Köra på bana utan ansvarsförsäkring?

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-39, Puck Dakota
Funderade på att åka ner till Anderstorp i månadsskiftet och kollade med Folksam om försäkringen gällde. Visst, svarade de. Vagnskadan gäller. Men INTE trafikdelen. Det ska arrangören ha försäkring för. Men enligt SCS har de inte det. De menar istället på att 'egen risk' friskriver ansvarsdelen och kör jag på någon så får de ta det på sin eventuella försäkring.

Någon som vet vad som verkligen gäller? Jag har motorcrossolyckan som det varit så mycket tal om i färskt minne och utan försäkring kan man lätt gå i konkurs om man är orsakande part.

Håller på och rycker i lite jurister på jobbet och spontant ser det inte bra ut.

/Y

Yozzi skrev:
Funderade på att åka ner till Anderstorp i månadsskiftet och kollade med Folksam om försäkringen gällde. Visst, svarade de. Vagnskadan gäller. Men INTE trafikdelen. Det ska arrangören ha försäkring för. Men enligt SCS har de inte det. De menar istället på att 'egen risk' friskriver ansvarsdelen och kör jag på någon så får de ta det på sin eventuella försäkring.

Någon som vet vad som verkligen gäller? Jag har motorcrossolyckan som det varit så mycket tal om i färskt minne och utan försäkring kan man lätt gå i konkurs om man är orsakande part.

Håller på och rycker i lite jurister på jobbet och spontant ser det inte bra ut.

/Y

Jättebra om någon orkar ta tag i detta och "bena ut" vad som gäller. Trafikförs. på bana är det inget bolag (vad jag vet) som tar på sig.
Jag har en gruppliv förs. genom facket (folksam) som tar personskada i alla fall.
Men med hojen och vållande verkar man gå bet. Det är nog som det påstås "egenrisk" gäller.

När jag kollade med folksam (gick upp till högste ansvarige i sthlm) så gäller INGET om det inte handlar om en körning arrangerad av SMC-ansluten klubb. Då gäller t.o.m vagnskada (sjukt nog). Är det ett annat arrangemang ska arrangören stå för nån slags försäkring. Kort beskrivet. Detta pga den ändring som gjorts i trafikskadelagen. Alltså inget nåt enskilt bolag står för utan det är en lag.

750-R Du ska nog kolla upp vad din gruppliv täcker. Jag kan sätta pengar på att den INTE täcker ev. skada du ådrar dig på en motorbana. Jag har efter min senaste krasch tecknat en jubel-olycksfall-deluxe som kostar skjortan men jag har skriftligt på att den även täcker "motocross inklusive super montard" som det stod i brevet. En vanlig olycksfall täcker INTE en sån här skada!!

Supermoto skrev:
750-R Du ska nog kolla upp vad din gruppliv täcker. Jag kan sätta pengar på att den INTE täcker ev. skada du ådrar dig på en motorbana. Jag har efter min senaste krasch tecknat en jubel-olycksfall-deluxe som kostar skjortan men jag har skriftligt på att den även täcker "motocross inklusive super montard" som det stod i brevet. En vanlig olycksfall täcker INTE en sån här skada!!

Gäller det försäkringen man får via LO (Byggnads i mitt fall) gäller den. Det är just en försäkring modell delux, som i annat fall är relativt dyr att teckna.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!