Köra om i köer i städer?

Jättefin bild du gjort tycker jag.

Jag kan fint hålla mig på min plats i kön om det rullar på lite iaf. Men när det blir helt stopp orkar jag inte stå kvar och andas avgaser, då ger jag mig ut på mittlinjen och vinglar. Om det finns plats asså. Och kan göras på "ett säkert sätt"
Bra tråd.

jag brukar köra om på både höger och vänster sida, ibland i väggren. Jag har inte åkt dit än, kanske man skulle sluta med det. Trodde alla gjorde så? Ni ligger alltså alltid i samma körfält som bilarna ni kör om, och kör om dom på vänster sida?

jag brukar köra om på både höger och vänster sida, ibland i väggren. Jag har inte åkt dit än, kanske man skulle sluta med det. Trodde alla gjorde så? Ni ligger alltså alltid i samma körfält som bilarna ni kör om, och kör om dom på vänster sida?

Nej jag och de flesta mc jag brukar se ute i trafiken åker om på alla sidor man kan, där det finns plats, emellan bilar oxå, bara man är försiktig så är det oftast lugnt.

en gång blev en hoj blockerad av två bilar så han kunde ej ställa sig längst fram, han backade två dm sedan körde han upp på biltaket och körde ner framför och åkte iväg, bilägaren märkte de knappt :klockringarenstory

Hahha dagens skratt för skissen :D (har tråkigt på jobbet) Men den var ju dock lättförståelig efter förklaringen vad det blåa och klimppen var.:)

Man får passera på högersida, ifall en bil grupperar till vänster sida av filen för att svänga till vänster. Men är detta det enda fallet?

Hahha dagens skratt för skissen :D (har tråkigt på jobbet) Men den var ju dock lättförståelig efter förklaringen vad det blåa och klimppen var.:)

Man får passera på högersida, ifall en bil grupperar till vänster sida av filen för att svänga till vänster. Men är detta det enda fallet?

Trevligt att mina kunskaper i estetisk verksamhet kan roa folk! :D

Jättefin bild du gjort tycker jag.

Jag kan fint hålla mig på min plats i kön om det rullar på lite iaf. Men när det blir helt stopp orkar jag inte stå kvar och andas avgaser, då ger jag mig ut på mittlinjen och vinglar. Om det finns plats asså. Och kan göras på "ett säkert sätt"
Bra tråd.

Alltid skönt att kunna utnyttja att man har ett litet fordon, men väldigt tunn linje om det är "säkert" eller inte om polismannen är sur t.ex. :näsblod

Tack för kommentaren om bilden, ska nog ta och visa den för min lärare, den kanske höjer mitt betyg ett snäpp! :yoparty

Alla mc och mopeder i sthlm vad jag har sett kör som dom vill.. Ofta genvägen i motsatt körfält vid heldragna linjer. Men det är ju trotsallt helt stopp när man ska hem vid 5.

Men de som kör MC har iaf mer vett än alla 30-40+are på moppe.

Som andra redan sagt får man köra om om det kan anses säkert. Vid 2 filiga vägar såsom motorvägar får man aldrig köra om på höger sida. Säg att du kommer ikapp en som inte flyttar sig och höger fält är fritt så får man inte köra om. Detta kan vara mest irriterande vid 3 filiga motorvägar då många idioter inte fattar att dom MÅSTE köra in i höger fält och inte drälla i mitten. ALLA fält förutom höger oavsett om det så är en 15 filig motorväg används för omkörningar alt, snabbare trafik och där får man INTE uppehålla sig om det är fritt i höger fält eller man inte kör fortare än trafik i just höger fält........detta är det många bilister som totalt ignorerar eller bara skiter i.

OBS, nu pratar jag inte om flerfiliga vägar inne i städer där man använder sig just av filkörning.

Jag har också lite funderingar om detta ämnet. Jag har gjort två jättefina paintbilder (:rolleyes: ) där det röda är bilar, gula är körfält, gröna är hojar och blåa är gatsten. På den vänstra bilden finns det varken heldragen linje eller treckad linje, det enda som finns är gatstenen. Frågan är då om man får köra om på den? (man kan utan problem få plats där även när det kommer mötande)

På den andra bilden så undrar jag om man får köra om bilar genom att använda ett svängande körfält?

untitled.jpg

Last edited:
Jag har också lite funderingar om detta ämnet. Jag har gjort två jättefina paintbilder (:rolleyes: ) där det röda är bilar, gula är körfält, gröna är hojar och blåa är gatsten. På den vänstra bilden finns det varken heldragen linje eller treckad linje, det enda som finns är gatstenen. Frågan är då om man får köra om på den? (man kan utan problem få plats där även när det kommer mötande)

På den andra bilden så undrar jag om man får köra om bilar genom att använda ett svängande körfält?

untitled.jpg

Jag har inte svaren på dina frågor, men du har nog en framtid inom måleri med paint! :D :arsele

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025