Köra om i köer i städer?

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Idag var jag på väg hem från skolan och åkte motorcykel, men som vanligt vid 4-5 tiden i Örebro så är det köer. Jag tänkte precis köra om hela kön men såg att en mc polis var precis bakom mig, han tittade på mig och sen körde han om.
Min fråga: Får man köra om i köer där bilarna står stilla? På vissa ställen korsade man mittlinjen.

En bild för att illustrera: (Jag fick knappt G i bild:arsele )

EDIT: Så att inte mer folk ska tro att det handlar om lego så ska det gröna föreställa bilar och det blåa de två motorcyklarna. Klutten i mitten är en refug med nån fin skylt på. :D :tummenupp
untitled.jpg

Om det redan finns en tråd som diskuterar detta så uppskattar jag en länk! :tungan

Tack på förhand.
Rasmus.

Last edited:
Och vad är klutten i mitten?

Klart du får köra om om det är kö... så länge du inte kör över heldraget.

/fredde

Och vad är klutten i mitten?

Klart du får köra om om det är kö... så länge du inte kör över heldraget.

/fredde

Okej, Det var det jag ville kolla upp. Tack för svaret !

Hahahaha! Kan ju vara den fulaste illustrationen jag sett hittils.
Till mitt försvar, jag har aldrig kunnat rita och paint är inte min grej. :yoparty

Last edited:
MEN, får man e samma sitts köra om på höger sida, dvs om bilarna står
stilla ??? någon ??

Om du är ute på en vanlig väg och kör, kör du om alla på insidan? :)
Kan inte tänka mig att man får det, om det nu inte är dubbla filer och långsammare kö i den yttre.

Det får man nog inte... men man får väl köra imellan bilar om det är två-filigt? har för mig jag läste nått om det i Bike. :va :confused:

Exempel: Det är två filer i samma färdriktning, stopp i båda. Du kör om bilarna i den högra filen till vänster om fordonen och håller dej i samma körfält som bilarna till höger så ska det vara okej. Hänger du med?

Å andra sidan, så brukar de flesta vingla mitt i, lite i båda filerna och jag har då aldrig hört någon åka dit på det. Men akta dej för spärrfält, etc...

aa som sagt man får inte köra om på heldragen linje, samt på vägren...du känner ju själv av vad som e olagligt lixom...ja skulle gjort som dig och låtit mc snuten köra förbi eller nått innan ja börjar köra om alla bilar :P

Reglerna säger att man får köra om bilar i samma körfält som dem om det kan göras på ett säkert sätt. Det är alltså egentligen upp till polisen som ser det att avgöra om det är farligt eller inte. Jag hade iaf inte gjort det när en polis tittar på eftersom jag inte tycker det är värt att riskera att få böter bara för att polisen i fråga är på dåligt humör.

Och Nobrando för helvete! Det är inte en centrifug i vägen, det är en REFUG!

Reglerna säger att man får köra om bilar i samma körfält som dem om det kan göras på ett säkert sätt. Det är alltså egentligen upp till polisen som ser det att avgöra om det är farligt eller inte. Jag hade iaf inte gjort det när en polis tittar på eftersom jag inte tycker det är värt att riskera att få böter bara för att polisen i fråga är på dåligt humör.

Och Nobrando för helvete! Det är inte en centrifug i vägen, det är en REFUG!

Då var det nog bra att jag lät han köra förbi ! :D

Oj, snacka om att jag har blandat ihop lite grejer här.

Hur fan hade en centrifug med skylt hamnat mitt på vägen??

Ibland står det ju "refuger" med en pil på som visar vilken sida man ska köra på, men jag bara ritade lite typ som det var.

-Skissen var lättförståelig
-Jag har inga problem med att våga passera köer
-Jag skiter fullständigt i om det är tillåtet eller ej
-Jag stannar alltid snällt på min plats i köer - kräver ju att bilister ska lämna vingelmån till mig i trafiken så varför skulle jag reta hr Svensson med att fräsa förbi bara för att vinna några sekunder? Jodå; jag har bott i Stockholm....

-Jag stannar alltid snällt på min plats i köer - kräver ju att bilister ska lämna vingelmån till mig i trafiken så varför skulle jag reta hr Svensson med att fräsa förbi bara för att vinna några sekunder? Jodå; jag har bott i Stockholm....

Helt okej att vänta i kön, gör jag också när jag inte tycker det är värt besväret, är för tajt etc. Men varför skulle det reta någon om man har goda marginaler? :va

Jag menar, jag tycker det är lite av vitsen med ett smidigare fordon och inte stå där och andas avgaser....

-Skissen var lättförståelig
-Jag har inga problem med att våga passera köer
-Jag skiter fullständigt i om det är tillåtet eller ej

Jag brukar stanna i köer, men just idag ville jag hem lite snabbare och det var gott om marginaler, dock så väntade jag till polismannen hann iväg en bit.

Som Dr.Pepper sa så är det ju skönt att kunna utnyttja smidigheten med att ha en mc!

Om det är en en väg där det bara är körriktning åt ett håll, får mna köra om då? Alltså i mitten av vägen är det tex buskar ist för en sträckad linje....?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025