Köra Obegränsad med A-beg.

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Hej Vänner,
Nu kommer det en yttligare fråga!

Jag har en Yamaha R6-99 som är den tidigare ägare har stypt till 25kw, så i andra ord så står det 25kw på papper endast och inte i "verkligheten". Jag och pappa är delägare där han är huvudägare till hojen, därmed står han som ägare.

Nu när jag lånar hojen från honom och kör ute i trafiken, så är det 25kw på papper. Vilka risker och chanser finns det att man åker dit för olovlig körning! Jag har precis tagit kortet igår, vet inte om man kan säga att man inte vet skillnaden mellan effekten ifall de skulle påstå att man märker skillnaden.

Några som har efarenheter att dela med sig när de har blivit stoppade av farbror blå(polisen)

tack på förhand

Finns en del att söka om detta här på forumet. Som man brukar säga... kom ur moppestadiet och polisnojan, risken att du åker dit är 0 mot 100000. Det riktigt dumma är om du skulle råka ut för en trafikolycka och det skulle visa sig att du körde olovligt. Samma sak som att köra utan kort!. :3freak

philsson skrev:
2268891 Finns en del att söka om detta här på forumet. Som man brukar säga... kom ur moppestadiet och polisnojan, risken att du åker dit är 0 mot 100000. Det riktigt dumma är om du skulle råka ut för en trafikolycka och det skulle visa sig att du körde olovligt. Samma sak som att köra utan kort!. :3freak

Jaha ok.. Men ifall man lägger in trotellstop i bågen som ser ut som att den är strypt? då tänker jag på att man lägger in trottellstop men med stor hål)mer än 25kw), de brukar väl inte bänka hojen när man krashar med den.

Sen är frågan även om ifall vad polisen kan göra ifall man blir stoppad. har de rätt att provköra den? beslagsta hojen? m.m?

Last edited:
De har säkert rätt att prova den, ja. Dessutom borde det väl märkas rätt ordentligt om hojen är ostrypt, en -99a har väl minst 115 hästar, kontra 34. Men hur stor är sannolikheten?

Jag kör också ostrypt, eller, åtminstone halvostrypt.

Vishy skrev:
2268905 Jaha ok.. Men ifall man lägger in trotellstop i bågen som ser ut som att den är strypt? då tänker jag på att man lägger in trottellstop men med stor hål)mer än 25kw), de brukar väl inte bänka hojen när man krashar med den.

Sen är frågan även om ifall vad polisen kan göra ifall man blir stoppad. har de rätt att provköra den? beslagsta hojen? m.m?
De krävs en husransakningsorder för att de ska få provköra men tillåter du dem så är de ju inte så mycket å göra åt. De kan kräva dig på ombesiktning men utan grund?
Om du kultar så kollar försäkringsbolaget troligast upp strypningarna, de betalar gärna inte ut pengar som de inte behöver. Du anar inte hur mycket strul de kan ställa till med för att slippa utbetalningar eller komma undan med lägre ersättning. Troligtvis har de / får de rätt bra koll på vilka strypningar som sitter i, även om hojen skulle ha 1kw kvar efter dina hemmameckade strypningar så hjälps det inte om det inte sitter i de strypningarna som hojen är reggad med. :fakta

Vishy skrev:
2268862 Hej Vänner,
Nu kommer det en yttligare fråga!

Jag har en Yamaha R6-99 som är den tidigare ägare har stypt till 25kw, så i andra ord så står det 25kw på papper endast och inte i "verkligheten". Jag och pappa är delägare där han är huvudägare till hojen, därmed står han som ägare.

Nu när jag lånar hojen från honom och kör ute i trafiken, så är det 25kw på papper. Vilka risker och chanser finns det att man åker dit för olovlig körning! Jag har precis tagit kortet igår, vet inte om man kan säga att man inte vet skillnaden mellan effekten ifall de skulle påstå att man märker skillnaden.

Några som har efarenheter att dela med sig när de har blivit stoppade av farbror blå(polisen)

tack på förhand

Den största risken du tar är att försäkringsbolaget inte betalar ut någon ersättning vid olycka för att villkoren gällde för 25kW , OM din försäkring nu inte går efter full effekt. Alla gör inte det IF tog min som 25kW på försäkringen innan.

Annars är det väl olovlig körning skulle jag tro.

toxicated skrev:
2268951 Den största risken du tar är att försäkringsbolaget inte betalar ut någon ersättning vid olycka för att villkoren gällde för 25kW , OM din försäkring nu inte går efter full effekt. Alla gör inte det IF tog min som 25kW på försäkringen innan.

Annars är det väl olovlig körning skulle jag tro.

BilsportMC är väl nästan ensamma om att försäkra på 25kw idag? Och där går det inte att försäkra en R6 skulle jag tippa på.

lorkan skrev:
2272982 BilsportMC är väl nästan ensamma om att försäkra på 25kw idag? Och där går det inte att försäkra en R6 skulle jag tippa på.

Ja det är möjligt IF skall ha frångått det säger dom. Fast jag ringde o kunde få pris på både 25kW och full effekt....

lorkan skrev:
2272982 BilsportMC är väl nästan ensamma om att försäkra på 25kw idag? Och där går det inte att försäkra en R6 skulle jag tippa på.

Jag har fått uppfattnigen att hos bilsport går det enbart att mellanklass försäkra en hoj på 25kW om hojen är reggad 25kW, ägaren/föräkringstagaren har mellanklasskort och sen så fort man fått obegränsad går det ej att mellanklassförsäkra

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back