Köra med urkopplade avgasportar!

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!
 
Sukalimpan skrev:
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!

En ren speculation är att den har samma topp men sämmre botten/mellan register.
 
prulle skrev:
En ren speculation är att den har samma topp men sämmre botten/mellan register.

Jag skulle nog säga, att det inte bara är sämre botten/mellan register. Det existerar inte någon kraftregister alls där!!!!
För att komma till toppeffekten behövs det både botten och mellanregister. Du kan alltid pröva.
Den blir lika pigg som en rullator med punktering.
 
Sukalimpan skrev:
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!

Problemet ligger inte i om dom är urkopplade eller inte. Om du vill försäkra dig om att det inte ska hända något som har med avgasportarna att göra så är det bara att ta bort dom. Dock så vet jag inte vad som händer då. Eftersom det blir som två hål uppfrån cylindern och avgaserna kan ta den vägen ut.

Det är alltså konstuktionen på avgasportarna som är dålig. Du förhindrar inga haverier eller så genom att bara koppla ur dom och låta dom ligga där.
 
rasar det så rasar det. Var glad istället för att du har den grymmaste 125cc sportsmotorn som någonsin har tillverkats (enligt mig). Tar du bort ventilerna så skapas turbulens istället som gör att hojen går skit. Ta ur dem och titta till dem efter sprickor, är det inget och allt ser fint ut så kör hårt eller eventuellt köp förstärkta ventiler som finns att beställa hos rgv250.co.uk.
 
Sukalimpan skrev:
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!
min var urfunktion på min NSR ett tag den gick ur kasst :död
 
philsson skrev:
rasar det så rasar det. Var glad istället för att du har den grymmaste 125cc sportsmotorn som någonsin har tillverkats (enligt mig). Tar du bort ventilerna så skapas turbulens istället som gör att hojen går skit. Ta ur dem och titta till dem efter sprickor, är det inget och allt ser fint ut så kör hårt eller eventuellt köp förstärkta ventiler som finns att beställa hos rgv250.co.uk.


dom e ju så jävla dyra!!!!

blir väll till att ta ur dom med lagom mellanrum!
 
Sukalimpan skrev:
dom e ju så jävla dyra!!!!

blir väll till att ta ur dom med lagom mellanrum!
oroa dig inte. Rasar det så gör det men ska du gämföra kostnaden mellan reparatinskostnad och nya förstärkta ventiler tror jag att risken finns att du ångrar dig när den väl rasar :D .
För övrigt hade jag kört på ändå. SÅÅÅÅ kasst är det inte. visst mycket omtåligare än andra hojar/märken men det är även de absolut bästa RC ventilerna du kan få tag på till en 2t.
 
När jag besiktade min ostrypta hoj så hade jag kopplat loss en vajer till rc valvet och den gick jättedåligt, slutade varva vid typ 8000 varv. Men visst går det att köra med avgasporten urkopplad
 
Ogre skrev:
När jag besiktade min ostrypta hoj så hade jag kopplat loss en vajer till rc valvet och den gick jättedåligt, slutade varva vid typ 8000 varv. Men visst går det att köra med avgasporten urkopplad
Du hade den urkopplad inte bortplockad :brinnerup
 
Jag har kört med hängda portar i min rgf och d funkar bra :tungan själv klart värdelöst botten men på toppen gör det ingen skillnad ;D
Kommer det en rs så är det bara slira på kopplingen så drar du han ändå :D
enda drygar är att man kan inte ligga på 6:an i 90-100 utan att växla ner det kommer uppförsbacke :(
 
men vadå? om man tar bort den så borde de låta som fan för att de är ett hål där den satt :va :confused: eller hu gör man??
 
rosena skrev:
Jag har kört med hängda portar i min rgf och d funkar bra :tungan själv klart värdelöst botten men på toppen gör det ingen skillnad ;D
Kommer det en rs så är det bara slira på kopplingen så drar du han ändå :D
enda drygar är att man kan inte ligga på 6:an i 90-100 utan att växla ner det kommer uppförsbacke :(
Min RGV gick då allt inte köra under 8k varv. Nästan svårt att slunga upp den över det varvtalet så det gällde ju att hålla det från början till slut.
(låste ventilerna i öppet läge)
Ogre skrev:
Ja :va och trådstartaren sa :
alltså vi snackade om att koppla ur eller att ta bort dem. Jag misstänkte att han inte höll isär det.

NSR_MAN skrev:
men vadå? om man tar bort den så borde de låta som fan för att de är ett hål där den satt :va :confused: eller hu gör man??
På suzukis modeller har du en lucka över ventilerna som sluter så det är "tätt" även om ventilerna inte finns där. Sen att det blir turbulens istället är ju en annan femma :brinnerup
 
Jag körde utan avgasportar när jag byte från crm till nsr cylindern.
Den gjorde ensådär 165 fast då körde jag på etanol också.
Men botten å mellan register var jö som det var, men hur ofta ligger man där?
2 t racer ffs :tummenupp
 
0nicke0 skrev:
Jag körde utan avgasportar när jag byte från crm till nsr cylindern.
Den gjorde ensådär 165 fast då körde jag på etanol också.
Men botten å mellan register var jö som det var, men hur ofta ligger man där?
2 t racer ffs :tummenupp


var det bara jag som hörde något som prasslade fucko borta i busken?

men om det är så alla 125cc tvåtaktsåkare tänker vet ajg iaf vad jag ska bli, mc meck eftersom att de felsta kommer rasa någongång :)
 
Sukalimpan skrev:
kan man inte behandla portarna på något vis för att förhindra ventuella sprickor?
Det är en bra fråga, lägg upp den i mekforumet istället. Vad gäller att köra med låsta portar så har de ingen betydelse på driftsäkerheten, det är enbart med bortplockade portar du kan vara säker, dock som tidigare nämt så blir det turbulens och hojen kommer gå skit. Oroa dig inte så mycket, använd de du har och om du är osäker köp förstärkta ventiler. Men som sagt, kolla upp i forumet hur du kan stärka dem. De stärkta ventilerna som går att köpa är inte bara starkare i materialet utan de har en annan konstruktion också.
 
philsson skrev:
rasar det så rasar det. Var glad istället för att du har den grymmaste 125cc sportsmotorn som någonsin har tillverkats (enligt mig). Tar du bort ventilerna så skapas turbulens istället som gör att hojen går skit. Ta ur dem och titta till dem efter sprickor, är det inget och allt ser fint ut så kör hårt eller eventuellt köp förstärkta ventiler som finns att beställa hos rgv250.co.uk.

Var hittade du ventilerna på den här sidan? Jag har letat nån minut, men jag har inte hittat dom :confused:
Hur mycket kostade dom?

Är det power-valves till RGV 250n? är det dom du menar? Passar dom?
 
Borrade ett hål genom båda halvorna på mina ventiler... i öppet låge och slog igenom en sprint, sen kopplade jag bara ur motorn och det mäsktes ingen skillnad.

Detta va på en suzuki ts125r och den har samma avg-ventiler som rgf.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top