Köra med trasiga packboxar

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha nu läcker ena packboxen i gaffeln som ett såll. Fråga: kan man fortfarande köra eller riskerar man att paja något mer??? Förutom att det skulle kunna rinna olja på bromsskivorna så att bromsen tar lite sämre (fixat med första hjälpen förband:D ), kan inte byta förns nästa vecka:mad:
 
Rinner det ner olja på bromsbeläggen så blir dom oljebemängda å då e de bara att byta ut dom. Går inte att få dom rena igen. Kanske en onödig kostnad. Farligt e de oxå för den delen, så nog skulle jag låta den stå tills du bytt packboxar.

Lycka till.
 
Rinner det ner olja på bromsbeläggen så blir dom oljebemängda å då e de bara att byta ut dom. Går inte att få dom rena igen. Kanske en onödig kostnad. Farligt e de oxå för den delen, så nog skulle jag låta den stå tills du bytt packboxar.

Lycka till.

jo men förutom det, kan det skada gaffeln mcket??? jag måste ju få gasa lite ikväll:huvet
 
Sorry mate, men du får hålla dig.. med en packbox trasig så trycker du snart sönder den andra med, då den får bära all vikt när du kör... å då kan det bli spännade
 
Sorry mate, men du får hålla dig.. med en packbox trasig så trycker du snart sönder den andra med, då den får bära all vikt när du kör... å då kan det bli spännade

Ok ja ja den andra e fin fin den får hålla upp den andraikväll sen är det slutkört på en vecka.

Jag får ta det lungt.
 
tänk dig för när du bromsar bara, att gaffeln kommer vara mjuk så du inte slår igenom. om du nu "måste"..
 
Har kört med trasiga packboxar..inga problem, tänk bara på att bromsverkan blir kass när skiva och belägg är dränkt i olja. Du ska se vad lätt det går att wheela :D
Är ena boxen paj, så kommer den andra snart ändå.
 
jag skulle inte va rädd för att köra, du byter ändå båda 2 sen när du byter packboxar...
 
...smaksak förstås, men en på en vecka är det väl inget att bry sig om tycker jag. Inget mer än bromsbeläggen kan påverkas som sagt.
(i unga år körde man ju oftare med defekta än hela packboxar :rolleyes: )

Edit:
-Packboxarna "bär" ingen vikt, det gör fjädrarna !
-Jag ser inget varken teoretiskt eller praktiskt (enl erfarenhet) samband till att nästa packbox skulle gå sönder bara för att den ena gör det. Varken dämpning eller fjädring påverkas menligt av läckande packbox sålänge inga jätemängder rinner ut (och det gör det inte på en vecka, ..eller ens en månad).
 
Last edited:
Jag tror inte att det är en bra idé att köra med endast en packbox. Gaffelbenen bli ojämnt belastade då det är lättare att trycka ihop en gaffel där dämparfunktionen är nedsatt. När benen inte ger samma motstånd kommer en brytning kring hjulaxeln att uppstå. Om brytningen är så stor att något blir skadat vet jag inte, men det kan knappast vara nytting för varken hjulaxel eller gaffelben.
 
Jag tror inte att det är en bra idé att köra med endast en packbox. Gaffelbenen bli ojämnt belastade då det är lättare att trycka ihop en gaffel där dämparfunktionen är nedsatt. När benen inte ger samma motstånd kommer en brytning kring hjulaxeln att uppstå. Om brytningen är så stor att något blir skadat vet jag inte, men det kan knappast vara nytting för varken hjulaxel eller gaffelben.

Jag tror också att det kan bli en brytning vid hjul axlen men om matrialet håller för det vet jag ej men en ökad belastning blir det.
 
Jag tror också att det kan bli en brytning vid hjul axlen men om matrialet håller för det vet jag ej men en ökad belastning blir det.

Av vilket skäl skulle det bli det? Packboxarna är inte trycksatta, dom håller bara tätt för den olja som trycks upp ur röret invändigt. Fjädrarna är det som bär vikten, inte oljan. Oljan dämpar rörelsen på fjädern, inget annat.

Jag tror inte att det är en bra idé att köra med endast en packbox. Gaffelbenen bli ojämnt belastade då det är lättare att trycka ihop en gaffel där dämparfunktionen är nedsatt. När benen inte ger samma motstånd kommer en brytning kring hjulaxeln att uppstå. Om brytningen är så stor att något blir skadat vet jag inte, men det kan knappast vara nytting för varken hjulaxel eller gaffelben.

Förklara, gärna med en bild, varför det skulle bli snedbelastning?
 
Last edited:
En packbox är en tätningsanordning mellan två ytor t.ex. mellan maskindelar el. i rörskarv som hindrar att olja, vatten, gas m.m. läcker ut ur en maskin eller att smuts eller andra föroreningar kommer in i den.
Det är lugnt att köra med en något defekt dito under förutsättningarna att oljemängden är någorlunda intakt och att inte olja läckt på bromskiva och belägg.
En packbox bär ingen vikt och därmed blir inte heller gaffelbenen ojämnt belastade.
Läge att byta på båda sidorna när man ändå pillar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top