Köra på framhjulet (stoppie)

mycket bra tips, ska prova :)

spelar lugttrycket i framdäcken nå roll?
 
mycket bra tips, ska prova :)

spelar lugttrycket i framdäcken nå roll?

Beror på hur bra grepp du har, bättre respons med högt tryck, skönare om man ska svänga/göra 180stoppies också. Jag brukar dock köra lite lägre lufttryck för att få lite bättre grepp (för säkerhets skull).

Tycker också det är bättre att börja träna i lägre fart och försöka få högre höjd än att köra i högre fart med låg höjd (vilket utgör större risk för framhjulssläpp) som jag sett vissa göra. Har man tillräckligt med fart kan man komma ganska långt utan att ha bakhjulet särskilt högt upp i luften, ser dock inte lika snyggt ut och är i min mening "farligare".
 
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]



hahahahahahahahaha....
 
Lite mindre lufttryck i fram gör att det blir stabilare i högre farter, dock blir det svårare att styra. Jag tycker det är lättare att få hojen att gå rakt iaf med lite mindre i fram.

Ju högre du ligger, desto lättare är det att svänga/korrigera. Ligger man ständigt lågt med mycket broms i högre fart och hojen vill gå snett så är det väldigt svårt att reda ut det.

Var mjuk på bromsen, om du bromsar och släpper väldigt mycket så blir det väldigt lätt vobbel.

Såhär ska man inte göra iaf :brinnerup:

http://www.vimeo.com/5892060
 
Var mjuk på bromsen, om du bromsar och släpper väldigt mycket så blir det väldigt lätt vobbel.
Det där är dumt då det begränsar en del hur långt man kommer. Har vart så på nästan alla hojar jag haft. Vet inte hur man ska göra för att få bort det på nått vettigt sätt.

Enda sätten jag fått bort det på är att åka WR450 eller åka med fötterna över styret. Då är det bara bromsa så hårt man vågar och sen släppa upp.

Passar på och glänser lite med en filmsnutt. :hihi Tror nästan jag kom längre med fötterna över styret än på vanligt sätt när jag åkte gasgas.

[YOUTUBE-ID]a_FgafD37i0[/YOUTUBE-ID]
 
Du kanske missförstod mig. Jag syftade mer på att om man låg på mycket broms, råkar komma lite för högt med hojen, släpper på bromsen, kommer lite för lågt och sen trycker igen för att få upp höjd igen. Det är DÅ det blir vobbel :näsblod


När jag gör stoppie trycker jag in frambromsen hårt och gungar till för att få upp i höjd så fort som möjligt (så att man kan reda ut om hojen skulle komma lite snett).
 
Lite mindre lufttryck i fram gör att det blir stabilare i högre farter,
Hmm aldrig tänkt på, kör enbart lägre lufttryck för bättre grepp (och offrar hellre lite styrförmåga), efter alla obehagliga framhjulssläpp jag fått :huvet


Passar på och glänser lite med en filmsnutt. :hihi Tror nästan jag kom längre med fötterna över styret än på vanligt sätt när jag åkte gasgas.
Fint klipp :)
Jag hatar fan "highchair"-Stoppie (och särskilt "Spreader"-stoppies också för den delen), får alltid en jävla sättning i ryggraden när jag sätter ner hojen :rofl :näsblod
 
Du kanske missförstod mig. Jag syftade mer på att om man låg på mycket broms, råkar komma lite för högt med hojen, släpper på bromsen, kommer lite för lågt och sen trycker igen för att få upp höjd igen. Det är DÅ det blir vobbel :näsblod


När jag gör stoppie trycker jag in frambromsen hårt och gungar till för att få upp i höjd så fort som möjligt (så att man kan reda ut om hojen skulle komma lite snett).


Äntligen någon som förklarar så man förstår lite bättre!!
:Bugar tack tack
 
Jag gör nog lite olika, men de jag brukar tänka på är att ha händerna på samma ställe på styret annars har den en tendens till att "vika sig" om man har för låg höjd.

Jag brukade i början när jag tränade; gasa på - släppa - bromsa lite löst - bromsa hårt.
bara för att gaffeln ska vara lite ihopfjädrad innan själva lyftet, de kändes bättre än att bara bromsa hårt på en gång.

Nu använder jag nog nästan samma teknik fast med en liten släng av en liten lätt gung med kroppen samtidigt (eller en liten duns i sadeln kanske man ska säga)
 
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...
 
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...

Får du framhjulssläpp bör du förbättra och träna din teknik... Har du bra teknik är det nog nästintill omöjligt att få framhjulssläpp om det inte är grus eller väldigt kallt i backen och däcken är kallt tex.. Det är vad min erfarenhet säger för med rätt teknik går hojen upp väldigt lätt...

Och faten är väl en smaksak känner du att det går för fort så bör du kanske åka lite långsammare... 160-170 är det snabbaste jag slängt upp min på framhjulet... Men normalt ligger jag inte mer än max 150 kanske på gata då alltså...
Är det lite mindre ställen tex parkeringar så går det ju inte så jätte fort... Du känner nog själv vad som är lagom det bara ut och träna och känna efter själv vad som känns bäst...
 
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...

Jag gör alltid snabbt en bedömning av hur underlaget ser ut innan jag väljer fart att slänga upp hojen i. Föredrar dock hastigheter under 70km/h när det gäller gata, litar aldrig 100% på greppet (så länge det inte är nyasfalterat och jag vet att däcken är varma :hihi).
 
Last edited:
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...

Rödljus är luriga, ofta lite deformerad asfalt och mycket spill från stillastående bilar = halt
 
Får du framhjulssläpp bör du förbättra och träna din teknik... Har du bra teknik är det nog nästintill omöjligt att få framhjulssläpp om det inte är grus eller väldigt kallt i backen och däcken är kallt tex.. Det är vad min erfarenhet säger för med rätt teknik går hojen upp väldigt lätt...

Har du fel gaffelinställningar och halvslitet däck så kan det iprincip vara omöjligt att göra stoppies. Har inte bara med teknik och göra.
 
Har du fel gaffelinställningar och halvslitet däck så kan det iprincip vara omöjligt att göra stoppies. Har inte bara med teknik och göra.

Okok inget jag har märkt men jag har rätt bra inställd fjädring och inte spec slitet däck.. Hur stor skillnaden skulle vara om det vore tvärt om har jag ju faktiskt ingen aning om men det där kan nog du bättre än mig hehe
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top