Köra/Radera/Flytta Program

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag måste tydligen "nollställa" min Laptop Inspiron 9100 DELL innan de byter ut hårdvara. Mitt problem är att fläktarna körs för hårt så det stör, efter att jag nollat den (eller vad det nu heter på fackspråk) så kommer de byta fläkt, fläns, moderkort om problemet kvarstår.
Jag har lånat en USB HDD som jag tänkte lägga allt jag spart ner på datorn och sedan nolla allt och därefter flytta tillbaks mina filer och program. Men... Vad händer då med t.ex. MS Works? Funkar det att bara lyfta över mappen och sedan köra? Alla småprogram t.ex. MSN, DVD Shrink, Azureus mm är ju bara att dra ner igen men mina MS Works program kan det ju bli struligt med.
Tips om detta?

Man kan säga så här...tar du bort operativsystemet så räcker det inte att bara kopiera tillbaka ett program sedan för att programmet skall fungera igen. Det finns nämligen massa registerjox som försvinner i samband med formateringen av hårddisken.

Därför kommer du behöva installera om dina program igen. Tipset är att du sparar undan alla de sparade filer och dokument du vill ha kvar istället för hela programmet.

Skall dom bara byta moderkort/kylfläkt etc och inte meka någonting med din hårddisk (t.ex. formatera om den eller installera nytt operativsystem) så behöver du inte göra någonting alls eftersom det inte påverkar dina installationer.

SSB skrev:
Man kan säga så här...tar du bort operativsystemet så räcker det inte att bara kopiera tillbaka ett program sedan för att programmet skall fungera igen. Det finns nämligen massa registerjox som försvinner i samband med formateringen av hårddisken.

Operativsystemet kommer jag inte behöva ta bort, jag ska däremot ta bort allt so "jag lagt till efter att jag fick den". När jag väl "nollat" burken så kommer den vara i ursprungsläge.
Jag menar t.ex. Word och Excel, de kommer inte vara kvar när jag "nollat" allt. Kommer de fungera att köra sen när jag lyfter över dem igen?

SSB skrev:
Skall dom bara byta moderkort/kylfläkt etc och inte meka någonting med din hårddisk (t.ex. formatera om den eller installera nytt operativsystem) så behöver du inte göra någonting alls eftersom det inte påverkar dina installationer.

Grejen är att de vill inte byta hårdvara förrän jag nollat burken, de är oroliga att det är något jag gjort med datorn som gör att fläktarna går fel. Jag själv vet att det inte är som de säger, men å andra sidan så förstår jag att de vill att man gör så innan de plöjer ner en massa stålar i min dator.

Du kommer förmodligen behöva installera om programmen igen, att bara flytta över katalogerna funkar inte eftersom xp som sagt har en förmåga att skriva till en massa jox i registret och lägga filer lite varstans när man installerar program. Det som händer när du "nollar" din burk är i princip en ren installation av operativet + de program som Dell lägger in som standard. Gissningsvis formatteras disken också, men jag kan inte svära på det.

Men om du har installations-cd:n behöver du bra spara undan dina viktiga dokument eller vad det nu är. Det gäller för övrigt allt annat också, musik, film etc. Bara för att vara säker.

Halogen skrev:
Du kommer förmodligen behöva installera om programmen igen, att bara flytta över katalogerna funkar inte eftersom xp som sagt har en förmåga att skriva till en massa jox i registret och lägga filer lite varstans när man installerar program. Det som händer när du "nollar" din burk är i princip en ren installation av operativet + de program som Dell lägger in som standard. Gissningsvis formatteras disken också, men jag kan inte svära på det.

Men om du har installations-cd:n behöver du bra spara undan dina viktiga dokument eller vad det nu är. Det gäller för övrigt allt annat också, musik, film etc. Bara för att vara säker.

Jo HD kommer formatteras, det sa han.
Programmen som jag fixat själv och som jag inte har installations cd till, det är de jag undrar hur jag ska göra med...

Markus skrev:
Jo HD kommer formatteras, det sa han.
Programmen som jag fixat själv och som jag inte har installations cd till, det är de jag undrar hur jag ska göra med...

Som Halogen skrev: Formatteras hårddisken om försvinner allt från maskinen och då är man rökt, om man inte kan ordna installationsskivor med nycklar igen. Om man inte kan ladda ner installationsfilerna från internet dvs. Program lägger filer av olika typer direkt under windows egna kataloger samt uppdaterar windowsregistret så det går inte att spara undan sk programmappar och sedan lägga tillbaka dem för att få program att fungera. Tänk på att pirat-kopior är olagligt sen gör du som du själv vill.

Gubben på DELL sade att man skulle trycka Ctrl+F11 när man skulle göra den här fabriksåterställningen. Hur frustrerande är det inte att man lånat en lös HD och sedan lagt över allt man vill spara till den, tagit farväl av datorn som man känner den och sen finns det fan inget kommando heter Ctrl+F11..........:mad:

Markus skrev:
Gubben på DELL sade att man skulle trycka Ctrl+F11 när man skulle göra den här fabriksåterställningen. Hur frustrerande är det inte att man lånat en lös HD och sedan lagt över allt man vill spara till den, tagit farväl av datorn som man känner den och sen finns det fan inget kommando heter Ctrl+F11..........:mad:

Vad menar du? :va Det klart det gör? Om din modell är som 9200 som jag nyss såg bilder på så klart du har F-tangenterna? Du ska alltså trycka ner CTRL och F11-tangenten samtidigt, ellar har jag missat något?

Markus skrev:

Vad menar du? :va Det klart det gör? Om din modell är som 9300 som jag nyss såg bilder på så klart du har F-tangenterna? Du ska alltså trycka ner CTRL och F11-tangenten samtidigt, eller har jag missat något?

abstruse skrev:
Vad menar du? :va Det klart det gör? Om din modell är som 9300 som jag nyss såg bilder på så klart du har F-tangenterna? Du ska alltså trycka ner CTRL och F11-tangenten samtidigt, eller har jag missat något?

Ja, men det händer ingenting. Ingenting alls. Jag är så arg på DELL att jag lätt skulle kunna åka till Upplands Väsby och lägga bananskal utanför Infra City där de säkert sitter och firar att de lyckades lura mig.

:mad:

Eller, kan det vara användarfel....? :va

Markus skrev:
Ja, men det händer ingenting. Ingenting alls. Jag är så arg på DELL att jag lätt skulle kunna åka till Upplands Väsby och lägga bananskal utanför Infra City där de säkert sitter och firar att de lyckades lura mig.

:mad:

Going bananas? :banana :rolleyes:

Markus skrev:

Det kan det algrig vara. Kunden har alltid rätt vettdu.
Men ställ inte den frågan till deras support bara.
Sent tips men att klona datorn med alla program och allt så slipper man ju installera om allt. Det är iofs lite svårt att göra om du bara har en usb-disk att tillgå.

abstruse skrev:

Hjälp mig nu istället annars offentliggör jag att det du gör med din gamla Alva på din profilbild är en bluff. Du flippar inte, du grabbar inte - du ollar ju inte ens. Du ramlar ju strax efter att bilden är tagen. :hihi

(Snart åker datorn ut. Min far har lärt mig - försökt i alla fall - att det bara är korkade människor som blir arg på döda saker. Men jag har nästan gjort en kata framför min dator idag och visat min sambo var och hur jag skulle vilja slå handen genom skärmen).

:mad: :4skrika

Nu får Statoil snart sälja tre bananer, jag drar.

Markus skrev:

Han sa inget om NÄR du skulle trycka då? När som helst eller under uppstart?

Halogen skrev:
Han sa inget om NÄR du skulle trycka då? När som helst eller under uppstart?

Jo, "då DELL logon kommer" (samtidigt som man kan boota/stövla - vad det nu är). Men den tar mig bara till inloggningsbilden som vanligt hur jag än gör. Nu testar jag en sista gång...

Victor skrev:
Det kan det algrig vara. Kunden har alltid rätt vettdu.
Men ställ inte den frågan till deras support bara.
Sent tips men att klona datorn med alla program och allt så slipper man ju installera om allt. Det är iofs lite svårt att göra om du bara har en usb-disk att tillgå.

Nejnej, supporten ska få smaka på min vrede 0900 imorgon bitti.
Men vadå klona, vad behöver man då då? Jag har ju en massa hd minne i alla fall. Och god vilja. Men ingen koll.

Markus skrev:
Jo, "då DELL logon kommer" (samtidigt som man kan boota/stövla - vad det nu är). Men den tar mig bara till inloggningsbilden som vanligt hur jag än gör. Nu testar jag en sista gång...

Mkay. Ska googla lite på det, återkommer inom kort.

Markus skrev:
Hjälp mig nu istället annars offentliggör jag att det du gör med din gamla Alva på din profilbild är en bluff. Du flippar inte, du grabbar inte - du ollar ju inte ens. Du ramlar ju strax efter att bilden är tagen. :hihi

(Snart åker datorn ut. Min far har lärt mig - försökt i alla fall - att det bara är korkade människor som blir arg på döda saker. Men jag har nästan gjort en kata framför min dator idag och visat min sambo var och hur jag skulle vilja slå handen genom skärmen).

:mad: :4skrika

Nu får Statoil snart sälja tre bananer, jag drar.

Jag har faktiskt haft en Alva, en Eddie Reateguiz (med reservation för stavningen, mitt minne sviker mig), men bilden är tagen under slutet av 90-talet då jag hade en Santa Cruz "Street Creep" med Gullwing-truckar och Bullet 66-hjul, som inhandlades i Kalmar runt '91. Tyvärr gick den brädan sönder runt '99 skulle jag tippa på. Emellertid fick jag ett återfall 2003 då jag inhandlade en ny Black Out-bräda. Killen i sk8-butiken såg både förvånad och glad ut när en snubbe i kostym kommer in i butiken och visar sig vara en återfallssk8:are på 30 bast som ska återuppliva gamla minnen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54277

http://www.fullrulle.nu/zxr_sk8.wmv [Högerklicka, spara mål som...] - syster acrid som filmat 2004...

Gjordes förra året. Ringrostig som fan, men kul är det. :tomten

På tal om kator har vi inte kator i kick & thaiboxningen, men väl skuggboxning som kanske ligger hyffsat nära. En liten parentes i sammanhanget, höstterminen börjar imorgon, äntligen.

Markus skrev:

Nu har jag läst på lite. Det här med Dells återställningsfunktion var bra mycket mer komplicerat än jag trodde...

Anledningen till att det inte funkar att trycka ctrl-F11 kan antingen vara att den funktionen helt enkelt inte finns på din modell, tydligen skeppades en del modeller innan juli 2004 utan återställningsfunktionen.

Eller så har du eller någon annan varit inne och mekat med disken, installerat större disk, partitionerat om den eller liknande. Återställningsfunktionen använder tydligen en partition (dold gissningsvis) på disken där "ursprungsläget" sparas undan, alltså det som läggs in istället för din nuvarande installation av XP. För att återställningsprogramet ska funka krävs det att denna partition är intakt och orörd, annars vägrar återställningsprogrammet starta. Detta kontrolleras tydligen automagiskt när du startar datorn. En hel massa fanns att läsa på Dells forum om detta btw, fler än du har problem med detta verkar det som.

ffaaan va alla "bygger skräpiga datorer å säljer dyrt" företag ska krångla till allting för de som inte vill köra med enbart de som finns installerat på datorn när den köps elelr de som har datorn som prydnad...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT