"köra om" laptop. Hur?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Min laptop från stenåldern har blivit ovanligt slö den senaste tiden. Misstänker att jag behöver rensa den. Hur går jag tillväga? Sist jag gjorde det gick man genom DOS:).
Behöver jag spara några inställningar eller lösenord eller är det bara att starta skiten och slänga in en XP-skiva när den väl är rensad?

Ja, jag är sämst:D

Spara alla filer som ska finnas kvar på en extern disk (filer, bokmärke e.t.c.).
Kolla i BIOS så den står på "boot from CD/DVD" som första alternativ (hårddisk nr två)
Släng i XP-skivan, starta datorn och sen är det bara att följa pyttemjuks instruktioner.

Välj att formatera hårddisken innan installationen påbörjas så ligger inget skit kvar :)

glöm inte drivrutiner till t.ex moderkort och nätverk, innan du blåser burken.
XP är inte "självfixande" på samma vis som senare os, så det fungerar riktigt dåligt utan drvrutiner.
(inget nätverkskort, inget ladda hem drivrutiner)

När det gäller drivrutiner, så är det enklaste att bara se till och kopiera system32 mappen till en extern hårddisk och när du har installerat om XP, så kan du lokalisera alla drivrutinerna där. Sen är de bara slänga den när du fått igång allt.

Låter man Defraggler stå och köra över natten brukar datorn upplevas som ny efteråt - om man även orkar plocka bort Badongo, Ask och Conduit Tollbars etc.

för all del men en hederlig ominstall e fan gött vart fall. Så jävla mkt skit som letar sig både här och där och diverse removers har man inte full koll på. Och lära sig var varenda lite sak hoppar in tar ju evigheter. Men för all del. Pratar vi tweaks:

stäng av themes i services.msc :)

Låter man Defraggler stå och köra över natten brukar datorn upplevas som ny efteråt - om man även orkar plocka bort Badongo, Ask och Conduit Tollbars etc.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet