Köra med Thailandhjälm!?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Jag köpte en intergralhjälm i Thailand i för nån månad sen.
Ponera att jag klotar med denna hjälm på huvudet.
Kan försäkringsföretaget "dra sig ur" på grund av det?
Hjälmen verkar ju vara ganska seriös i utförandet.. hmm
Nån som vet?

Tack på förhand.

Johnsen skrev:
Nån som vet?

Tack på förhand.
Är det ett välkänt märke, piratkopia eller ett "lokalt" märke? Vad är hjälmen gjord av?

Personligen skulle jag aldrig använda en hjälm med tveksam kvalitet, det är ju det viktigaste skyddet och de stora hjälmtillverkarna har plöjt ned ganska mycket stålar i forskning kring sina hjälmar.

Johnsen skrev:
Nån som vet?

Tack på förhand.

Kan ju låna din tråd.. :)
Köpte en KBC VR-1 från USA i höstas. Den e ju godkänd häromkring, men har ju endast DOT märkning. Funkar de? :va

Det är en shoie ripoff..
Men den heter index istället.

Ganska seriös hemsida http://www.indexhelmet.com/

Vad den är gjord av är jag inte säker på, sitter på jobb i norge nu så jag kan inte kolla heller..

Men ce godkända grejer... är inte det inom eu? :confused:

JWC skrev:
Kan ju låna din tråd.. :)
Köpte en KBC VR-1 från USA i höstas. Den e ju godkänd häromkring, men har ju endast DOT märkning. Funkar de? :va
Är ingen raketforskare, men kräver de inte CE-märkt vid besiktningen för (racing) ?

Johnsen skrev:
Det är en shoie ripoff..
Men den heter index istället.

Ganska seriös hemsida http://www.indexhelmet.com/

Vad den är gjord av är jag inte säker på, sitter på jobb i norge nu så jag kan inte kolla heller..

Men ce godkända grejer... är inte det inom eu? :confused:
Allmän information om CE-märkning

CE-märket på en produkt betyder att tillverkaren eller importören intygar att den uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Men CE-märket är även ett handelsmärke som gör att en produkt kan säljas fritt över nationsgränserna inom EU. Bara produkter som regleras av EU:s produktdirektiv får CE-märkas. Kraven i EU:s direktiv har överförts till svenska regler och motsvarande regler ska finnas i alla EU-stater.
Till en CE-märkt vara hör också normalt en "försäkran om överensstämmelse". "Försäkran om överensstämmelse" är det dokument där tillverkaren försäkrar att hans vara överensstämmer med EUs säkerhetskrav.

Hurvida du FÅR använda produkten eller inte talar inte CEmärket om. CEmärkningen är inte heller någon garanti på att produkten genomgått någon form av säkerhetsprövning. Det talar som sagt bara om att produkten är tillverkad och genomgått EU's produktdirektiv.

Vad försäkringsbolagen säger om en DOT-märkt hjälm från ett annat land vet jag ej.

Last edited:
Hej!

Hjälmen måste vara SIS - eller E-märkt för att få användas på vägarna utan att försäkringsbolagen krånglar...

kurre3 skrev:
Hej!

Hjälmen måste vara SIS - eller E-märkt för att få användas på vägarna utan att försäkringsbolagen krånglar...

Citat:
The KBC VR-1 meets or exceeds Snell 2000 and DOT standards.
Vad betyder detta egentligen, att den inte e godkändd här?
Va e SIS? :kocko

Tack før alla svar! :Bugar

Men det enda jag vet om mærkning angående den hær hjælmen ær det som står på hemsidan www.indexhelmet.com det som står på førsta sidan.
Hmm..

JWC skrev:
Citat:
The KBC VR-1 meets or exceeds Snell 2000 and DOT standards.
Vad betyder detta egentligen, att den inte e godkändd här?
Va e SIS? :kocko

Eftersom det förmodligen inte finns en ISO norm för denna gäller EN normer. EN = European Norm.

SIS = Swedish Standards Institute, den svenska organisationen som arbetar fram & röstar på dessa normer. En EN norm gäller i samtliga nationer inom EU samt de länder som halkar in genom EES avtalet (Norge, Schweiz,...).

Kort och gott, är den CE märkt är den godkänd att säljas och brukas inom EU UTAN ytterligare tester/godkännanden.

EDIT:
Är den godkänd enligt en EN norm skall detta även kunna styrkas genom en "Declaration of conformity" = Överenstämmelseförklaring

På detta intyg skall de relevanta normerna specas upp.

SIS själva godkänner/märker inte produkter. SEMKO därimot gjorde det för svenska standarder tidigare.

Last edited:
Citat från Index hemsida:
"The production line start from preparing plastic material for the efficient injection machine which is computerized controled every functions; temperature, pressure, force and speed. The result is the high-impact resistant helmet's shell."

Plasthjälmar ska väl vara sämre än glasfiberhjälmar bla pga att de tenderar att studsa mot asfalten.

Rätt?!?

//Anders.

Johnsen skrev:
Nån som vet?

Tack på förhand.

Seriös eller inte, när det gäller hjälmar så skulle jag aldrig sätta skallen på spel med en kruka som kan vara ok men lika gärna skyddar lika bra som en stjärngossestrut. Köp ny hjälm!

Johnsen skrev:
Tack før alla svar! :Bugar

Men det enda jag vet om mærkning angående den hær hjælmen ær det som står på hemsidan www.indexhelmet.com det som står på førsta sidan.
Hmm..

Vad fick du ge för den? De verkar vara plasthjälmar allihopa=dåligt skydd:(

Köp en billig Nolan el. nåt liknande istället!!

Jag skulle nog avstå från att använda en sån hjälm av säkerhetsskäl, inte av rädsla för att försäkringsbolaget ska krångla. Klotar du och slår i huvudet med den hjälmen på skallen så ska du vara glad om du har något kvar att försäkra.

maxximus skrev:
Vad fick du ge för den? De verkar vara plasthjälmar allihopa=dåligt skydd:(

Köp en billig Nolan el. nåt liknande istället!!

Jag køpte den før 800 Bt
160 spænn=)
Och det ær en intergral.

McB skrev:
Jag skulle nog avstå från att använda en sån hjälm av säkerhetsskäl, inte av rädsla för att försäkringsbolaget ska krångla. Klotar du och slår i huvudet med den hjälmen på skallen så ska du vara glad om du har något kvar att försäkra.

Jo jag førstår vad du menar.
Men så inihelvete kass kan den væl inte vara.. Eller?
hehe, jag får væl se øver ekonomin då.. Det ær ju så jækla dyrt med hjælmar, kostar ju førfan øver 3000 spænn.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park