Köra på framhjulet (stoppie)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Inspirerades av köra bakhjuls tråden.
Så här kan de som undrar fråga samt de som vill dela med sig av erfarenheter, kunskap samt tips skriva.

Börjat få upp hojen på framhjulet, fart spelar ingen roll. Testat innan ett rödlyse med 30-70km/h samt även upp till 120km/h. Men det jag undrar är hur högt man ska få den samt om nån har några tips på hur jag kommer längre än 2-4m

Vart ska jag placera mig, alltså min vikt osv.
 
Nyp åt med knäna och raka armar, bromsa mjukt så gaffeln sätter sig sen krama på mer (om du har ingångsfart över 100km/h) annars är det bara klippa på bromsen.

Gå så högt du törs utan att slå runt, läskigt att rulla några meter helt utan broms så lite lägre är väl att rekommendera.
 
Nyp åt med knäna och raka armar, bromsa mjukt så gaffeln sätter sig sen krama på mer (om du har ingångsfart över 100km/h) annars är det bara klippa på bromsen.

Gå så högt du törs utan att slå runt, läskigt att rulla några meter helt utan broms så lite lägre är väl att rekommendera.

ok så det ska vara raka armar?

hur lyckad de som kör med en arm/hand då?
 
Fattar inte frågan men det är väl bara att ha högerarmen rak och knipa åt tanken extra mycket om man ska göra gankstasigns med vänstern om man är ute och stuntar i hooden. :yoparty

Alltså jag undrade vara varför armarna ska vara raka?

för att unvika vobbel, få tryck, vikt på rätt ställen.

och då kom min fundering på detta med en arm. :)
 
Man behöver ju inte sitta framåtlutad direkt när cykeln står med nosen i backen dessutom så är det enklare att få den att gå rakt vilket är ganska trixigt.

Appropå ingenting som har med det och göra brukar ju alla säga att man ska ha blicken långt fram till allting men jag brukar stirra ner där lyset träffar marken ungefär. Får bäst känsla då av nån anledning.

Säger inte att allt det här funkar för alla men de är så jag gjort. Rullade väl närmare 100 meter i mina glansdagar för 100 år sen.
 
Man behöver ju inte sitta framåtlutad direkt när cykeln står med nosen i backen dessutom så är det enklare att få den att gå rakt vilket är ganska trixigt.

Appropå ingenting som har med det och göra brukar ju alla säga att man ska ha blicken långt fram till allting men jag brukar stirra ner där lyset träffar marken ungefär. Får bäst känsla då av nån anledning.

Säger inte att allt det här funkar för alla men de är så jag gjort. Rullade väl närmare 100 meter i mina glansdagar för 100 år sen.

jo testat också detta med blicken långt från på nån punkt och även på framhjulet och tycker också det andra alternativet känns bättre.
 
Verkade inte vara lika poppis med stoppies :) ingen som vågar eller?
 
Vilken fart rekommenderar folket att man ska börja med?
:va

Man har ju testat lite innan rödljus och liknande men hur ska man lyckas få igång rullningen? repetition?:rolleyes:
 
Last edited:
Verkade inte vara lika poppis med stoppies :) ingen som vågar eller?
Tråden kanske funkar bättre om den flyttas till stuntforumet istället för modellspecifika?

Själv har jag dock inte lekt något nämnvärt med stoppies. Slog över framåt ett par gånger med cykel som barn och det har gjort att jag har en inbyggd obehagskänsla för just stoppies. :näsblod

Går säkert bra att jobba bort om man vill och av princip har jag testat att lyfta bakdäcket, men i låg fart. Gjorde ungefär som Rigge skrev men jag lättade även baken från sadeln en aning för att förskjuta tyngdpunkten mer framåt.

Verkade hyffsat lätt att få upp min hoj på framhjulet men jag är övertygad om att jag kommer att äta asfalt om jag testar mer. :rolleyes:
 
:va

det är ju bara att bromsa?

visst, lite tyngre hojjar kräver lite teknik (gungning/sittställning) men annars är det bara knipa åt med högerhanden.
 
Gäller ju att du drar in handtaget snabbt och bestämt så hojen går upp, sen släpper du av bitvis ju högre upp du kommer. Du får dock behålla lite tryck på bromsen för o hålla rumpan uppe!
 
när jag öva så va de på motard, upp i ca 80-90 blås. nyper till så jag känner att de är för lite så man saktar ner ganska fort för att mot slutet krama om mer för att hitta mer läge. kom ca 25+ meter på det och skulle de va så att man kommer för långt upp gör man de i lite lägre hastighet=mindre ont förhoppningsvis. :)
 
min polare stuntar. kolla hur han sitter och har blicken. kanske ger dig lite.:)
3469ssh.jpg
 
Jag håller själv på att lära mig. Kan dock inte ett smack. Har precis lärt mig fälla upp stödet utan att välta.

Här kommer en klassiker inom stoppie-filmsnuttar:Bugar[YOUTUBE-ID]ra9GWtcVlPQ[/YOUTUBE-ID]


Hyfsat säker pajsare...
 
Yamaha har ju en tvåhjuls-driven cross (offroad?)... kanske vore något för att få lite mer längd på reporna? :hihi
 
Det är inte så farligt som många tror att göra stoppies. Ligger man i lite över 100 knyck så gör man 100-meters-stoppies med ganska god överslagsmarginal om man tränar lite. Enda regeln är väl igentligen bara att träna lite i taget och inte satsa för mkt för att komma långt med fel teknik, för det är då det kan gå illa.

Åker man fort så är det lättare i sidled men svårare frammåt och bakåt, tvärtom i långsammare fart. Dock lättare att få upp i långsam fart.

Själv brukar jag sitta ganska långt bak med ganska raka armar... man får känna efter själv vad som känns bäst.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top