Köra ny sporthoj endast lagligt, dåligt för motorn??

Som att ta jägarexamen för att inte jaga!
Ja om du inte tänker rasta av den på bana då?

de finns en hel del fördelar med jägarexamen.
1 får licens på vapen som är omöjliga på målskytt
2. om inte semi är giltighetstid din livstid.
3. slipper tvång om regelbunden träning för att få/behålla vapen.
4 finns inget som sätter stopp för dig om du vill jaga eller köra målskytte med den.
5 om du vill komma runt lagen med antalet vapen du får ha sätter du över några från målskytte licens till jakt så kan du få 6-7 bössor till
 
Man har inte en sporthoj för att köra lugnt, så är det bara. Att ha 150hk+ lockar fram fartjävulen i de minst anade


de är orelevant med subjektiva saker i denna fråga.
frågan är
om en sport hoj körs lugnt och lagligt tar den skada!!
alla bedömningar hurvida det är möjligt eller ej är du varmt välkommen att starta en egen tråd om.
 
ja de var ju rent tekniskt som denna fråga ställdes. vet att sannolikheten att man kör lagligt ät nära noll. tanken grundar sig i att rx8 säger många att man skall varva ur ordentligt varje gång man kör (ta upp den i 8k rpm några sek) för att motorn skall må bra. även med tanke på processen som blir om du slår av motorn kall. även funderat på igen sotning. men detta nämner ingen så de är väl inte nå problem de heller

Fast 8K rpm fixar man ju vid varje vanlig acceleration ju :va det är ju omkring hälften av maxvarv på många supersport :hihi

Men jag är helt för iden att varva satan ur hojen ibland (man måste inte köra 100% gaspådrag, även långsamma axx till höga varv är inte dumt :) ).
 
Det beror lite på hur man definierar "tar skada".

Det är motorer med en hög trimmingsgrad och det är nog så tillverkarn tänkt sig att de ska användas. Motorn kommer helt enkelt i sin sweetspot när den varvas och belastas.
Finns många små val att göra. Ska man välja en något fet blandning för att vinna körbarhet eller ska man vara åt den magra sidan och slippa nedsotning av förbränningsrummen? Ska man puttra runt på tomgång hela livet är det senare att föredra - belastar man motorn så ökar förbränningstempen och problemet löser sig den vägen.
En insprutning hanterar detta bättre än en förgasarmotor. Bara korta körningar är av samma skäl ingen höjdare.
Men du får inte ett ras för att motorn är sotig. Däremot kanske man inte ska ta och göra en 5minuters fullgasrepa efter flera hundra mil stadskörning.
 
Stålväven syns ju inte ens.Många mil kvar.

Precis. Såhär ska det se ut innan det är klart på riktigt, särskilt på en sporthoj!
7ae8768b924a094d253f5f45db60a004.jpg

61a116c6a99b1c7b437a87f66d2a205b.jpg
 
Ändå rätt intressant fråga TS ställer tycker jag. På bilar finns det något som heter att motorn "sotar igen".. och när man då varvar ur den ordentligt så går bilen bra igen.. detta har jag sett och hört på bilverkstan. Passade på att fråga dem då och de säger att om man alltid kör "eco drive" dvs man fiskör och hoppar mellan växlarna utan större varvtal så finns det risk till att motorn inte mår bra och sotar igen. :va
 
Om man kör en sporthoj endast lagligt så tar föraren skada :näsblod
 
Däcket som sitter på har nog gått omkring 1500mil nu :) ett bridgestone hypersport (tror det går under betäckningen S20 eller något med 20 iaf)

View attachment 429584View attachment 429585

så ser de ut nu =) Går o köra på men de känns inte bra i hjärtat, har dock nytt däck liggandes som ska bytas 5maj :)
Är ingen däckexpert men jag tycker det ser ut som BT016. Haft det nåt år tidigare och det satt dessutom original på många hojar.
 
Om man läser på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm eller kollar med andra räsermotorbyggare så kan det vara fördelaktigt att köra hårt under den första tiden. Alltså många kraftiga accelerationer upp till maxvarv och mycket motorbroms, efter att motorn varmkörts såklart. Dock så är motorn redan provstartad från fabrik och troligtvis körd med någon, ganska hård, inkörningscykel som gör att en stor del av inkörningen redan är gjord då du rullar ut hojen från butiken. Efter att motorn gått ett par timmar så skulle jag inte oroa mig för försämrad motorprestanda pga fiskörning, så du kan gott låna ut den till farmor då.
 
Däcket som sitter på har nog gått omkring 1500mil nu :) ett bridgestone hypersport (tror det går under betäckningen S20 eller något med 20 iaf)

View attachment 429584View attachment 429585

så ser de ut nu =) Går o köra på men de känns inte bra i hjärtat, har dock nytt däck liggandes som ska bytas 5maj :)

Är du säker på att det där är ett Bridgestone S20?
Såhär ser ett S20 ut i mönstret.
s20rearlh.jpg
Själv får jag ut något över 500 mil på ett S20 bakdäck. å att du skulle få ut 1500 mil på det samma tror jag är osannolikt. Men om du lyckas med det så all credit till dig. :Bugar

Sen det du skriver om dåligt grepp.
Jag upplever tvärtom ett grymt bra grepp från S20 däcket.
Inte så att du har ett BT016 däck?
BT016RPro.jpg
 
Last edited:
Är du säker på att det där är ett Bridgestone S20?
Såhär ser ett S20 ut i mönstret.
View attachment 429597
Själv får jag ut något över 500 mil på ett S20 bakdäck. å att du skulle få ut 1500 mil på det samma tror jag är osannolikt. Men om du lyckas med det så all credit till dig. :Bugar

Sen det du skriver om dåligt grepp.
Jag upplever tvärtom ett grymt bra grepp från S20 däcket.
Inte så att du har ett BT016 däck?
View attachment 429598

Du har rätt, det är ett sådan jag har :) kom fram till det igår kväll när vi eftersökte lite mer.
enl ett däck test så fick föraren på en speed triple ut ca 500mil på bakdäcket utav bt016.
http://www.visordown.com/product-features/tested-bridgestone-bt-016-pro-review/18327.html


Lite därför jag ja skrev att jag trodde eftersom när man googla bridgestone hypersport så kom det bara upp något med 20 ^^.

Det åker på en PP 2CT snart, ska se hur länge de räcker, hade ett på min fz6n som efter 300mil fortfarande såg ut o vara i nära nyskick. Kanske är min högerhand som är tam :hihi

Satan va offtopic de har blivit i tråden nu ;)
 
Ändå rätt intressant fråga TS ställer tycker jag. På bilar finns det något som heter att motorn "sotar igen".. och när man då varvar ur den ordentligt så går bilen bra igen.. detta har jag sett och hört på bilverkstan. Passade på att fråga dem då och de säger att om man alltid kör "eco drive" dvs man fiskör och hoppar mellan växlarna utan större varvtal så finns det risk till att motorn inte mår bra och sotar igen. :va

Helt korrekt, kör man bara försiktigt i 20.000 mil eller så mår motorn bara bra av att få en genomkörare, tex två dagar på Autobahn med +4.000rpm och lite högre belastning.

En sporthoj som inte varvas 14.000rpm eller mer minst en timme om dagen går sönder direCkt!!!!
 
Ändå rätt intressant fråga TS ställer tycker jag. På bilar finns det något som heter att motorn "sotar igen".. och när man då varvar ur den ordentligt så går bilen bra igen.. detta har jag sett och hört på bilverkstan. Passade på att fråga dem då och de säger att om man alltid kör "eco drive" dvs man fiskör och hoppar mellan växlarna utan större varvtal så finns det risk till att motorn inte mår bra och sotar igen. :va

Det där är inget annat än hittepå. Med det bränsle vi har i pumparna idag så sotar inte en korrekt injusterad motor igen vid normal körning även om det skulle vara långt under fullgas.

det kunde möjligen vara en sanning för över 30 år sedan när alla bilar och motorcyklar hade förgasare som efter ett antal tusen mil blev slitna och gav fel blandningsförhållande, i synnerhet på delgas. Det i kombination med att bensinen inta var lika ren gjorde att det kunde sota lite vid låga gaspådrag.

Men idag som sagt är det inte något att ta hänsyn till då bensin och motorstyrningar sedan väldigt många år tillbaka är enormt mycket bättre. Bensinen idag innehåller ju massor med tillsatser som är till för att rengöra motorn under körning.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top