Köra minimoto på rökmaskinsvätska?

När man inte ska spruta rök, hur dåligt är det att ha ett hål i grenröret då?

Vore nog bra om man kunde proppa igen det igen med nåt...:va
Men det får väl bli ett senare kapitel...

Aah, now wi snacking!

Den där nippeln verkar vara bra. Undra bara vilken slang som inte smälter när man trär på den på nippeln.

Beror väl lite på hur länge du tänker köra....
Annars så funkar det väl med att köra med nippel o så håller du kannan i näven o kör i den i nippel o ger några sprut o så kör du med en hand o den andra sköter röken så att säga:tummenupp

Vätskan till en rökmaskin är konsentrerad Glykol!
Jag tänker inte hälla det i min tank!!

Häll 0,5 1 liter Diesel i avgasystemet på polarens bil så kommer det ryka nå jävulskt!

Ryker inget i början men när avgasysyemet blir varmt så då händer de grejor! he he

Ej att rekomendera på nyare bilar men gamla volvo 240, gamla saab eller dyg

Allt går att fixa på gotland om ni kommer på fler dumma saker! Bara att skicka ett pm eller något. Är ledig från tisdag och sedan hela veckan. Bor i visby.

topplockspackningen som gått så den suger i sig kylarvatten?
popcorn.gif

:mattias

Hej där!

En kompis stötte en dag på en bil som det rök nåt djäävulskt ur. Det Luktare precis som ett högstadiedisco (rök asså :gnissla). Så, nu till frågan, kan det ha varit så att dom hade hällt i sån vätska som man har i en rökmaskin i tanken på bilen?

Om det är så, kan jag leka rökmästare med min minimoto om jag häller i 10% vätska som man ska ha i en rökmaskin?

Om man med säkerhet kan bestämma att motorn kommer att gå åt helvete kanske jag överväger att inte testa detta partytrick :)

Edit: har nu hört att det är socker i den där vätskan... :gnissla Finns det nåt annat som ryker satan!?

Så för alla er som fortfarande tror på den myten att socker skulle sabbe hela motorn. Det gör det inte! Har testat det personligen i både en gammal Saab som vi köpte för 500 kr och körde skiten ur och kompisens minimoto + Ciao! Sockeret visade ingen effekt över huvudtaget!

Och det var minsan inte lite socker som vi stoppade in i saabens tank!

Last edited:
Imorrn bär det av till Fårknullarön! :yoparty

Hade varit superbra om jag fått rätt ut lite kring svaren här....

Så, eftersom man kan ha socker i motorn, och rökmaskinsvätska innehåller propylenglykol....så kan man hälla det i motorn eller ej?!

Gummi kommer väl ifrån naturen :)

Haha, du är ju fan inte riktig.

Det gör väl allt som vi har på den här jorden? Diesel, Uran (kärnkraft ;)), kvicksilver osv...

Allt går att fixa på gotland om ni kommer på fler dumma saker! Bara att skicka ett pm eller något. Är ledig från tisdag och sedan hela veckan. Bor i visby.

Kalasbra!

Vi kommer säkert att komma på nåt riktigt viktigt (dumt) att göra där oxå :)

PM:a gärna ditt nummer så vi snabbt får tag i dig när ide ska bli verklighet :banana

Jag har sålt och servat rökmaskiner i 20 år, och det har hittills alltid varit en glykolbaserad rökvätska (den ogiftiga sorten) dvs Propylenglykol

Men, vad är det då? socker?

Har du nån aning om vad som händer det när det åker in i motorn, blir det den ultimata minimotorökmaskinen!?

Så för alla er som fortfarande tror på den myten att socker skulle sabbe hela motorn. Det gör det inte! Har testat det personligen i både en gammal Saab som vi köpte för 500 kr och körde skiten ur och kompisens minimoto + Ciao! Sockeret visade ingen effekt över huvudtaget!

Och det var minsan inte lite socker som vi stoppade in i saabens tank!

Mjo, men jag förstår inte riktigt. Är det socker eller inte i den där röäkvätskan!? Nu spelar det ju iofs inte så stor roll eftersom motorer verkar "gilla" socker.

HAHA du det var ju fan på Mythbusters igår med, de testade socker i en i V8, det hände ingenting, de stoppade till och med ner mynt i motorn men den finka fint i allafall!

Glykol i grenröret is the shit... Skadar inte motorn internt heller.... Med tanke på bilen kan det åxå va en mulad turbo så olja och glykolvatten tar sig in i avgaserna...

dom körde säkert en "diesel injection"...

Så här gör man de:
borrar ett hål i drownpipen lr grenröret, tar slangen från spolar vätskan (som man fyller med diesel), leder den ner i grenrörshålet och sen så är de bara att glida omkring och spola lite då o då när man känner för det... bolmar som satan...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back