Köra ostrypt

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Ja det gör dem alldeles säkert. Polisen är ju inte dummare än att de fattar att om man har man kört olagligt speciellt ostrypt, precis som en trimmad moppe, och de bara ger en ombesiktning så återställer man ju hojjen innan besiktningen.

Prövotiden börjar när man får sitt första körkort. Jag hade 2 års prövotid. Men den är längre idag tror jag. 3 eller 5 år.

Prövotiden börjar när man får sitt första körkort. Jag hade 2 års prövotid. Men den är längre idag tror jag. 3 eller 5 år.

Hmm, tror att det är en myt. Det har gått rykten om att prövotiden ska bli längre, men det är inte färdigt än.

Plocka ur strypningen!
Annars kommer du att tröttna på hojen direkt, min ostrypta 125'a gick snabbare än en 25 kw hoj.

Tro det är en mycket liten chans att du åker dit.
Jag har inte ens strypningen i när jag besiktiga min hoj.

Jag har hojen försäkrad på Länsförsäkringar, dom räknar alltid på hojens ursprungseffekt, så dom borde nog inte grina så mycke om något skulle hända, men man vet alldrig....

Sen om man kan bli av med kortet för att köra ostrypt har jag inte en aning om.

Med tanke på hur liiiiten chans det är att åka dit på att köra ostrypt så är det utan tvekan värt "risken".

Sen så gäller Alltid trafikförsäkringen, det du kanske inte får ut på (även här är chansen rätt liten) är ersättning för din egen hojj (i det hela inte så farligt om man nu har sån otur).
Så även där ansåg/anser jag det är utan tvekan värt "risken".

Fast eftersom du har bara haft körkort 1 dag kan du ju köra en liten stund med den i innan den åker ur :)

Last edited:
Är de inte så att den drabbades försäkringsbolag ersätter skadan och sen kräver pengar från den som orsakade olyckans försäkringsbolag. Och att de försäkringsbolaget i sin tur kräver pengar av försäkringstagaren om inte avtal och regler följs? Vilket gör att de kan bli väldigt dyrt om den drabbade/oskyldiga gör sig illa ordentligt.

Jag känner en kille som kör ostrypt och han har blivigt stoppad flertal gånger men han har bra sagt att en har vart strypt så har det vart lungt :rolleyes:

Men sedan förstår jag inte varför ska man få köra en Porsche med 300hk när man är 18 och nytaget körkort men inte en hoj med 110 hk tex.

Jag känner en kille som kör ostrypt och han har blivigt stoppad flertal gånger men han har bra sagt att en har vart strypt så har det vart lungt :rolleyes:

Men sedan förstår jag inte varför ska man få köra en Porsche med 300hk när man är 18 och nytaget körkort men inte en hoj med 110 hk tex.

Det är mycket märkligt ja :gnissla Det skulle vara roligt att veta om olyckorna bland 18-21 åringar sjunkit eller ökat från tiden då 18 åringar fick köra obegränsade hojar :va

...
Tog det idag.

Ha! jag sa ju att det var enkelt, grattis. Och behåll strypningarna. Försäkringen löser inte ut om du kör på någon, och då blir det som sagt att leva på gröt resten av livet.

...

för att bara 1 på 1000 av alla 18-åringar har råd med en porsche på 300hk kanske? Syns ju inte i statistiken så vv bryr sig inte.

Last edited:
Det är mycket märkligt ja :gnissla Det skulle vara roligt att veta om olyckorna bland 18-21 åringar sjunkit eller ökat från tiden då 18 åringar fick köra obegränsade hojar :va

jo men om man måste köra stryp hoj när man är 18 så borde man väll inte få köra en effektstark bil?

Grabbar, ställer av mc:en om 1 månad drygt. Nästa år så tar man ut den typ i mars, maj och då är prövotiden slut - då kan jag plocka ut strypningarna.

Jag har redan tröttnat på 25 kw, men får leva med det i 1 månad!

Back