Köra om på vänster eller höger sida?

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Detta har säkert debatterats tidigare men då det är långsamt på jobbet just nu gör jag ändå en ny tråd för att få lite "nya" och fräscha åsikter.

Satt i bilkö imorse mellan Stäket och Rotebro. Medans jag kröp fram drömde jag om sommar och sol och motorcykel så att man lätt kunde smita imellan köerna :)

Men då kommer vi till frågan. Just mellan Stäket och Rotebro är det ju höga mittavskiljare av betong samt heldraget ut mot väggrenen på högersidan...Vilken sida skulle DU köra om på? Pressa dig mellan bilar och betongfundament eller ut över heldraget på högersidan för att smita förbi??

Vänstersidan, vill inte råka bli nedprejad i diket av en bilist som blir livrädd när kolfiber-termisarna vrålar förbi.
Samma sak när man kör om på enfiliga vägar med vajerräcken, så länge man inte kör en guldvinge så kommer man förbi.

Kör du om på högersidan så tar du en ganska stor risk.
Ser man ett fordon som närmar sig i uppenbart högre fart, så väjer man instinktivt åt höger.

Visst går det att krypa om bilköer på högersidan.
Men man måste vara medveten om att de flesta har väldigt dålig koll på den sidan emedan de räknar med att där är tomt.
Sakta och försiktigt.
Räkna med att en bildörr kan öppnas när som helst eller en bil svänga över.

I vanliga fall skulle jag svara vänster men just på Rotebroleden så skulle jag välja höger då det är gott om plats på den sidan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg