brukar ha på jobbet o det tycker jag inte om.

Davester skrev:
Jag hade satsat på beggat - men snåla för fan inte på säkerheten! Det är grymt lätt att krossa en fot.

Det är nog inte i "snåla" det sitter i dess frågor det är nog helt enkelt tillgången till pengar! 10papp för ett ställ 2-3 för stövlar dryga tusingen för handskar och 2kkr för hjälm. vilken student har dessa tillgångar?
men har man pengar så HELT KLART! satsa på skydd!!

Ps.Idioten! Jag har då kört med försvarets "crosstövlar" hela min hojsommar fast dom är ju inte fullt lika stela som riktiga!.ds

[QUOTE
Ps.Idioten! Jag har då kört med försvarets "crosstövlar" hela min hojsommar fast dom är ju inte fullt lika stela som riktiga!.ds[/QUOTE]

Men så är ju du från Norrland, och ni är ju lite hårdare än alla andra.. :rolleyes:

Nåväl, får väl se vad det blir. Förresten, om vi säger såhär då.. att köra quad i hojboots, är det inte ens att tänka på eller?

Jag har kört sporthoj med mina Alpinestars Vector utan några som helst problem! :tummenupp Var inte så enkelt när de var precis nya, lite väl stelt.

Körde iofs inte sporthoj så ofta, men när jag körde med mina Vector och pojkvännen med landsvägsstövlar, slapp vi dessutom ställa om växelpedalen för mina mindre fötter. Funkade både på R1:an och Gixxern! :tungan

Efter att ha mer eller mindre bott i mina Vector, tvekar jag starkt till att ta på mig ett par vanliga landsvägsstövlar, de har ju inget skydd ngnstans?!? Men då jämför jag ju med mina pansarvagnar som kanske saknar en del känsla... :va

Du ska naturligtvis välja det som känns bäst för dig! Oavsett vad andra tycker... :)

Jag kör med en äldre version av Alpinestars tech 8 och det fungerar bra, visserligen blir man ju väldigt klumpig plus att jag håller på att bryta tårna varje gång jag växlar men annars känns det faktiskt riktigt bra. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT