Köra Mt-07 med a1

Yusuf02

Ny medlem
Gick med
21 May 2022
Hoj
Yamaha
Hejsan jag har a1 körkort och ska ta a2 körkort till sommaren 2023 tänkte köpa en Mt-07a som är A2-Strypt!! Till December Vad händer om jag blir stoppad av polisen med den?? Är det någon som vet eller har blivit stoppad med en hoj som eran körkort inte räcker?? Mvh
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hejsan jag har a1 körkort och ska ta a2 körkort till sommaren 2023 tänkte köpa en Mt-07a som är A2-Strypt!! Till December Vad händer om jag blir stoppad av polisen med den?? Är det någon som vet eller har blivit stoppad med en hoj som eran körkort inte räcker?? Mvh
Jag har inte blivit stoppad me någe jag inte har körkort till..
Skaffa en vassare hoj en strypt Mt-07 så kan du köra ifrån polisen å slippa bli stoppad..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hejsan jag har a1 körkort och ska ta a2 körkort till sommaren 2023 tänkte köpa en Mt-07a som är A2-Strypt!! Till December Vad händer om jag blir stoppad av polisen med den?? Är det någon som vet eller har blivit stoppad med en hoj som eran körkort inte räcker?? Mvh
Olovlig körning. Första gången är det dagsböter och inte så illa. Andra gången blir det grov ovlovlig körning och då ryker eventuella körkort.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Varning + böter i normalfaller, men kan bli upp till 6 mån om du tex kört för fort. Grov olovlig kan bli fängelse.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Aha men de va inte faligt kan det bli så att man bara blir varnad?
Det har jag mycket svårt att tänka mig. Olovlig körning ser knappast polisen mellan fingrarna med. Det skulle i så fall vara en 50+ med en lätt trimmat Zündapp som kommer undan. Inte en ”Yusuf” med motorcykel.

Samtidigt är nog risken att åka fast låg. Jag har aldrig någonsin blivit stoppad med mc.

Lägger in en disclaimer att jag inte tycker du borde köra utan körkort.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är nog nästan värre att försäkringen inte gäller om du kör olovligt. Visst, trafikdelen löser ut, men sen kräver dom det av dig, och övriga delar, tex vagnskada, kan du glömma. Det kan bli en rätt häftig skuld, och får du inte en avbetalningsplan med på köpet finns ju risken att det hamnar hos fogden. Det är en ganska dålig start på livet, inga bostadslån, inga kreditköp osv.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kollade nyss på ett fall av en som blivit stoppad utan körkort 3 gånger. 30 dagsböter á 50:- d v s 1500:- per gång. 50:- är dagsböterna om man har låg eller ingen inkomst. Det är dessutom väldigt låg risk att bli stoppad. Det är tydligen inget större brott att köra utan körkort.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14

Förhöjd självrisk i vissa fall – under 5000 kronor​

Vad säger försäkringen när det gäller körkortslösa förare?

– För den som tecknat försäkring så gäller den oavsett om personen har körkort eller inte. Dock gäller trafikförsäkringen i några fall med en förhöjd självrisk. Ett exempel på när det förhöjda självrisken kan tillämpas är om föraren kört bilen utan giltigt körkort.

Den förhöjda självrisken är en tiondels prisbasbelopp vilket innebär strax under 5 000 kronor.

– Enligt trafikskadelagen får vi inte ta ut mer än det. Det gäller alla försäkringsbolag, säger Åsa Sköldefalk.

 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top